Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant Jerry!

16-35 har en del skärpebortfall och Sigmat är nog lite värre. 24-70 ser rätt bra ut. Men nu är ju alla bilder tagna på bländare 8. Kan tänka mig att både Sigmat och 16-35 blir rätt dåliga på större bländare. 24-70 lär ju också försämras en hel del.
 
Gjorde bara en snabbtest på f8 när jag ändå var ute.
Skärpebortfallet med dessa inställningar stör mig inte på någon av bilderna.
Distorsionen kan ju ifrågasättas. Sigmat är ju märkbart sämre men jag har slutat använda det då jag tycker 16-35 är bättre i alla avseende.
16-35 presterade över förväntan på 24mm.

Får väl göra lite jämförelse vidöppet vid tillfälle.

Jerry
 
Hej Jerry
Är bilderna tagna med kameran på stativ?
Tycker inte det finns riktig 100% skärpa någonstans i murbruk eller tegelvägg.

På din bild från 24-70 och 24mm och bl 8 kan man se skärpebortfall ut i hörnen och kanter. Om detta stör eller inte är sedan upp till var och en att bedömma. Att bortfall finns kan nog alla vara ense om.
Tack för bilderna. Bildutsnitt i 100% Första markering rött streck kraftig luddighet, sedan mindre avtagande luddighet
Mikael
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    45 KB · Visningar: 702
Nu har EOS 1Ds Mk2 testats på dpreview och i slutsatsen sägs bland annat detta om fullformat:

Weaknesses? Well none that were really engineered into the camera, but the EOS-1Ds Mark II is a very unforgiving camera when it comes to lenses. That ultra high resolution and full size 35 mm sensor mean that not only does the camera use all of the glass in a lens but it can reproduce it in minute detail, warts and all. A direct A-B comparison with a cropped sensor camera (such as the Nikon D2X) soon demonstrates that you really have to be careful selecting your lens and stopping it down sufficiently so as to avoid soft corners. You'll also have to (generally speaking) spend more on your lenses than you would for a cropped sensor camera.
 
Jag kikade också på DP Review testet av 1Ds och håller väl med till viss del.

Visst är det så att fullformat ger både fördelar och nackdelar och de är definitivt kinkigare på optik än APS-C sensorer.
Men brusnivåer och andra fördelar väger tyngre för mig än att min 17-40 inte tecknar lika hyperskarpt ända ut i kanten.

Som kuriosa kan jag nämna att jag har fått ett nytt kärt problem; Bilderna blir så oerhört detaljerade att jag får problem med att krympa dem som skall upp på FS för kommentarer! :)
Helt ny skärpningsprocedur kommer att krävas för de bilder som är detaljerade i hela bildytan, til skillnad mot t.ex. macrobilder med sparsamt skärpeområde.

MVH /Micke
 
matnyttige skrev:
Här finns ett test på Luminous-landscape av Canons samtliga 24 mm optik på en EOS 1 Ds.
En petitess kanske, men det är inte Canons samtliga objektiv med brännvidd 24mm som testas. Det är nästan samtliga Canons L-objektiv med brännvidd 24mm. Förutom de 4 objektiven (två fasta 24mm och två zoomar) som testas finns ytterligare 6 objektiv: EF 24/2.8, EF-S 17-85 IS USM, EF-S 18-55/3.5-5.6, EF 17-40/4L USM, EF 24-85/3.5-4.5 USM och EF 24-105/4L IS USM.

Av dessa är jag mest nyfiken på hur EF 24/2.8 skulle klara sig på en EOS 5D.
 
macrobild skrev:
Här samma bild tagen med en kamera med en mindre sensor dvs 1.5 förlängning och 18-70 zoomobjektiv bl 6.3. Som jag ser det så gäller det för tillverkare av ff-format att ta fram vidvinkel objektiv som håller för en bra bildåtergivning över hela bildytan.
Lite hårddraget kan man annars undra, vad är vitsen med detta format? Vore det inte bättre att ha 1.3 förlängning som hos 1dmk2.
Jag väntar spänt på vad Niklas kommer fram till med sina tester.
Mikael

Nu har jag inte läst tråden till slutet, för just det som Mikael skriver är den frågan som dykt upp som en tanke hos mig. Som förmodligen en hel del av andra på fotosidan, så sitter jag med äldre Canon objektiv och känner att det är dyrt att byta både hus och objektiv. 5D är intressant, men med hänsyn tagen till dom slutsatser som framkommit i den här tråden, så funderar jag på att istället för en 5D titta på en 1D MkII. Så ni som har skärskådat olika objektiv på 5d och förhoppningsvis har erfarenhet av 1D MkII, skulle det vara ett bättre val för att slippa fasa ut objektiven?

\\Sten
 
Senast ändrad:
Jag har försökt att läsa det mesta i den här långa tråden, men jag kanske har missat något. Finns det någon som gjort en jämförelse mellan bilder tagna med en EOS 5D och en analog kamera med samma objektiv och med finkornig film. Jag har sett någon kommentar om att även viss vinjettering ses med analog kamera och de objektiv som diskuterats i tråden, men hur är det med hörnskärpan. Skiljer den sig mellan 5D ocn en analog kamera?
 
Upplösning 5D:
http://www.dpreview.com/reviews/samples/rescharts/canon_eos5d.JPG

Mycket bra med den nya upplösningskartan.

Den använda gluggen är 85/1,8.

