Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
AlfaGTV skrev:
:) Okej, med tanke på att du lagt din order så har du i alla fall sagt A. ;)

Man kan ha många synpunkter på en kamera även om man har den själv. Jag har nog aldrig varit helnöjd med någon canonkamera än. Möjligen 1V HS.
Jag är ju dessutom fast i canonsystemet, för dyrt att byta.

Enligt specarna är 5D en lämlig kamera för mig i alla fall. Söker en lätt reportagekamera.

Vad gäller remmen, gillade jag faktiskt den. Det måste ju vara en L-rem? Den har ju röd kant?
:D

1Ds/1D mark II/1Ds mark II remmen är svart med röd rand. Lite snyggare, Men ännu snyggare är de gamla remmarna till 1D/1V/1N. Snyggast är remmen till T90.
Oj, va nördig det känns att skriva om remmar... :)

PS Vågar du orda nåt om passningen batterigrepp/kamera? (Jag har inte fått grepp/optik ännu) Greppet till 10D var ju en jävla parodi, och tydligen ännu sämre me 20D o grepp.DS

Ingen hemlighet att passformen och kvaliteten blivit mycket bättre än 20D. BG-E4 är byggd i metall och har en del styrstift för passformens skull.
 
froderberg skrev:
Jag får ge ett kort första intryck, men att diskutera kameran mer ingående får jag inte förrän mitt test når tidningsläsarna.

Mitt första intryck är att det är en trevlig kamera att hantera, men vinjetteringen kan vara rejält störande. Härligt med stor sökare och kort skärpedjup. Inga problem med iso 3200 (som med 20D). AF:en är som 20D, inte så bra som 1D-serien. Säkert populär bland både entusiaster som proffs.

Magnus,

när går din test ut i tidningen?


Mvh Agneta
 
Puh! Då kan jag fortsätta använda min 10D fram tills den 10 november innan mitt ha begär sätter in. 5D är ju överkomlig om man skippar alla barnens julklappar och hoppas på en varm vinter så värmen i huset kan gå på sparlåga. Kanske skulle man konvertera till en religon där man inte firar jul och i stället lägger pengarna på kamera prylar!
 
jonasandersson skrev:
Puh! Då kan jag fortsätta använda min 10D fram tills den 10 november innan mitt ha begär sätter in. 5D är ju överkomlig om man skippar alla barnens julklappar och hoppas på en varm vinter så värmen i huset kan gå på sparlåga. Kanske skulle man konvertera till en religon där man inte firar jul och i stället lägger pengarna på kamera prylar!

Jag får rekommendera dig att inte klämma på den i butik, vilket jag dumt nog gjorde igår. Känslan var solid, sökaren ljus och monitorn enorm (jämfört med 20D i samtliga fall). Jag lade den snabbt ifrån mig och småsprang därifrån. (Inte ens helt utan värme i vinter är den något alternativ för mig - även om jag gärna skulle vilja.)

Beträffande julklapparna får du tänka så här: Finns det något finare du kan ge dina barn än fina bilder av sin lyckliga uppväxt? Vore det inte fel mot dem att ge dem saker de har tröttnat på redan till nästa år? Och är det egentligen rätt att underblåsa deras materialistiska tendenser? Tänk bara på hur du själv lider när habegäret sätter in! Egentligen är det nog oerhört osjälviskt att lägga pengarna på en kamera. På (väldigt) lång sikt kommer de att tacka dig! ;-)
 
Det fanns förr några högljuda individer här på Fotosidan som alltid påtalade nackdelar med andra kameror än deras egna.
D70 var ofta på tapeten för färgmoire och uppräkningsfel.

