ANNONS
Annons

Engångsminnen - varför?!

Produkter
(logga in för att koppla)
När begreppet "slit och släng" myntades på 1960-talet handlade det om att vi köper en vara, sliter ut den och sen kastar den, istället för att underhålla den och reparera den. Jag har för mig att det rätt ofta syftade på kläder. Jag tycker nog att min analogi stämmer med den betydelsen.

Ja, det är förklaringen av begreppet om man googlar lite, och visst är det så den ursprungliga betydelsen är. Dock används inte begreppet på samma sätt nu, drygt 40 år senare. Begreppet "slit-och-släng-samhälle" handlar om något helt annat.

Men vi kan göra det lite enklare:

Engångstallrik = engångsminneskort
Flergångstallrik = traditionellt minneskort

Där finns min poäng - om den mot förmodan inte nått fram.

Ja, det är förklaringen av begreppet om man googlar lite, och visst är det så den ursprungliga betydelsen är. Dock används inte begreppet på samma sätt nu, drygt 40 år senare. Begreppet "slit-och-släng-samhälle" handlar om något helt annat.

Fast om syftet är att fylla tallriken och sedan ställa den på bordet, ta nästa tallrik fylla den.....osv
Då spelar det ingen roll om det är engångs eller flergångs. Det kommer gå åt lika många tallrikar i alla fall.

Det du säger är att lite att Picasso borde använt en whiteboard då hade han ju kunnat suddat tavlan när han var färdig.

Ingen som har möjlighet att återanvända sd-kort kommer att köpa dessa kort, så någon extra miljöpåverkan lär det ju inte bli.

Jag håller med dig i att det är korkat att inte återvinna där det är möjligt men poängen med det här kortet är ju att ge radering och överskrivningsskydd till de som inte kan/vill/får återanvända korten.

Fast om syftet är att fylla tallriken och sedan ställa den på bordet, ta nästa tallrik fylla den.....osv
Då spelar det ingen roll om det är engångs eller flergångs. Det kommer gå åt lika många tallrikar i alla fall.

Ja, det spelar ingen roll hur enkla exempel man tar. Det går alltid att hitta på ett argument för att försöka "döda" exemplet. :)

Jag har dock svårt att se att den tallrikstillämpning du beskriver är särskilt frekvent, och framför allt inte jämförbar med hur man använder minneskort.

Det är den analogin som inte bara är halt. Den saknar åtminstone ett ben.

En engångstallrik slänger man när man har använt den en gång.

Ja, det spelar ingen roll hur enkla exempel man tar. Det går alltid att hitta på ett argument för att försöka "döda" exemplet. :)

Jag har dock svårt att se att den tallrikstillämpning du beskriver är särskilt frekvent, och framför allt inte jämförbar med hur man använder minneskort.

Nä det har du rätt i, det är inte många som har det sättet att använda SD-kort eller tallrikar. :)
Det som gör det gör det redan idag är ju min poäng. Jag tvivlar på att detta kort kommer förändra någons sätt att använda media som kan skrivas till en gång.

Nä det har du rätt i, det är inte många som har det sättet att använda SD-kort eller tallrikar. :)
Det som gör det gör det redan idag är ju min poäng. Jag tvivlar på att detta kort kommer förändra någons sätt att använda media som kan skrivas till en gång.

Ja, det återstår att se. Min utgångspunkt är det som står i Fotosidans artikel, där den "vanlige" konsumenten anges som tänkbar målgrupp för de nya korten.

Blir korten inte väsentligt billigare än flergångskort lär ingen köpa dem - om de nu inte vill ha engångskort av något skäl.

Senast ändrad:

Nej, det är ungefär samma sak. "Slit-och-släng-samhället" är en nedsättande term för att beskriva tendensen att jämnt köpa nytt istället för att laga det som är slitet eller trasigt.

