Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett svårt kontrastrikt motiv i Lund med autoexponering inställd i kameran.Bild till vänster från kameran
Med shadow/highlights går det få fram mycket information utan att skuggorna spricker eller störande brus uppstår.
Mikael
 

Bilagor

  • dr.jpg
    dr.jpg
    18.3 KB · Visningar: 1,410
Sista bilderna för dagen.
Vid 100 iso uppvisar 5d och d2x samma brusbild. Lite olika i färgbruset men likvärdigt och väldigt lågt. Konturer av uppskärpningsartefakter kan ses i 5d .
Mikael
 

Bilagor

  • färgbrus100iso.jpg
    färgbrus100iso.jpg
    19.5 KB · Visningar: 1,389
PMD skrev:
Du menar att du ser tydliga skillnader (som beror på objektivet) mellan 20D och 5D i mitten av bilden?

Ser tydliga skillnader vid normalt tittande alltså. Att det finns mätbara skillnader är ju uppenbart.

Nej det menar jag inte, skillnader ses främst i ut mot hörn och kanter , där avslöjar 5d större sensoryta objektivens förmåga till upplösning + brytningsfel som CA
Vad det gäller d2x så avslöjar den kameran betydligt tidigare CA pga mindre pixlar . Krävs mer av optiken.

Bilden ovan glömde jag beskriva. 5d till vänster . d2x till höger

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag antar att avståndet mellan bajonett och sensorn är viktigt. Kanske viktigare än storleken på bajonetten. Canon har ett väldigt kort avstånd vilket jag misstänker ligger dem i fatet. Skulle Nikon systemet ha bättre kantskärpa vid FF pga ett större avstånd trots mindre bajonett storlek?
 
Nej. Inte enligt de som jag har diskuterat frågan med. Vinjettering, CA var mycket tydlig med vissa Nikonobjektiv på 14Milj pixlar kameran från Kodak.

Mikael
 
Hur är det med Hasselblads H system? H1d och H2d har sensorer med cropfaktor 1.15 (vill jag minnas). Har även detta system dålig kantskärpa och vinjettering i hörnen?
 
Jag talade med Lars Kjellberg som i sin tur hade ett samtal med Hasselblads representant som påstod att deras 35mm inte har några liknande svagheter.
Jag har inte testat själv , kanske någon annan har.
Mikael

PS här kommer en link till en fotograf som kört både sin 1dsmk2 och 5d . Stativ, samma tid och bländare.
Kusligt lika i beteende.Skillnaderna mellan bilderna är små, så små att jag ser inga direkta mer än att 1dsmk2 har en större bildfil.5d kommer bli en höjdarkamera för de flesta.
Tittar man på gräset och vandrar ut i hörnena ser man hur skärpebortfallet kommer. Gräset får lyftas i kurvor.
http://www.pbase.com/jayseejay/florida_wildlife__canon_1ds
Mikael
 
agge28 skrev:
Hej

Men hur fungerar då Canons 100mm macro eller ett 70-200mm objektiv på 5D?
Någon som har testat?

Mvh Agneta
Pga av de rakare strålgången tror jag att de objektiv du nämner fungerar mycket bra. Skulle bli förvånad om de inte gjorde det.
mikael
 
Tack Mikael för de många informativa "testerna" och inläggen.

Vad gäller optikproblemen så är det väl främst på bränvidder från ca 50mm och neråt som det blir svårt (läs dyrt) att hitta passande optik till 5D. Även om man även på teleobjektiv slipper den något lägre kantskärpan (t ex 70-200/2,8L) så har man ju jämförelsevis en lägre förstoringsgrad av negativet. D v s MTF skärpan på en optik för fullformat kan mätas i 20 lp/mm när den för 1,6x crop måste mätas i 30lp/mm för att kunna jämföras. Detta i teorin alltså ;-) Sedan ska det bli spännande att se vad som framkommer i tester.
 
macrobild skrev:
Canon 17-35/2.8

Att canongluggen inte är så vass viste vi redan. 5D avslöjar CA och oskärpa ut mot kanterna .
Canon 17-35 uppträder betydligt sämre än exv Sigma objektivet.Ful CA och oskärpan inträder betydligt tidigare från mitt och ut mot kanterna.
Mikael

Är det inte huset mittemot Mattssons i Lund...)
 
macrobild skrev:
Nej det menar jag inte, skillnader ses främst i ut mot hörn och kanter , där avslöjar 5d större sensoryta objektivens förmåga till upplösning + brytningsfel som CA
Ja, det var ju det jag skrev: att det i första hand är den större sensorn jämfört med 20D som gör att objektiv som ger bra resultat på 20D inte nödvändigtvis gör det på 5D.
 
macrobild skrev:
PS här kommer en link till en fotograf som kört både sin 1dsmk2 och 5d . Stativ, samma tid och bländare.
Kusligt lika i beteende.Skillnaderna mellan bilderna är små, så små att jag ser inga direkta mer än att 1dsmk2 har en större bildfil.5d kommer bli en höjdarkamera för de flesta.
Tittar man på gräset och vandrar ut i hörnena ser man hur skärpebortfallet kommer. Gräset får lyftas i kurvor.

