Jeppe skrev:
Javisst.. Men den har ju alltid funnits där, det var mer så jag menade. Problemet är väl mer att microlinserna inte pallar med den vida vinklen som ljuset träffar dem och därför blir oskarpt. Men visst. Det borde gå att göra de ljuskänsligare i kanterna.. frågan är ju bara hur och när.
Fast i ärlighetens namn så har jag väl inte riktigt hunnit med i tekniktugget de senaste månaderna.. har haft lite annat för mig.. som att fotografera t.ex. ;p
Två olika fenomen inträffar med vidvinkel, kantstrålar , och sensorytan.
Pga av ökad spridning i kanterna och hörnen efter att ljuset bryts/träffar bländarlamellerna får
ljusknippet en större utspridd träffyta än vid rakare strålgång. Diffraktionen ökar med nerbländning. Ljusavfallet, vinjetttering kan kompenseras elektroniskt i framtida kameror genom att känsligheten höjs i kanter och hörn.
"Smearing" eller att ljusknippet sprids ut på en större yta och träffar flera ljusmottagare/pixlar samtidigt är svårare att undvika med dagens vidvinkelobjektiv. Därav luddigheten ute i kanter och hörn som kan ses hos flertal bilder tagna med ff och vidvinkelobjektiv. Samtidigt inträder andra brytningsfel , exv CA.
Att vinkla microlinserna innåt är en möjlig lösning för att avhjälpa problemet något med ljusavfallet/vinjettering, men samtidigt får sensorn en ojämn ljusupptagningsförmåga från ett objektiv med rakare strålgång.
Jag har påtalat D2x problem med CA och vissa vidvinkellinser. Problemet består i huvudsak att enskilda pixelytan är mindre i denna kamera och därför krävs det mycket bättre korrigerade vidvinkelobjektiv än tidigare.
När jag fotograferade med D5 såg jag oskärpa i hörn och kant, samt hög CA och vinjettering.
Oavsett val av sensorstorlek så kräver en kamera med 12-16 milj pixlar så mycket mer av optiken.
Jag hoppas därmed att nya och bättre vidvinkelkonstruktioner med rakare strålgång kommer att byggas för att ett fullgott kant och hörnresultat skall kunna erhållas på canonkamerorna.
Mikael