Advertisement

Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Barnsjukdomar på 5D

För min del har jag inte haft några problem alls med kameran och har inte sett några döda pixlar.
mvh LP
 
Här är en bild tagen med 17-40 f/4L på 17 mm och bländare 8. Bilden är tagen i råformat, och justerad i ACR "tills den blev snygg".

Här tycker jag det framgår rätt väl att det dynamiska omfånget från 5D är klart bra när man kör i råformat.
 

Bilagor

  • nybron_051020.jpg
    nybron_051020.jpg
    49.5 KB · Visningar: 454
Jag skulle vilja tillägga, det finns mycket information, detaljer i skuggorna som kan grävas fram ur 5D RAW filer, utan allt för störande brus.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag skulle vilja tillägga, det finns mycket information, detaljer i skuggorna som kan grävas fram ur 5D RAW filer, utan allt för störande brus.
Mikael

Det gör det helt klart. Om jag hinner tänker jag testa lite interiörer i Uppsala Domkyrka i helgen. Där tror jag inte vinjetteringen med 17-40 kommer att vara ett problem - distorsionen och eventuellt lutande kamera ställer nog till det mer (men det skulle det ju göra analogt också).
 
Majo75 skrev:
Är det någon av er 5D-ägare som stött på någon barnsjukdom eller någon som hört talas om barnsjukdomar på 5d:n?

Inget alls,fungerar somen klocka, trots att jag byter optik/minneskort etc utan att slå av kameran. Har inte sett något skumt alls.
Bara nån jävligt oklar översättning i menyerna, men det är väl eg ingen bugg.

MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Inget alls,fungerar somen klocka, trots att jag byter optik/minneskort etc utan att slå av kameran. Har inte sett något skumt alls.
Bara nån jävligt oklar översättning i menyerna, men det är väl eg ingen bugg.

MVH /Micke

Jag misstänker att den kamera jag testade var en ganska tidigt modell, misshandlad av andra testare, och att det var därför den hängde sig. Hängningarna inträffade med 580EX på kameran, och jag ämnar testa min kamera med den de närmsta dagarna ...
 
AlfaGTV skrev:
Inget alls,fungerar somen klocka, trots att jag byter optik/minneskort etc utan att slå av kameran.
Alltså, jag vill inte verka dum eller provocerande; men är det inte naturligt att kunna byta optik eller minneskort utan att stänga av kameran...?

Missförstå mig rätt, men eftersom jag sneglar lite på en 5D är det något oroväckande att du säger "trots att jag byter optik/minneskort". Brukar det var problem annars?
 
Calle S skrev:
Alltså, jag vill inte verka dum eller provocerande; men är det inte naturligt att kunna byta optik eller minneskort utan att stänga av kameran...?

Missförstå mig rätt, men eftersom jag sneglar lite på en 5D är det något oroväckande att du säger "trots att jag byter optik/minneskort". Brukar det var problem annars?

Nej, inte för mig, men jag har bestämt för mig att ett flertal rapporterade om mjukvarukrascher i 20D när de t.ex. bytte glugg utan att stänga av kameran. De gällde de första mjukvaruversionerna så vitt jag vet.
Mina Canonkameror (eller Nikon för den delen) har aldrig haft några konstruktionsproblem eller andra defekter. (10D, 1D, D100 och nu 5D)
MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Nej, inte för mig, men jag har bestämt för mig att ett flertal rapporterade om mjukvarukrascher i 20D när de t.ex. bytte glugg utan att stänga av kameran. De gällde de första mjukvaruversionerna så vitt jag vet.
Mina Canonkameror (eller Nikon för den delen) har aldrig haft några konstruktionsproblem eller andra defekter. (10D, 1D, D100 och nu 5D)
MVH /Micke
Ok. D100 har jag erfarenheter av. Har två stycken, verkar tåla vad som helst.
Men skönt att din 5D verkar krångelfri. Men feg (eller klok) som jag är väntar jag ett tag tills andra har benat ut de värsta barnsjukdomerna:)
 
