ANNONS
Annons

Eos 1000 låg upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseBoy

Medlem
Hej!
MIn fru har en Eos 1000 d tror jag den heter.
Hon har fotat till en tidning men de säger att fotona är låg upplösta, 72 dp hur kan man ställa om så att det blir 300 dp, hittar inge inställning angående det!!
 
Tar du bilderna i RAW format, så ställer du in valfri dpi i "framkallningen".

Tar du JPEG-formatet, se till att kameran tar i högsta upplösningen. Öppna bilden i ett bildprogram och kontrollera storlek och upplösning. Är bilden i fel upplösning, så ändrar du via ett verktyg som säkerligen heter lite olika beroende på bildprogram.
 
Hej!
MIn fru har en Eos 1000 d tror jag den heter.
Hon har fotat till en tidning men de säger att fotona är låg upplösta, 72 dp hur kan man ställa om så att det blir 300 dp, hittar inge inställning angående det!!

Hur stor är bilden i punkter, bredd x höjd? Hur stor skall bilden vara i tidningen, bredd x höjd, i centimeter? Först när man vet detta kan man avgöra om bildens upplösning duger eller inte.

Kan det verkligen vara sant att tidningsfolk är inkompetenta jubelidioter? Bildens upplösning har noll och ingenting med dpi att göra, det borde de veta. Bilden kan ha ett dpi-värde på 7, 70, 700 eller 7000 och det är exakt samma bild med lika hög (eller låg) upplösning och identisk filstorlek. Lika korkat som att bilden blir bättre av att man döper om den från kass.jpg till kanon.jpg, jag har provat och det syns ingen skillnad.

En bild med 6000 x 4000 bildpunkter kan ha ett dpi-värde angivet till 72. En annan bild med 6 x 4 bildpunkter kan ha ett dpi-värde angivet till 300. Gissa vilken som går att trycka i störst format med bra resultat?
 
Tack för alla svar!
Tidning behöver för att kunna trycka bilden minst 300dpi
Alla webb bilder ligger på 72 dpi
Öppnar vi fotona som är mega stora i tex ps så visar den 72dpi men bilden är tung och skit stor, men den kan de inte trycka för den är låg upplöst,, på voran olympus kan vi få bilder upp till 360 dpi , men den är intye lika bra att fota med som canon, bör finnas en inställning för detta !!

lägger en länk om detta http://www.ogats-gladje-ide.se/digital-lathund.pdf
 
Tack för alla svar!
Tidning behöver för att kunna trycka bilden minst 300dpi
Alla webb bilder ligger på 72 dpi
Öppnar vi fotona som är mega stora i tex ps så visar den 72dpi men bilden är tung och skit stor, men den kan de inte trycka för den är låg upplöst,, på voran olympus kan vi få bilder upp till 360 dpi , men den är intye lika bra att fota med som canon, bör finnas en inställning för detta !!

lägger en länk om detta http://www.ogats-gladje-ide.se/digital-lathund.pdf

Instruktionerna i länken är förvirrande. I inledningen talar han om 72 och 300 dpi men sedan talar han om megapixlar.

Den här länken är mycket bättre

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Det behövs ingen inställning i din kamera - det är inställning hos mottagaren som behöver ändras! :)

Skicka dem originalfilen från kameran (antar att den är JPG) och om de inte kan hantera den så är det för bedrövligt.
 
Så här för klarade de.
En bild 72 pixlar per inch, alltså 72 prickar i täthet, kan aldrig göras om till 300 prickar i täthet.
Bilden kan va 4000x8000 men endå 72 i täthet och den kan man inte trycka i en tidning, men därimot skriva ut i en kopiator skrivar och det blir bra.

Kollade med lokala tidning , samma gäller där..



Instruktionerna i länken är förvirrande. I inledningen talar han om 72 och 300 dpi men sedan talar han om megapixlar.

Den här länken är mycket bättre

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Det behövs ingen inställning i din kamera - det är inställning hos mottagaren som behöver ändras! :)

Skicka dem originalfilen från kameran (antar att den är JPG) och om de inte kan hantera den så är det för bedrövligt.
 
Som redan konstaterats är dom ute och cyklar. Har du Photoshop? Öppna i så fall bilden där, klicka på Image (Bild) i menyraden, sedan Image size (bildstorlek), i rutan vid Resolution (upplösning) fyller du i 300 i stället för 72. Se till att Resample Image (vad det nu kan stå på svenska, sista kryssalternativet i alla fall) INTE är förkryssat och klicka OK, och spara bilden så är det klart.