Färgmoire inträder på vissa mönster, linjefrekvenser på alla kameror så länge inte sensorn har bättre upplösning än objektiven, uppräkningsfel inträder när kameran inte kan estimera en detalj i ett fint linjemönster, utan fyller i den med en påhittat uppräkning.
5D har båda fenomenen i denna bild
Mikael
 

Bilagor

  • moire.jpg
    moire.jpg
    46 KB · Visningar: 955
Flera är intresserade av färg och tonkurvor och jpg från kameran.
5D har fått denna kurva av min kollega, det röda överskottet är dämpat. Exponering och AWB på auto.
Bild rakt ut från 5d. precis som med d2x finns det ett flertal parametrar att ta sig igenom.
Mikael
 

Bilagor

  • 5d-rakt-ut.jpg
    5d-rakt-ut.jpg
    31.6 KB · Visningar: 946
Senast ändrad:
D2x med min valda tonkurva och rakt ut från kameran.
AWB och autoexponering.
Mikael
 

Bilagor

  • d2xraktut.jpg
    d2xraktut.jpg
    28.2 KB · Visningar: 944
Mikael, på bilden ovan med tegelhuset är det jag ser som allra värst den stora tegelytan som ser helt randig ut av blåa och tegelfärgade ränder. Det borde väl inte vara så? Jag förmodar att bilden är i 100%, kan du konfirmera? Skorstenarna ser inte så konstiga ut eftersom man inte kan veta på förhand hur de egentligen ska se ut.
 
Johan Lindroos skrev:
Mikael, på bilden ovan med tegelhuset är det jag ser som allra värst den stora tegelytan som ser helt randig ut av blåa och tegelfärgade ränder. Det borde väl inte vara så? Jag förmodar att bilden är i 100%, kan du konfirmera? Skorstenarna ser inte så konstiga ut eftersom man inte kan veta på förhand hur de egentligen ska se ut.

Ränderna du ser är färgmoire som uppkommmer i ett visst förhållande till linjefrekvenserna i tegelväggen, skulle jag backa 10 meter eller gå fram 10m skulle fenomenet ej uppstå.

Takventilen har raka linjer, här estimerar kameran fel vid uppräkningen.
Detta är inget unikt, vill bara påtala för vissa individer här på Fotosidan att även Canon har moire och uppräkningsfel. (vilket kan vara till glädje för andra medlemmar som i det närmaste kännt sig nertryckta i skorna av att inte valt Canon som kamera)
Mikael
 

Bilagor

  • moire2.jpg
    moire2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 923
Senast ändrad:
Nu ser man skorstenen mycket bättre. Bra.

Lite utanför ämnet:
En av fördelarna med Foveon-sensorn är i gengäld att den saknar nackdelarna med mosaikssensorer, vilket kan vara trevligt. Synd bara att Foveon bara har 3,5 MP (x3 färger) och till syvene och sist i alla fall ger sämre upplösning än mostvarande 8+ MP bayersensorer. Lite lustigt ger även Foveonsensorn vikningsfel fast utan färgmoiré men mer av "sammansmältande" karaktär, som kan se fotografiskt "tilltalande" ut, ungefär som det dyker upp falska detaljer men som som ändå ser trovärdiga ut. Det vore ytterligare trevligt med en Foveon-sensor med minst dubbla antalet pixlar. Borde ju "enkelt" kunna åstadkommas genom att göra sensorn dubbelt så stor. Det vore grejjer det.
 
En ny test med 5d. Kamera på stativ bländare 8 och 100 iso. Objektiv Canon 17-40/4 och på 28mm
Skärpebortfallet är mycket stort i hörn och kanter även på bl 8
Först hela bilden.
1. skarp
2. oskarpt
Mikael
 

Bilagor

  • 17-40-hela-bilden.jpg
    17-40-hela-bilden.jpg
    29.5 KB · Visningar: 846
17mm och bländare 8. objektiv 17-40/4

På bländare 8 och 17mm uppvisar objektivet ännu sämre kant och hörnskärpa. Objektivet är absolut nytt och utlånat från Mattssons Foto.
Mikael
 

Bilagor

  • 17-40.17mm.jpg
    17-40.17mm.jpg
    22.8 KB · Visningar: 838
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.