Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är långt ifrån alla som fått hem sakerna. I veckan som gick talade jag med Kungsholms Foto, som hade fått leveransbesked på kittet till v44. Jag talade även med YFO om 24-105, som de inte hade fått in. Jag påpekade då att både Scandinavian Photo och Cyberphoto på sina hemsidor skrev att de hade objektiven i lager. Killen på YFO bad att få kolla och återkomma. När han ringde tillbaka tackade han så mycket. De hade kollat med Canon som först ifrågasatt att YFO lagt någon order. YFO påpekade att de hade beställt 30 ex, och fick då en ursäkt och ett löfte om omedelbar leverans av 5 ex.

Det vore intressant att veta hur Canon prioriterar bland sina återförsäljare. Snacka om att det måste löna sig att ha goda relationer med Canon. Du kan sälja fler saker och kan förmodligen ta bättre betalt, eftersom andra handlare inte har sakerna hemma. YFO kan ju ha varit ett exempel på mänskliga faktorn. Men jag tvivlar starkt på att Kungsholms Foto varit så sena med sin beställning att det är enda förklaringen till deras leveransbesked. Och hur prioriterar Canon mellan nätbutiker och vanliga fotohandlare?

(Jag är INTE konspirationsteoretiker, bara nyfiken!)
 
Jann Lipka skrev:
Enligt YFO ( pratade med Mathias igår ) så är de få 5D kameror som finns i Sverige just nu i princip endast butiks demo exemplar,

så det känns att antigen är de ovanstående bildexempel från en mycket tidig leverans eller är jag lurad av YFO som har tagit förskott på kameran ....
Kan inte tänka mig att det finns att köpa " över disk ".

Enligt samma källa ( YFO ) vertikalgreppet kommer inte förrän vid årskifte eller tidigast december.

I så fall har butiken enbart fått hem kartongerna till kameran och objektivet då:) Kanske kommer resterande delar på posten senare:) Ja du kanske har rätt men i skylltfönstret ligger både kamera och objektiv jag har tittat både en coh två gånger då jag vill köpa ett sådant objektiv.
 
Test av några olika objektiv och hur de uppträder med 5D. 5D och Sigma 24-70/2.8
Sigman är nästan fri från CA, brytningsfel men en kraftig oskärpa kan ses i bilderna ut mot kanter och hörn .Objektivet nerbländat till 7.1 (auto)
Kameran behöver mao en bättre tecknande lins för ett bra bildresultat
Mikael
 

Bilagor

  • _mg_0005-copy.jpg
    _mg_0005-copy.jpg
    39.4 KB · Visningar: 1,529
Canon 17-35/2.8

Att canongluggen inte är så vass viste vi redan. 5D avslöjar CA och oskärpa ut mot kanterna .
Canon 17-35 uppträder betydligt sämre än exv Sigma objektivet.Ful CA och oskärpan inträder betydligt tidigare från mitt och ut mot kanterna.
Mikael
 

Bilagor

  • 17-35.jpg
    17-35.jpg
    36 KB · Visningar: 1,522
Canon 28-70/2.8. Mycket bra resultat tillsammans med 5D.
Lite CA, betydligt bättre skärpa ut mot kanter och hörn
Liksom andra kameror med 12Milj pixlar och uppåt är valet och testande av objektiv viktigt . Annars kan man få ganska otrevliga överraskningar vad det gäller bildåtergivning. Detta gäller även D2X som har mindre sensoryta , men är oförlåtande och avslöjar ojektivens prestanda likväl som 5D och 1DSMK2 gör.
Ett objektiv som ser bra ut tillsammans med 20D eller D70 kan uppträda betydligt sämre med en kamera med högre upplösning.
Mikael
 

Bilagor

  • 28-70.jpg
    28-70.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,458
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Ett objektiv som ser bra ut tillsammans med 20D eller D70 kan uppträda betydligt sämre med en kamera med högre upplösning.
Framförallt så kan man inte räkna med att ett objektiv som ger bra resultat med kameror som Canon EOS 20D och Nikon D70 nödvändigtvis ger bra resultat på en kamera med större sensor. Pixelmängden är här underordnad tror jag.
 
