Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Bilderna är jpg från båda. Kan man inte skärpa bilden mer pga av att den redan ligger på gränsen-så kan man ej heller få mer detaljer.
Mikael

Jo, men har du satt dig in i de olika skärpnings-parametrarna som jag antar står till buds?
Jag menar att det antagligen går att skärpa bilden mer eller mindre, beroende på vilka inställningar man har gjort. Sånt måste du redovisa, om testet ska vara seriöst.
 
FredrikArvidsson skrev:
Jo, men har du satt dig in i de olika skärpnings-parametrarna som jag antar står till buds?
Jag menar att det antagligen går att skärpa bilden mer eller mindre, beroende på vilka inställningar man har gjort. Sånt måste du redovisa, om testet ska vara seriöst.
Jovistt-men man kan inte skärpa mer än till ytan karackelerar/uppvisar fula skärpeartefakter-eller hur
mikael
 
macrobild skrev:
Utsitter är detsamma

Jag vet inte om det är så anmärkningsvärt, pixeltätheten i d2x skall tillsammans med bra optik ha något högre upplösning lp/mmm
Mikael
Svarar på ditt redigerade inlägg: Om du har använt olika optik (t ex 35mm på D2x och 50 mm på 5D) för att få samma bildutsnitt så tycker jag att det är en anmärkningsvärd skillnad i bildresultat. Detta är givetvis under förutsättning att objektiven presterar lika - gör de inte det är ditt test delvis ett objektivtest och säger inte så mycket om kamerahusen.
 
niklasl skrev:
Svarar på ditt redigerade inlägg: Om du har använt olika optik (t ex 35mm på D2x och 50 mm på 5D) för att få samma bildutsnitt så tycker jag att det är en anmärkningsvärd skillnad i bildresultat. Detta är givetvis under förutsättning att objektiven presterar lika - gör de inte det är ditt test delvis ett objektivtest och säger inte så mycket om kamerahusen.

Optiken spelar säkert in, likväl som Phil Askey fick kritik för vald optik så
skall jag göra om försöket med fast optik och samma utsnitt. Återkommer
mikael
 
Senast ändrad:
SixBySix skrev:
Du Niklas, hur går det med Zuiko och distagon optikerna? Hur presterar 21/2,8 och 21/2,0? Jag är jättenyfiken :)
CZ21 lämnade Paris igår på sin väg mot Kalmar... :) Zuikon (21/2) har fått vänta på uppmärksamhet av olika skäl (har inte köpt adapter ännu, vet ärligt inte om jag ska behålla denna optik - kan inbringa en slant på ebay ;-)).

Här en jämförelse från fredmiranda.com mellan Zeiss 21, Zuiko 21/2, Zuiko 21/3.5 och 16-35@21, alla på bl 8.
 
macrobild skrev:
Optiken spelar säkert in, likväl som Phil Askey fick kritik för vald optik så
skall jag göra om försöket med fast optik och samma utsnitt.
mkael
Det är svårt att jämföra kameror med olika sensorstorlek. Visserligen är det slutresultatet som räknas - hus i kombination med optik - men om en tillverkare har sämre optik med en viss brännvidd kan detta faktum ju ändras om ett nytt objektiv med bättre prestanda lanseras och då blir ju slutresultatet med samma hus bättre.
 
Tackar ödmjukast för länken. Mycket intressant resultat. CZ distagon är outstanding bäst. Zuiko gluggarna är ganska likvärdiga, kanske något mer ca på 3,5 varianten, och stackars Canon.... haha
 
SixBySix skrev:
Tackar ödmjukast för länken. Mycket intressant resultat. CZ distagon är outstanding bäst. Zuiko gluggarna är ganska likvärdiga, kanske något mer ca på 3,5 varianten, och stackars Canon.... haha

Vadå stackars Canon? Det är en jämförelse mellan tre fasta objektiv och ett zoomobjektiv! Vad kan man förvänta sig egentligen? Sheez...
 
ejeklint skrev:
Vadå stackars Canon? Det är en jämförelse mellan tre fasta objektiv och ett zoomobjektiv! Vad kan man förvänta sig egentligen? Sheez...
Spelar ingen roll, även Canons 20 får stryk i en jämförelse jag sett (den är borta från nätet nu).
 
Per... vad jag har sett av tester ska canons 20/2,8 och 20/1,8 inte vara nämnvärt bättre än 16-35 på ca 20mm utan snarare sämre. Enligt flera ska 17-40 vara den bästa gluggen från Canon i detta område även om det skiljer ytterst marginellt. Förmodligen inte mer än vad som även kan skilja mellan ett exemplar till ett annat. Så.... varför "sheez" ???? ;-)
 
ejeklint skrev:
Vadå stackars Canon? Det är en jämförelse mellan tre fasta objektiv och ett zoomobjektiv! Vad kan man förvänta sig egentligen? Sheez...
Per, läs gärna även Mike Hatams kommentar lite längre ner i länken. Där skriver han att han även använder Canons zoomar och att dessa skarpa fasta objektiv används till mera krävande foto, t ex landskapsfotografi. Alltså, varje typ av situation kräver sitt verktyg. Zoomen är ju överlägsen vid t ex fotojournalistik. CZ21 är heller ingen perfekt optik - vid arkitekturfoto behöver man korrigera den måsvingedistorsion som finns, något som kan vara lite svårare än att korrigera rent tunnformig distorsion. Det är f ö samma fenomen den Nikkor 20/2.8 uppvisade som jag testat nyligen, kortsidorna får kuddformig distorsion som resultat av korrektionen. På en APS-C-kamera slipper man mycket av det då ju kanterna klipps bort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.