ANNONS
Annons

Eos 1000 låg upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders!!!
Jag kan ju inte ha fel här ,,, jag bad om hjälp för att jag inte vet!!!!
Så hur kan jag va ute och cyckla, väntar på svar från tidningen nu när jag gjort om dem!!!

Kolla lite vad du skriver !!!!1

Snälla Lasse, inse att du och dina lokala tidningskillar är ute å cyklar.

dpi är en instruktion till en skrivare att skriva ut en viss bild i en viss storlek, inget annat. Du kan ändra denna instruktion genom att ändra bildfilens dpi-värde. Eller så kan du helt enkelt skita i vilken instruktion som är angiven i bildfilen och skriva ut den i den fysiska storlek som du vill ha.

Webb-dpi om 72 eller 96 dpi är en svårdödad myt som inte har något med något att göra.

Låt säga att bilden är 3900 x 2600 punkter stor (alltså runt 10 megapixels, som från en 1000D). Om bildfilen har en inbäddad instruktion i form av ett dpi-värde på 300 kommer en skrivare att, om den inte får någon annan instruktion från operatörer, att skriva ut bilden i storleken 13,0" x 8,7" eller 33 x 22 cm. Om samma bildfil får en ändrad inbäddad instruktion till 72 dpi kommer skrivaren att skriva ut bilden i storleken 54" x 36" eller 138 x 92 cm.

Båda utskrifterna kommer att se lika bra ut eftersom man normalt betraktar större bilder från ett längre avstånd. Tänk billboard på stan. Ser skitbra ut på håll, men om du står 30 cm från tavlan och pixel-peepar ser det ut som skit.

Du ser av exemplet ovan att en 10MP bild räcker till 33 x 22 cm om den skrivs ut i 300 dpi. Hur stor är din bild i punkter? Hur stort plats i tidningen får bilden, större än A4?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar