Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
17-40 har jag testat på bl 8 och stativ se tidigare sida i denna tråd. Inte mycket att hurra för jmf med 16-35.
se sidan 8
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46889&perpage=15&pagenumber=8
Mikael
Kom också till den slutsatsen så min 17-40 är såld sedan någon vecka. Den funkade bra på APS-C men på fullformat håller inte hörnen vid mera kritisk fotografi, inte ens på bästa bländare 8 och manuell fokusering i just hörnen. Fick samma bildresultat som du.
 
niklasl skrev:
Kom också till den slutsatsen så min 17-40 är såld sedan någon vecka. Den funkade bra på APS-C men på fullformat håller inte hörnen vid mera kritisk fotografi, inte ens på bästa bländare 8 och manuell fokusering i just hörnen. Fick samma bildresultat som du.
Men vad finns för alternativ till den då? Jag menar den är ju ändå en av de bättre vidvinkel-objektiven.
 
Flera medlemmar här har god erfarenhet av 24x36mm 1ds och fram till dagens 5d.
Beroende på vad du accepterar i skärpebortfall, luddighet så avgör du vilket objektiv som kan användas med 24 x 36mm stor sensoryta.
Vill man ha kant till kant skärpa, eller tycker det är önskvärt att bildens innehåll skall återges så skarpt och bra över hela bildytan som möjligt är det endast några få fasta gluggar som kan erbjuda detta idag . Exv Zeiss, men även några gluggar från Olympus tycks fungera bra..

Mikael
 
macrobild skrev:
Flera medlemmar här har god erfarenhet av 24x36mm 1ds och fram till dagens 5d.
Beroende på vad du accepterar i skärpebortfall, luddighet så avgör du vilket objektiv som kan användas med 24 x 36mm stor sensoryta.
Vill man ha kant till kant skärpa, eller tycker det är önskvärt att bildens innehåll skall återges så skarpt och bra över hela bildytan som möjligt är det endast några få fasta gluggar som kan erbjuda detta idag . Exv Zeiss, men även några gluggar från Olympus tycks fungera bra..

Mikael

Även de flesta av Leicas R objektiv fungerar tydligen bra.
 
jag är en inbiten nikonist som aldrig gillat att hålla i en canon av många orsaker.
det viktigaste är att dom inte alls ligger bra i handen.
men 5D måste jag säga att jag gillade.
det är ett mycket bra betyg från en inbiten nikonist.
fast fortfarande irriterar jag mig på att det är krångligt få knappar på canons kameror.
det är svårt att hitta vilka knappkombinationer man ska använda för att få till funktionerna utan att titta i handboken.
där får canons kameror fortfarande dåligt betyg av mig.
få knappar och vred betyder inte automatiskt att en pryl är lättanvänd.
men den ligger damn bra i handen.
priset för en fullframe 12MP känns oxå trevligt.
 
Är det nån som har provat att byta mattskiva? Eller funderat på att göra det... Kanske blir ännu enklare att fokusera manuellt då..?

Är det ett stort ingrepp att göra det? Vad tror ni det skulle kosta?
 
macrobild skrev:
Flera medlemmar här har god erfarenhet av 24x36mm 1ds och fram till dagens 5d.
Beroende på vad du accepterar i skärpebortfall, luddighet så avgör du vilket objektiv som kan användas med 24 x 36mm stor sensoryta.
...

Mikael

Jo, precis. Till skillnad från Niklas, tycker jag fortfarande att 17-40 ger ett mycket gott resultat, men det kanske passar min fotografistil bättre.

En stor skillnad ur min synvinkel är det faktum att vidvinkel har blivit mer och mer ett vedertaget signum på många bilder. Vi kräver vidare och bättre vidvinklar, kanske beroende på att APS-C storleken blivit en "standard".

Jag hade en 24 till min gamla F4 och tyckte den gav en fantastisk bildvinkel. Det är ju inte speciellt märkvärdigt idag.

För er som kräver absolut raktecknande och 100% skarpa vidvinklar kanske detta är ett bekymmer, men för mig är det på sin höjd en irritation men ytterst sällan ens det.

Och Christel, håller faktiskt med dig trots 2 år med Canon nu... Edit: Vad gäller Canons få knappar och något besvärligare hantering alltså.

MVH /Micke
 
Senast ändrad:
FredrikArvidsson skrev:
Är det nån som har provat att byta mattskiva? Eller funderat på att göra det... Kanske blir ännu enklare att fokusera manuellt då..?

Är det ett stort ingrepp att göra det? Vad tror ni det skulle kosta?