Kolla vad märkligt det ser ut i bildhörnen. De övre båda hörnen är något mörkare, vilket får förmodas bero på vinjettering.

Men kolla de båda nedre bildhörnen, där är det ljusare! Kan det vara något med studiobelysningen? Fast det verkar ändå orimligt, att precis de båda bildhörnan skulle vara extra belysta. Dessutom ser det brusigt ut. Större yta som är ljusare i nedre vänstra hörnet.


Övrigt om nya metoden:
http://www.dpreview.com/news/0510/05101404newreschart.asp
 
Johan Lindroos skrev:
Upplösning 5D:
http://www.dpreview.com/reviews/samples/rescharts/canon_eos5d.JPG

Mycket bra med den nya upplösningskartan.

Den använda gluggen är 85/1,8.

Kolla vad märkligt det ser ut i bildhörnen. De övre båda hörnen är något mörkare, vilket får förmodas bero på vinjettering.

Men kolla de båda nedre bildhörnen, där är det ljusare! Kan det vara något med studiobelysningen? Fast det verkar ändå orimligt, att precis de båda bildhörnan skulle vara extra belysta. Dessutom ser det brusigt ut. Större yta som är ljusare i nedre vänstra hörnet.


Övrigt om nya metoden:
http://www.dpreview.com/news/0510/05101404newreschart.asp

Note:
Phil: Note that the new chart has a special matte finish designed to reduce reflection and increase contrast, if you look closely at the bottom left or right corners of the chart you may be able to see the reflective texture effect of this finish. Thanks to Stephen H. Westin for permission to use his original rendering as the basis for our new chart.


MVH /Micke
 
Aha, den skrovliga ytan kan misstas för brus!

Att Phil berättar att kontrasten skulle ökas med en matt yta verkar konstigt eftersom bildresultatet visar på att det är tvärtom.
 
Roinew skrev:
Jag har försökt att läsa det mesta i den här långa tråden, men jag kanske har missat något. Finns det någon som gjort en jämförelse mellan bilder tagna med en EOS 5D och en analog kamera med samma objektiv och med finkornig film. Jag har sett någon kommentar om att även viss vinjettering ses med analog kamera och de objektiv som diskuterats i tråden, men hur är det med hörnskärpan. Skiljer den sig mellan 5D ocn en analog kamera?

Just vad jag också sitter och väntar på (eftersom jag inte har möjlighet att utföra en sådan jämförelse själv).
När 1ds kom så gjordes massor med jämförelser mot film, och så vitt jag kan komma ihåg så nämndes aldrig varken vinjettering eller dålig kantskärpa.

Är 5D sämre/mer krävande?
Eller har så många tidigare välrenommerade objektiv alltid gett 'dålig kanskärpa', men det är först nu när det är så oerhört lätt att omedelbart skärskåda detaljer i 100% som de kommer fram?
 
Du har själv skrivit svaret
på din fråga, nu kan man enkelt se defekter som objektiven ger/ har.
Hälsning mikael
 
Jämförde de inställningar som efterhand har ställts in i 5D med rawfil. Jag tycker fortfarande att i jpg läget från kameran är röda toner för onyanserade och intensiva. Jag har sett detta i flera andra modeller från Canon och intern jpg uppräkning.
Raw gav direkt bättre nyanserade färgtoner , speciellt i rött.Hela bilden, mannen i bild är är skyddad.
Mikael
 

Bilagor

  • rött3.jpg
    rött3.jpg
    43.1 KB · Visningar: 498
rött, bilden till vänster Raw, tillhöger jpg. I mitt tycke så ger 5d fortfarande för intensiv onyanserad röd färg i jpg.

Mikael
 

Bilagor

  • rött1.jpg
    rött1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 503
Senast ändrad:
Samma bild tagen i raw + jpg inställd i 5d
Kameran tillsammans med autoexponering har en tendens att göra vissa bilder för ljusa i jpg. Med Raw fixas detta lätt, exponering, färgkorrigering.
Mikael
 

Bilagor

  • torget.jpg
    torget.jpg
    26.8 KB · Visningar: 494
Senast ändrad:
Raw och JPG från 5D.
Kameran väljer fortfarande för ljus exponering i autoläget, fönstret mister teckning.Himlen blir för ljust exponerad, histogrammet avklippt .
Återigen lätt att fixa i raw.
5D tillsammans med raw ger otroligt vackra färger och stort dynamiskt omfång
Mikael
 

Bilagor

  • färger1.jpg
    färger1.jpg
    44.5 KB · Visningar: 480
Senast ändrad:
Rött i 5D

De här jpg bilderna är tagna enligt mina egna inställningar i kameran och för egen del störs jag inte av det lilla överskottet rött med nuvarande
parametrar. Men som sagt, det är snabbt gjort att ytterligare dra ner på färgmättnaden om man så önskar. mvh LP
 
Hej LP
Gått igenom de flesta bilderna, i mitt tycke finns det fortfarande ett överskott i det röda och jpg. Rawfilerna blir otroligt bra. Chatteringar i det röda teglet kommer fram tillsammans med gula,bruna nyanser.
Kameran exponerar vid auto och jpg något för ljust och de bilder jag tog, det gäller att kolla histogrammet mer nogsamt så att risken för utfrätta högdagrar elimineras.
Rawfilerna ger ett otroligt bra resultat, 1600iso bilderna är suveräna. Likaså Jpg på 1600 iso, återigen man (jag) får kolla histogrammet och exponeringen.

Är du uppe- ring
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.