Calle S skrev:
Ok. D100 har jag erfarenheter av. Har två stycken, verkar tåla vad som helst.
Men skönt att din 5D verkar krångelfri. Men feg (eller klok) som jag är väntar jag ett tag tills andra har benat ut de värsta barnsjukdomerna:)
Jupp, jag är glad att jag inte sett några egenheter. Och för att förtydliga, jag har alltid grejat runt med optik och blixtar och donat utan att slå av/på kamerorna. Har inte genererat några konstigheter heller...
Men rimligen borde man ju faktiskt slå av innan man kopplar i/ur ansluten utrustning. Lite grann som att byta graffekort i datorn utan att slå av den ;)

Och D100, ja de är grymma kameror, har aldrig haft en så användarvänlig kamera som den. Allt sitter som en smäck logiskt sett med hanteringen.
Ta bara manuell vitbalans, fasen va smidigt det är... Inte alls lika självklart på Canon.(Inte speciellt märkvärdigt heller iofs, bara några fler steg att utföra)

/Micke
 
Inne i dokyrkan, ett antal sidor tillbaka visade jag hur 5D kunde behålla detaljupplösningen bättre än d2x på högre iso. ( 800 och uppåt).
I lägrre isotal har d2x en mycket hög upplösning beroende på sin pixeltäthet och uppvisar hög detaljåtergivning tillsammans med inte allt för dyr optik.

Här kommer en liten jämförelse mellan 5d och d2x och 100 iso.
D2x klarar att få fram detaljer bättre,vad som är lite anmärkningsvärt är att 5D har liksom 20D halos runt kanter och detaljer. Det går alltså inte att skärpa bilden ytterliggare utan att ytan krackelerar med fula skärpningsartefakter.
Canon 5d till vänster, d2x till höger
 

Bilagor

  • skärpa.jpg
    skärpa.jpg
    20.2 KB · Visningar: 375
macrobild skrev:
D2x klarar att få fram detaljer bättre,vad som är lite anmärkningsvärt är att 5D har liksom 20D halos runt kanter och detaljer. Det går alltså inte att skärpa bilden ytterliggare utan att ytan krackelerar med fula skärpningsartefakter.
Canon 5d till vänster, d2x till höger

Plåtat RAW eller JPEG? Bra att veta eftersom vid jpeg-fotografering skärper kamerans mjukvara bilden.
 
Om du har samma brännvidd på 5D resp D2x haltar jämförelsen, om utsnittet för hela bilden är samma (och alltså brännvidden olika beroende på storleksskillnaden på sensorn) så är det anmärkningsvärt.
 
D2x imponerar bara mer och mer :) Om D200 får samma eller liknande sensor (som i Sony R1, samma waffer fast beskuren till 10,4 Mpix) så kan det nog bli en häftig pryl som konkurerar med 5D. Mikael, är det i bildkanden som dina utsnitt är gjorda? Vilka objektiv har använts? 5D ser ju märkligt soft ut.
 
FredrikArvidsson skrev:
Plåtat RAW eller JPEG? Bra att veta eftersom vid jpeg-fotografering skärper kamerans mjukvara bilden.

Bilderna är jpg från båda. Kan man inte skärpa bilden mer pga av att den redan ligger på gränsen-så kan man ej heller få mer detaljer.
Mikael
 
niklasl skrev:
Om du har samma brännvidd på 5D resp D2x haltar jämförelsen, om utsnittet för hela bilden är samma (och alltså brännvidden olika beroende på storleksskillnaden på sensorn) så är det anmärkningsvärt.

Utsitter är detsamma

Jag vet inte om det är så anmärkningsvärt, pixeltätheten i d2x skall tillsammans med bra optik ha något högre upplösning lp/mmm
Detta har även Phil Askey noterati sin test mellan 1dsmk2 och d2x. Där 1dsmk2 ger något bättre upplösning i mitten än vad d2x gör med sina 12mpix.
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.