Jag tror inte att de alternativa mattskivorna finns kommersiellt tillgängliga ännu. Dock är det samma enkla operation som på 1-serien att byta den; Ett enkelt lås att peta på med en mindre mejsel e.d. och sedan tar du ur hela skivan med en gummerad pincett eller nåt.
Enkelt och inte märkvärdigare än att du grejar det hemma pånågra få minuter.
MVH /Micke
 
Vore bättre om någon kunde länka till artikeln ifråga istället eftersom inlägget på DPreview är lite motsägelsefullt och ofullständigt:

"It described vignetting and light fall off at the corners as 'critical', as much as 4.5 stops wide open.

They even went so far as to say that you really should consider whether to buy this camera if you are a landscape photgrapher."

Vilken optik avses? Vilka landskapsfotografer fotar på full bländaröppning? Det är måhända rätt att fullformat (småbild) inte är bra, även om jag själv trivs bra med det, men denna typ av andrahandsinfo hjälper ingen. Dessutom kan det vara värt att komma ihåg att APS-C-kamerorna presterar bäst med optik designad just för fullformat. Optik gjord för den mindre sensorn uppvisar i varierande grad liknande kant- och hörnproblem som småbild.
 
Det stora ljusavfallet som beskrivs av någon, tycks vara 24-105 linsen och dessutom på några bränvidder. (den linsen är återkallad.)
I övrigt tycks BJF ha gett 5D höga o mycket bra omdömmen
Mikael
 
Är inte vinjetteringen lätt fixat i bildbehandlingsprogram? Visst vill man att kameran skall vara så bra som möjligt ifrån början. Den skärpeförlust som fås ut mot kanterna kan den åtgärdas efteråt?
 
dunberg skrev:
Vad är det för stor "ratt" som sitter på baksidan av kameran (kopplad till on/off)?

//J

Kallas på Canonspråk för Quick Control Dial, QCD och används för att bläddra i menyer, mellan bilder. Under fotografering är den kopplad till exponeringskompensation. (Om strömbrytaren är ställd till streckläget)
Mitt i finns en knapp, Set som kan kopplas till lite olika saker. Jag har den för att välja Picture Style, bildstil. T.ex. mellan porträtt, Standard eller monochrome.

Det här reglaget har funnits på Canons EOS kameror sedan Eos 5/10(?)
MVH /Micke
 
Har inte följt med så mycket i denna teknifierade tråd utan tittade mest i början. men nog tyckte jag att den originalbild som Mikael länkade till i början HÄR ser ovanligt brusig ut i övre vänstra hörnet? En fullformatsensor kanske borde prestera bättre än så? Eller är jag ute och cyklar? Tycker det ser ut som på min Minoltakompakt med liten sensor och 4 milj pixlar? Hur ser sådant här ut när en bild skrivs ut? Har själv haft svårt att få sådant att se bra ut på utskrifter nämligen. Men det kanske inte syns i normala utskriftsstorlekar typ A4?
 
Jag har använt min 5D en dryg vecka och är positivt överraskad. Den är visserligen långsammare än 20D - det är mycket data som ska skyfflas hit och dit - men det känns på något sätt som att den exponerar säkrare.
Bruset i 800 och 1600 ASA är avsevärt mindre än i 20D.
Den stora displayen är en välsignelse och sökarbilden är härligt stor och klar.
Även jag har upptäckt att 17-40 är oskarpt i hörnorna och vinjetterar en del. Är det inte så att detta "skars bort" i 20D pga brännviddsförlängningen - att den hamnade utanför sensorn?
Härligt att kunna gå runt med en 35:a och utnyttja fördelarna med en sådan skarp glugg! Börjar så smått fundera på en 24:a...
 
Det är precis som du tänker, 20D:s sensor använder mycket mindre del och därtill den bättre o skarpare delen av objektivet som är i mitten. Jag hade ff varit intresserad av att investera i en 5D om det inte hade varit för att man måste skaffa ny 3:e parts gluggar för att kunna utnyttja den fullt ut. Vill man ta panoraman eller sticha bilder från 5D så blir det mycket svårt pga vinjetteringen. Ett kamerahus i storleken 20D - 5D med 1.3x sensorn i och upplösningen runt 12Mpixel. Då hade jag slått till. Fullformat får vänta tills man löst problemet med vinjetteringen.

/Andreas
 
Jag har intresserad följt denna debatt, och undrar om någon insatt person här på fotosidan.se har provat 5D (eller 1Ds/1Ds Mark II) med Canons tilt- och shiftoptik TS-E 24/3.5 L? Det är knappast det typiska reportageobjektivet, men ett högintressant objektiv för t.ex. landskapsfotografering tack vare sina förställningsmöjligheter.

För enkelhetens och för jämförbarhetens skull med andra optiker är jag främst intresserad av dess prestanda utan förställning (d.v.s. utan att använda tilt eller förskjutning). Om optiken presterar bra då, kan man sedan gå vidare och testa prestanda vid förställning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.