Jag tycker mig se något större vinjettering i bilderna från 5D. (Men jag är trött, förkyld och därmed lite grining...)
 
macrobild skrev:
Pga av de rakare strålgången tror jag att de objektiv du nämner fungerar mycket bra. Skulle bli förvånad om de inte gjorde det.
mikael

Tack för ditt svar Mikael

Jag har ett gammalt Sigma 75-210mm/f2,8 + Canons 100-400mm + macrot. Man vill ju gärna kunna använda dom objektiven man har.

Mvh Agneta
 
Trevligt att se testbilder från 5d.

Vill verkligen ha en 5d, men går man på gymnasiet å inte har något jobb så har man helt enkelt inte råd. Det får nog bli dubbla sommarjobb nästa år om jag ska få råd... man måste ju har fina objektiv till kameran också :p

Det nya ef 24-105L f/4.0 IS och ef 100-400 4.5-5.6L IS och möjligtvis något ljusstarkt runt 50mm (50 f/1,4 ?) borde väll funka ganska bra.
Visst hade det gått att skaffa bättre objektiv.... f/2.8 rakt igenom :p ... men då kostar de ju en del extra...

Jaja.. drömma kan man alltid :)
Får väll hoppas på att få testa en på Elmia nästa år.


Tackar iaf så hemskt mkt för testbilderna och åsikter kring 5d + diverse objektiv.
 
macrobild skrev:
Sista bilderna för dagen.
Vid 100 iso uppvisar 5d och d2x samma brusbild. Lite olika i färgbruset men likvärdigt och väldigt lågt. Konturer av uppskärpningsartefakter kan ses i 5d .
Mikael

Själv hatar jag skärpeartefakter. Men, dessa uppkommer väl endast när du plåtar JPEG och kamerans eget bildbehandlingsprogram automatiskt skärper bilden. Plåtar du RAW sker ju ingen uppskärpning i kameran, sålunda borde man också slippa att få skräpningsartefakter på bilderna.

Sen, kanske det finns flera olika parametrar som man kan ställa in avseende hur mycket bilden ska skärpas vid JPEG-fotografering...

Hur känns kameran i övrigt?
Hur låter slutarljudet i jämförelse med 20D:s slutarljud?
 
FredrikArvidsson skrev:
Själv hatar jag skärpeartefakter. Men, dessa uppkommer väl endast när du plåtar JPEG och kamerans eget bildbehandlingsprogram automatiskt skärper bilden. Plåtar du RAW sker ju ingen uppskärpning i kameran, sålunda borde man också slippa att få skräpningsartefakter på bilderna.

Sen, kanske det finns flera olika parametrar som man kan ställa in avseende hur mycket bilden ska skärpas vid JPEG-fotografering...

Hur känns kameran i övrigt?
Hur låter slutarljudet i jämförelse med 20D:s slutarljud?

Intällningarna är många, bla skärpeinställningarna. Min fotografkollega som är Canonfotograf sedan 25 år tillbaka provar sig just nu fram. Han är mycket nöjd jmf med tidigare kameror d30, d60 10D 20D. etc.
När jag fotograferade med kameran upplevde jag
slutarljudet som mjukt, och relativt tyst.
Sökaren trodde jag skulle vara klarare, den är något färgad, upplever den som lite svagt kontrastlös jmf med d2x och 1dsmk2.
För övrigt har jag inte hunnit testa kameran ordentligt. Liksom d2x finns det ett antal parametrar, inställningar, tonkurvor, färgåtergivningsalternativ som tar lång tid att gå igenom.
Mikael
 
FredrikArvidsson skrev:
...

Hur känns kameran i övrigt?
Hur låter slutarljudet i jämförelse med 20D:s slutarljud?

Gedigen, så när som på bottenplattan. Om man trummar mot den med fingret ger det ett ganska plastigt ljud. Som en kinesisk leksak typ ;) Men för övrigt ger den ett intryck som en hälften så tung "1:a". (Den är inte riktigt hälften så tung, väger ca 900gr med batter och 1 serien toppar runt 1,6kg)

Slutaren är väl dämpad och låter gediget samtidigt som den avger en lite vinande ljud efter exponeringen som faktiskt låter som om filmen dras fram ;) Vet inte vad som händer, kanske nån har nåt förslag?
Funderade kring om det var nån slags förspänning av slutaren, men jag är klart osäker på det.
MVH /Micke
 
Hög kontrast och iögonenfallande röda toner.

Jag har inte tweakat till kameran ännu, utan kör det mesta på "Bildstilen" Standard. Denna ger klatschiga och skarpa bilder direkt från kameran. Dock finns en hel del saker att skruva på innan man hittar rätt inställningar.

Denna bild är en Large/Fine JPEG direkt från kameran. Som ni ser så daskar den på ganska kraftiga röda toner och den bränner ut/sotar igen under dessa mycket svåra förhållanden.

ISO1600, AWB, 17-40L@17mm 1/30sek f4.0
 

Bilagor

  • img_2423_from-camera.jpg
    img_2423_from-camera.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,023
Via RAW och Adobe RGB

...kan man få betydligt trevligare resultat.
Kontrasten i "Process RAW images.." (ZB EX 5.5) nedställd till -4 och exponerings dämpad med 0,5EV.
Skuggor lättade i PS CS och konverterad till sRGB

MVH
/Micke
 

Bilagor

  • img_2423_from-raw.jpg
    img_2423_from-raw.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,021
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.