Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Nu har du nog missat nått Jeppe. Att det är ett problem med vidvinklar och stora sensorer är en sanning. Det finns många 1Ds-ägare som svurit över vinjetteringen.

Med 1Ds/1Ds mark II blir vinjetteringen kraftigare med 16-35/2,8 än med film.
Fast... ljusbortfallet minskar när man bländar ner... och bländaren påverkar ju inte sensorn...
 
Jag har då aldrig haft några problem med vinjettering med tex 24-70 eller 28-70 på hus som 1ds o 1ds mark 2.I tryck har har varken jag eller kunder till mig sett någon vinjettering.Bilderna har varit tryckta i kataloger, ljustavlor i storlekar upp till 50x70.
Det lustiga är att dom som tar upp dom så kallade problemen med vinjettering är oftast Nikonägare eller Canonägare med mindre sensor storlekar.Kanske den berömda svenka avundsjukan.
Att tänka på det krävs ännu mer av vidvinkeloptiken på en kamera med mindre sensor för att få ut lika mycket vidvinkel.Jag tror många stirrar för mycket på dataskärmen för att se hur optiken uppför sig så krävs utskrift o jag har då 1000 tals med 24-70 o 28-70 o med dom är det inga problem.Jag tror att 5D kameran kommer vara riktigt bra för 1ds 0 1ds mark 2 är det så det är bara att gratulera dom som köper den som får en kamera som kan mäta sig med mellanformat i 645 storlek.
 
Jeppe skrev:
Javisst.. Men den har ju alltid funnits där, det var mer så jag menade. Problemet är väl mer att microlinserna inte pallar med den vida vinklen som ljuset träffar dem och därför blir oskarpt. Men visst. Det borde gå att göra de ljuskänsligare i kanterna.. frågan är ju bara hur och när.

Fast i ärlighetens namn så har jag väl inte riktigt hunnit med i tekniktugget de senaste månaderna.. har haft lite annat för mig.. som att fotografera t.ex. ;p

Två olika fenomen inträffar med vidvinkel, kantstrålar , och sensorytan.
Pga av ökad spridning i kanterna och hörnen efter att ljuset bryts/träffar bländarlamellerna får
ljusknippet en större utspridd träffyta än vid rakare strålgång. Diffraktionen ökar med nerbländning. Ljusavfallet, vinjetttering kan kompenseras elektroniskt i framtida kameror genom att känsligheten höjs i kanter och hörn.
"Smearing" eller att ljusknippet sprids ut på en större yta och träffar flera ljusmottagare/pixlar samtidigt är svårare att undvika med dagens vidvinkelobjektiv. Därav luddigheten ute i kanter och hörn som kan ses hos flertal bilder tagna med ff och vidvinkelobjektiv. Samtidigt inträder andra brytningsfel , exv CA.

Att vinkla microlinserna innåt är en möjlig lösning för att avhjälpa problemet något med ljusavfallet/vinjettering, men samtidigt får sensorn en ojämn ljusupptagningsförmåga från ett objektiv med rakare strålgång.

Jag har påtalat D2x problem med CA och vissa vidvinkellinser. Problemet består i huvudsak att enskilda pixelytan är mindre i denna kamera och därför krävs det mycket bättre korrigerade vidvinkelobjektiv än tidigare.
När jag fotograferade med D5 såg jag oskärpa i hörn och kant, samt hög CA och vinjettering.
Oavsett val av sensorstorlek så kräver en kamera med 12-16 milj pixlar så mycket mer av optiken.
Jag hoppas därmed att nya och bättre vidvinkelkonstruktioner med rakare strålgång kommer att byggas för att ett fullgott kant och hörnresultat skall kunna erhållas på canonkamerorna.
Mikael
 
Jeppe skrev:
Fast i ärlighetens namn så har jag väl inte riktigt hunnit med i tekniktugget de senaste månaderna.. har haft lite annat för mig.. som att fotografera t.ex. ;p

Nu blir jag besviken, Jeppe! Fotograferandet är bara ett nödvändigt ont - en transportsträcka mellan A och B, där A är teknologi och B pixel peeping. Skärpning (f'låt)!
 