Testade 5d ånyo med ett Sigma 24-70 , och för att illustrera hur mycket skärpeförluster man kan få med en stor sensoryta och där objektivet inte räcker till. Sigman fungerar bra på en 20D . Alla 5d ägare bör testa ut bra objektiv till sin kamera.
Bild i sin helhet, därefter utsnitt i 100% från mitt och kant. Mitten är det inget att anmärka mot, kanterna ser mindre bra ut.Dvs oskarpt och luddigt.
bild1
Mikael
 

Bilagor

  • sigma1.jpg
    sigma1.jpg
    35.9 KB · Visningar: 1,404
bild 2 visar utsnitten. Som ni kan se är det en stor skillnad i teglet. Återigen , kameran är mycket bra, det gäller att finna gluggar som kan återge prestandan.Här fungerar inte Sigma
Mikael
 

Bilagor

  • sigma2.jpg
    sigma2.jpg
    25.1 KB · Visningar: 1,395
Ungefär samma utsnitt från D2x och 5d.
Kamerorna på automatik, 100iso, likheten är stor, min kollega har inte testat färdigt sina inställningsparametrar i kameran. Ger något för grälliga färger i rött. Detta kan ställas ner.

5d

Mikael
 

Bilagor

  • 5d-1.jpg
    5d-1.jpg
    37.1 KB · Visningar: 1,351
detaljbild. 5d har liksom 20d skärpningsatefakter i kamerans uppräkning runt föremål, vitt tunt streck. Att skärpa upp bilden mer ökar skärpeartefakten. Tonkurvan som är inlagd i 5d exponerar bilden någotljusare än d2x vilket kan ses i bla himlen.
5d till vänster d2x till höger
Mikael
 

Bilagor

  • 5d+d2x.jpg
    5d+d2x.jpg
    22.3 KB · Visningar: 1,337
Senast ändrad:
Kameran 5d ger i dagens inställningar för rödaktiga bilder, detta kan ses i plattor, blommor. Lila blommor får rödaktig ton.
Samtidigt vid användande av autoexponering kan man se vad min kollega brukar kalla 10d sjukan, dvs exponeringen/tonkurvan drar upp mellantonerna i bilden och därmed får ljusare partier som himmel,moln inte mycket teckning. Det gäller ha koll på histogrammet och underexponera något.
Autoexponering d2x till vänster, 5d till höger.
Mikael
Återkommer med bilder från domkyrkan och höga isotal
Mikael
 

Bilagor

  • 5d+d2x-2.jpg
    5d+d2x-2.jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,324
5D AWB, autovitbalans får inte högsta betyg inne i domkyrkan. Till vä okorrigerad till höger korrigerad.
Här är jag van vid d2x som ger bildfiler som är helt rena från början och knappt behöver korrigeras.
Mikael
 

Bilagor

  • awb.jpg
    awb.jpg
    17.2 KB · Visningar: 1,295
Nu till höga isotal. Kameran är fantastisk, det går knappast att se någon skillnad på 800 och 1600iso. Först vid 3200iso börjar färgbruset bli högt.
Samtidigt kan man se vid 3200 iso att detaljåtergivningen blir sämre. BRAVO Canon.

Slutligen: Ett flertal parametrar måste gås igenom vad det gäller 5d och kamerans färgåtergivningsinställningar . Vi har inte kört några rawfiler ännu.
5d kostar lika mycket som när d30 kom, så fort går utvecklingen.
Mikael
 

Bilagor

  • högaiso.jpg
    högaiso.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,294
Senast ändrad:
Hej

Men hur fungerar då Canons 100mm macro eller ett 70-200mm objektiv på 5D?
Någon som har testat?

Mvh Agneta
 
Finns ju knappast så mycket bättre i de klasserna så man kan nog inte klaga.

Testat har jag inte. Ngn av de på huset alltså!

Mvh Niclas,
 
macrobild skrev:
Nej det är den inte, beroende på att fel syns tydligare med högre upplösning och pixeltäthet.
Du menar att du ser tydliga skillnader (som beror på objektivet) mellan 20D och 5D i mitten av bilden?

Ser tydliga skillnader vid normalt tittande alltså. Att det finns mätbara skillnader är ju uppenbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.