Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander Larsson (Robin Gyllander) skrev:
Varför skaffade de sd kort?
vart det några mer nyheter från canon?

Puppen skrev:
SD-kort, skaffade de för att de skulle ha större batter i kamerani= bättre batterikapacitet. Som i sin tur innebar att de blev tvungna att ha mindre minneskort.
Fast det där med sd-kort är ju inget nytt för Canon. De har haft det i kompaktkamerorna i några år och det användes i 1D m2 redan 2004.
 
Finns det nån som har ett hum om hur mycket mer plats raw-bilderna på 12 mp 14 bitar tar jämfört med 8 mp 12 bitar? Vill bara veta hur stort minneskort jag kommer att behöva.
 
Enligt manualen blir en fil i Large, High Quality JPEG cirka 4.3Mbyte (~ 460 bilder på ett 2Gbyte-kort).
En RAW-fil tar cirka 15.3Mbyte (~ 120 bilder).

Manualen finns här.

(Om inte urlen fungerar så får man gå till www.usa.canon.com och leta rätt på EOS 450D och sen välja Downloads).
 
Senast ändrad:
Christer1 skrev:
Jag är enormt nöjd med min 450D. Den har mycket lite och snällt brus och man kan få bilderna helt brusfria och skärpta UTAN tillkommande brus med Noiseware Professional Brus och Skärpe-plugin se:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10190

Det är skönt att alltid kunna använda ISO 1600 och veta att man får ett perfekt resultat.

Hej Christer, är också nöjd ägare av 450D sen två veckor. Skulle man kunna tänka sig nåt exempel på Noiseware i 1600 ISO? Gärna 800 också då jag tycker bruset ofta är hyffsat påtagligt - om än acceptabelt. Före och Efter resp. inställningar alt. EXIF?

mvh/W
 
RAW-storlek

PierreS skrev:
Finns det nån som har ett hum om hur mycket mer plats raw-bilderna på 12 mp 14 bitar tar jämfört med 8 mp 12 bitar? Vill bara veta hur stort minneskort jag kommer att behöva.

16-20 Mb/st beroende på motiv är min erfarenhet efter ett par dagar. Stort och trögt i framkallning. Skulle vlija kunna välja 8 eller 10 Mpix som alternativ.
 
Är det någon som vet när kameran kommer ut till de flesta butiker?
Butiken jag ska köpa av har fortf inte fått in den. (Jag får ett bra pris därför väntar jag in den där)
Cyberphoto har ju tex inte heller fått in huset än.
 
wfrank skrev:
Hej Christer, är också nöjd ägare av 450D sen två veckor. Skulle man kunna tänka sig nåt exempel på Noiseware i 1600 ISO? Gärna 800 också då jag tycker bruset ofta är hyffsat påtagligt - om än acceptabelt. Före och Efter resp. inställningar alt. EXIF?

mvh/W
Hej Wilhelm, jag har tyvärr bara material som jag inte kan visa, men jag kan berätta för dig att jag numera ALLTID använder Noiseware på alla ISO 100,200,400,800,1600.
Jag har Lärdata från mer än 75 bilder på alla ISO och det betyder att strukturen i bilden över huvudtaget inte påverkas.
Jag sätter standard skärpning till 6 och kontrast till 0 i programmet och då får jag skärpning utan några som helst skärpekrusiduller. Den skärpningen kan inget yttre skärpeprogram åstadkomma därför att brusborttagning och skärpning måste ske i samma program.
Jag har använt LAB-skärpning förrut men det blir inte lika bra resultat.

Idag har jag bl.a. fotograferat nya bilar med AutoISO 200, Skärpan blir perfekt och bruset i bilplåten försvinner och det ser "välpolerat" ut även i 100%

När jag fotar människor inne i lysrörsmiljö (kontorsmiljö) använder jag aldrig blixt utan ställer om till ISO 1600 och jag lovar dig du kan inte se ens i 100% att det är taget i ISO 1600.

Så det är bekvämt numer, jag tar alla dagens bilder in i CS3-Imageprocessorn med 16-bitars djup och lägger till att den ska köra Noiseware med Default-värde och skärpa 6, kontrast 0. Sedan kan jag gå och fika några minuter.
 
Hehehehe.
NetonNet i Malmö hade en 450D som jag köpte i fredags.
Trevlig kamera.
 
Jag?
Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta eftersom jag är nybörjare. Ställ gärna frågor.
 
bra brusbild

Tycker inte det ser nämvärt bättre ut än bilderna på 1600 från min K10D.

450D borde ge mycket renare bilder i det ljuset
 
Nu har jag forskat lite med i Live View-funktionerna.
Autofocus fungerar mycket bra! Man kan använda två lägen:
1. Snabb läge
Här avbryts visningen av motivet på displayen medan fokuseringen sker.
2. Live läge
Här sker fokuseringen samtidigt som motivet visas på displayen.

Båda lägena är dock väldigt snabba och fungerar på samma sätt.
Man ser sitt motiv på displayen. Här kan man välja att förstora objektet för att lättare kunna se att fokus är rätt.
Med knapparna kan man flytta den lilla rektangeln som bestämmer var fokuseringen ska vara koncentrerad. Därefter trycker man på knappen * för att genomföra fokuseringen.

Trevlig funktion.
 
Senast ändrad:
Jag är även väldigt nöjd med batterikapaciteten.

Jag vet i och för sig inte vad som är normalt för en systemdigitalkamera, men jag kunde ta 1200 bilder med kameran innan jag laddade batteriet för andra gången och då ska tilläggas att det ändå fanns mer ström kvar. En av de tre plupparna var kvar på batterimätaren.
 
Här är en annan väldigt nöjd 450D-ägare. Jag kan faktiskt inte komma på något att klaga på än så länge och jag håller med om att batteriet håller otroligt länge.

Jag har kostat på min ett par begagnade kvalitetsobjektiv (Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM) och ett nytt Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, och det känns som väl spenderade pengar. När jag får råd köper jag nog även ett Canon 10-22mm.
 
Test i Kamera & Bild

Jag läste precis testen av 405D i senaste Kamera & Bild (som kom i brevlådan idag) där D300 vinner i bildkvalitet med hästlängder. De tre små utsnitten vid ISO 1600 ser ut att visa att Canon har en reell upplösning på högst 1/8 av Nikon. Skillnaden verkar så stor att man måste fråga sig om utsnitten representerar lika många pixlar eller om någon klantat sig vid publiceringen.
 
Kamera & Bild

Fick också Kamera & Bild idag, och att ISO-testbilderna för 450D ser ut som de gör måste bero på fel med bildfilerna/länkningen. Jämfört med andra testbilder i tidningen är de alldeles för grova. Kan ju hoppas att de lägger ut den riktiga bildjämförelsen på hemsidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.