Har du inte Photoshop går det till på liknande sätt i andra program, brukar inte vara svårt att genomföra.
 
dpi är info som finns inbäddad i filen? Kan de inte ändra den i efterhand? Annars kan du öppna filen i gimp eller nått, spara om den i 300dpi eller vad det är de vill ha. Men de borde kunna klara av det själva tycker man,
 
JO jag öppnade den i Ps och gjorde om den till 300 dpi istället, redan innan jag la denna tråd, men det hjälpte inte, jag kan ju inte trolla in 228 punkter mer i varje inch bara för att jag ändrar den fick jag till svar!

dpi är info som finns inbäddad i filen? Kan de inte ändra den i efterhand? Annars kan du öppna filen i gimp eller nått, spara om den i 300dpi eller vad det är de vill ha. Men de borde kunna klara av det själva tycker man,
 
JO jag öppnade den i Ps och gjorde om den till 300 dpi istället, redan innan jag la denna tråd, men det hjälpte inte, jag kan ju inte trolla in 228 punkter mer i varje inch bara för att jag ändrar den fick jag till svar!

Jo det kan du!

Om du tittar på siffrorna för bredd och höjd medan du ändrar dpi, ser du hur dessa ändras beroende på dpi-värde. Det är liksom det som är meningen med inställningen ifråga, bland annat.

Krysset vid resample image måste vara borta, annars räknas bilden om till annan storlek men fortfarande med 72 dpi.

Om folk som jobbar på tidningar med bild inte vet detta, då är det banne mig katastrof. Milt sagt.
 
JO jag öppnade den i Ps och gjorde om den till 300 dpi istället, redan innan jag la denna tråd, men det hjälpte inte, jag kan ju inte trolla in 228 punkter mer i varje inch bara för att jag ändrar den fick jag till svar!

Jo precis det kan man ju men då räcker inte punkterna till lika många inches.

Som fler än mig sagt så är det ju skrämmande med så låg kompetens på en tidning. Be dem prata med de som verkligen jobbar i produktionen så kanske de kan lära sig något av dem.

M
 
gjorde ett litet exempel.
orginalbilden och båda exemplen har upplösningen 400x266

Den första bilden har DPI 1 och är för dåligt för tryck enligt tidningen
från den ställde jag om DPI till 9000 på den andra bilden, tretti gånger bättre än vad tidningen vill ha.

krysset som aasaboe nämner hette "Ändra bildupplösning:" i mitt svenska photoshop elements
 

Bilagor

  • IMG_5188_90_92_94_tonemapped-1.jpg
    IMG_5188_90_92_94_tonemapped-1.jpg
    28.9 KB · Visningar: 531
  • IMG_5188_90_92_94_tonemapped-9000.jpg
    IMG_5188_90_92_94_tonemapped-9000.jpg
    28.9 KB · Visningar: 534
JO jag öppnade den i Ps och gjorde om den till 300 dpi istället, redan innan jag la denna tråd, men det hjälpte inte, jag kan ju inte trolla in 228 punkter mer i varje inch bara för att jag ändrar den fick jag till svar!

Snälla Lasse, inse att du och dina lokala tidningskillar är ute å cyklar.

dpi är en instruktion till en skrivare att skriva ut en viss bild i en viss storlek, inget annat. Du kan ändra denna instruktion genom att ändra bildfilens dpi-värde. Eller så kan du helt enkelt skita i vilken instruktion som är angiven i bildfilen och skriva ut den i den fysiska storlek som du vill ha.

Webb-dpi om 72 eller 96 dpi är en svårdödad myt som inte har något med något att göra.

Låt säga att bilden är 3900 x 2600 punkter stor (alltså runt 10 megapixels, som från en 1000D). Om bildfilen har en inbäddad instruktion i form av ett dpi-värde på 300 kommer en skrivare att, om den inte får någon annan instruktion från operatörer, att skriva ut bilden i storleken 13,0" x 8,7" eller 33 x 22 cm. Om samma bildfil får en ändrad inbäddad instruktion till 72 dpi kommer skrivaren att skriva ut bilden i storleken 54" x 36" eller 138 x 92 cm.

Båda utskrifterna kommer att se lika bra ut eftersom man normalt betraktar större bilder från ett längre avstånd. Tänk billboard på stan. Ser skitbra ut på håll, men om du står 30 cm från tavlan och pixel-peepar ser det ut som skit.

Du ser av exemplet ovan att en 10MP bild räcker till 33 x 22 cm om den skrivs ut i 300 dpi. Hur stor är din bild i punkter? Hur stort plats i tidningen får bilden, större än A4?
 
Vi provar igen imrogon så får vi se vad de säger!


Jo precis det kan man ju men då räcker inte punkterna till lika många inches.

Som fler än mig sagt så är det ju skrämmande med så låg kompetens på en tidning. Be dem prata med de som verkligen jobbar i produktionen så kanske de kan lära sig något av dem.

M
 
Så här för klarade de.
En bild 72 pixlar per inch, alltså 72 prickar i täthet, kan aldrig göras om till 300 prickar i täthet.
Bilden kan va 4000x8000 men endå 72 i täthet och den kan man inte trycka i en tidning, men därimot skriva ut i en kopiator skrivar och det blir bra.

Kollade med lokala tidning , samma gäller där..

De som du pratat med har fel.

Tyvärr är det så att det är ganska vanligt att folk - även de som jobbar med bilder - inte förstår de här sammanhangen. Följ råden som givits om hur du sparar om filen med ett annat dpi värde så slipper du bråka med dem.

Det är i vart fall inget fel på din kamera. Dess "upplösning" räcker gott och väl till för uppgiften.
 
Jag förbluffas över alla dessa trådar. Att jobba på en tidning och inte förstå vad DPI är för något är som att jobba som elektriker och inte förstå ohms lag... var jag chef på en sådan tidning skulle jag kicka den anställde i fråga bums. Inkompetensen är skrämmande.
 
För det första är DPI fel term. DPI är Dots Per Inch, d.v.s. antalet färgkluttar per tum. Något som skrivaren använder.
För det andra berör inte detta tidningen eftersom att dom troligtvis INTE använder skrivare till sin tidning.
Till sist och syvende är det PPI (Pixels Per Inch) som diskussionen handlar om. Något som lika ofta missuppfattas.

PPI är ENBART ett mått på hur tätt pixlarna skall sitta vid utskrift. Är bilden 1000pixlar bred och du vill skriva ut den i 100PPI blir bilden 10tum bred vid utskrift, eftersom att 10tum gånger 100pixlar blir 1000pixlar.

Vill du ha bilden i 1000PPI blir bilden 1tum bred vid utskrift.

Vill du ha den i 1PPI blir bilden 1000tum bred.

ALLT, och precis ALLT, handlar om hur många pixlar du har att jobba med.

PPI är bara ett täthetsmått, inget annat.


Att gemene man inte alltid har koll på detta har jag förståelse för, men att tidningar är kompletta idioter är så tragiskt att det inte går att tala om ens.

Tänk om jag var taxichaufför och du frågade om du fick åka en sträcka på 3 mil.
"Nej det får du inte. Jag har mina små hjul monterade idag, och dom räcker bara 2 mil".
 
Hej,

Jag har själv nu i veckan haft anledning att kolla upp det du skriver om och kan bara bekräfta de svar du redan fått här på sidan. Det var precis det som jag också kom fram till.

Programmet man använder lägger själv till nya pixlar baserat på färgerna på alla andra pixlar runtikring när du ökar värdet. Så visst blir det fler pixlar! Och den omställningen borde de på tidningen kunna fixa själva också.

Lycka till!

Mvh Mia
 
För det första är DPI fel term. DPI är Dots Per Inch, d.v.s. antalet färgkluttar per tum. Något som skrivaren använder.
För det andra berör inte detta tidningen eftersom att dom troligtvis INTE använder skrivare till sin tidning.
Till sist och syvende är det PPI (Pixels Per Inch) som diskussionen handlar om. Något som lika ofta missuppfattas.

PPI är ENBART ett mått på hur tätt pixlarna skall sitta vid utskrift. Är bilden 1000pixlar bred och du vill skriva ut den i 100PPI blir bilden 10tum bred vid utskrift, eftersom att 10tum gånger 100pixlar blir 1000pixlar.

Vill du ha bilden i 1000PPI blir bilden 1tum bred vid utskrift.

Vill du ha den i 1PPI blir bilden 1000tum bred.

ALLT, och precis ALLT, handlar om hur många pixlar du har att jobba med.

PPI är bara ett täthetsmått, inget annat.

Pratar du med ett tryckeri eller en tidning som har koll på vad dom gör så är den generella termen fortfarande DPI och inget annat...

I reklambranschen där jag härjar så är det ju så att alla bilder som ska med in i ett jobb görs i en given storlek och med en given DPI och inget jidder med PPI här inte...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.