macrobild skrev:
Två olika fenomen inträffar med vidvinkel, kantstrålar , och sensorytan.
Pga av ökad spridning i kanterna och hörnen efter att ljuset bryts/träffar bländarlamellerna får
ljusknippet en större utspridd träffyta än vid rakare strålgång. Diffraktionen ökar med nerbländning. Ljusavfallet, vinjetttering kan kompenseras elektroniskt i framtida kameror genom att känsligheten höjs i kanter och hörn.
"Smearing" eller att ljusknippet sprids ut på en större yta och träffar flera ljusmottagare/pixlar samtidigt är svårare att undvika med dagens vidvinkelobjektiv. Därav luddigheten ute i kanter och hörn som kan ses hos flertal bilder tagna med ff och vidvinkelobjektiv. Samtidigt inträder andra brytningsfel , exv CA.

Att vinkla microlinserna innåt är en möjlig lösning för att avhjälpa problemet något med ljusavfallet/vinjettering, men samtidigt får sensorn en ojämn ljusupptagningsförmåga från ett objektiv med rakare strålgång.

Jag har påtalat D2x problem med CA och vissa vidvinkellinser. Problemet består i huvudsak att enskilda pixelytan är mindre i denna kamera och därför krävs det mycket bättre korrigerade vidvinkelobjektiv än tidigare.
När jag fotograferade med D5 såg jag oskärpa i hörn och kant, samt hög CA och vinjettering.
Oavsett val av sensorstorlek så kräver en kamera med 12-16 milj pixlar så mycket mer av optiken.
Jag hoppas därmed att nya och bättre vidvinkelkonstruktioner med rakare strålgång kommer att byggas för att ett fullgott kant och hörnresultat skall kunna erhållas på canonkamerorna.
Mikael

Dum fråga kanske, men vad är CA?

Mvh Agneta
 
Jag fick för en stund sedan bilder tagna med 5d av min kollega här i Lund.
Han har testat hela sin arsenal av objektiv på sin nya kamera.Förvånansvärt bra blev resultatet från Canon 28-70 och ett Sigma 24-70.Sigman tappar rejält i hörn och kanter. Ett objektiv canon17-35 fungerade mindre bra.Rent ut sagt ganska kass återgivning i hörn och kanter.
Vad jag såg var att flertal bildfiler var mycket vackra.
Jag hoppas att få jämföra 5d med min d2x under morgondagen. Flertal inställningar ger starkt överdrivna färger , speciellt i rött.Standard eller neutral inställningen verkar ge klart bättre och naturligare färgåtergivning. Klara skärpeförluster kunde ses ut mot kanterna på olika objektiv.Canon 28-70 klarar sig bättre till mycket bra.
Bildstil: färgmättnad,kontrast, konturskärpa, färgton.Här finns mycket att leka med.

Min kollega är nöjd-mycket nöjd!!!!!!!!
Mikael
 
Ingen aningom du är kräsen eller inte, men jag har aldrig sett maken till lågt brus. Lika bra eller bättre än EOS 1DsMkII.
Nedan utsnitt taget i en kyrka i befintligt ljus med 50/1,8 II vid 1600 ISO :)
 

Bilagor

  • brus.jpg
    brus.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,775
Hela bilden. Röda ramen är lilla utsnittet.
Här syns även en del vinjettering med 50/1.8 II.

MVH /Micke
 

Bilagor

  • kyrka.jpg
    kyrka.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,772
Hur har du, redan, fått tag på en 5D förresten?

Edit:
Frågan riktar sig till Ollars + eventuellt andra som redan har en 5D i sin ägo.
 
Det är bara att gå och handla, jag går förbi en fotohandlare varje dag som har både 5D och 24-105 liggandes hemma.
 
Oj, då. Då ber jag om ursäkt för min något obsoleta fråga. Har varit lite offline senaste tiden och inte hängt med i svängarna.
 
911RS skrev:
Det är bara att gå och handla, jag går förbi en fotohandlare varje dag som har både 5D och 24-105 liggandes hemma.

Enligt YFO ( pratade med Mathias igår ) så är de få 5D kameror som finns i Sverige just nu i princip endast butiks demo exemplar,

så det känns att antigen är de ovanstående bildexempel från en mycket tidig leverans eller är jag lurad av YFO som har tagit förskott på kameran ....
Kan inte tänka mig att det finns att köpa " över disk ".

Enligt samma källa ( YFO ) vertikalgreppet kommer inte förrän vid årskifte eller tidigast december.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.