Visst kan man det ... men det finns en triljon produkter som man inte gillar eller som man tycker är onödiga, så då skulle man inte hinna med annat än att ifrågasätta olika saker. Enklaste sättet att visa sin mening och ta avstånd från en dålig produkt är att rösta med plånboken, gör alla det så försvinner produkten från marknaden. Är det tillräckligt många som köper så fyller den uppenbarligen ett behov och då kan det, per marknadens definition, inte vara en dålig produkt. Det är ett självreglerande system. :)

Ja, nyliberalerna brukar hävda detta. Det kommer nästan som ett mantra, faktiskt nästan som en sanning. Men har man en tillräckligt stark tro på något så kanske även en lögn kan bli en sanning.
Det gäller att sätta sin tro på marknaden bara.
Jag tycker att det är högst anmärkningsvärt att du missat alla produkter som myndigheter tvingats förbjuda, som "marknaden" tagit fram för marknadens skull. Det är på inget sätt ett "självreglerande system". Eran så kära marknad kommer fortsätta spy ut skitprodukter, även livsfarliga produkter. Inte för människans väl o ve, utan för marknadens o profitens skull.
Det kommer också fortsättningsvis vara tvunget myndigheter o politiker att reglera marknaden.

Om sen dessa engångsminnen är en skitprodukt vet jag ej, men nog finns väl redan produkter som skulle göra samma jobb som dom.

Ja, nyliberalerna brukar hävda detta. Det kommer nästan som ett mantra, faktiskt nästan som en sanning. Men har man en tillräckligt stark tro på något så kanske även en lögn kan bli en sanning.
Det gäller att sätta sin tro på marknaden bara.
Jag tycker att det är högst anmärkningsvärt att du missat alla produkter som myndigheter tvingats förbjuda, som "marknaden" tagit fram för marknadens skull. Det är på inget sätt ett "självreglerande system". Eran så kära marknad kommer fortsätta spy ut skitprodukter, även livsfarliga produkter. Inte för människans väl o ve, utan för marknadens o profitens skull.
Det kommer också fortsättningsvis vara tvunget myndigheter o politiker att reglera marknaden.

Om sen dessa engångsminnen är en skitprodukt vet jag ej, men nog finns väl redan produkter som skulle göra samma jobb som dom.

Till viss del stämmer det ju att marknaden är självreglerande men allt går ju som bekant sälja med mördade reklam.

Myndigheter och poitiker gillar att ha makt. En del (de flesta, faktiskt) politiker tror sig dessutom veta bättre vad folk behöver än vad folk själva gör. Inte så konstigt att de anser sig behöva införa regleringar hit och dit.

Det är nog ett ganska begränsat användningsområde som ett "engångs"-minneskort har som inte lika gärna uppfylls av ett vanligt minneskort. Om "engångs"-minneskortet inte är ett äkta WORM så vetefan vad det ska vara bra för.

Myndigheter och poitiker gillar att ha makt. En del (de flesta, faktiskt) politiker tror sig dessutom veta bättre vad folk behöver än vad folk själva gör. Inte så konstigt att de anser sig behöva införa regleringar hit och dit.

.
Mmm, det är ju ett helvete att jag inte får köpa billigare potatis odlad i en åker besprutad med DDT.

Nej, det är ungefär samma sak. "Slit-och-släng-samhället" är en nedsättande term för att beskriva tendensen att jämnt köpa nytt istället för att laga det som är slitet eller trasigt.

Jag håller inte med dig, men vi behöver inte diskutera det vidare.

Nu vet jag inte om folk skrivit det redan (har bara skummat igenom tråden) men dessa minneskort är först och främst (och endast?) tänkta för myndigheter där det är av absolut vikt att bilden är ickemanipulerad och i originalutförande.

Jag reagerade på nyheten här på fotosidan där det stod att det kanske kan vara bra för semesterfotografer, och jag antar att det är vad som fått den här miljödebatten att blossa upp. Jag har inte läst Toshibas pressrelease (den verkade vara på japanska?) men jag har svårt att tänka mig att de skrivit något sådant, utan jag tror att det snarare var egna reflektioner från redaktionen på FS..

Vad jag förstått, och jag kan ha fel - så är dessa minneskort till för polis och myndigheter, bl.a för att säkra bevis och dokumentation.

Jag skulle åtminstone kunna acceptera den lilla negativa miljöpåverkan det resulterar i mot att jag kan känna mig säker (säkrare) på att bilden på en stackars blåslagen kvinna som anmäler polisvåld inte gått igenom en liten skönhetsretusch i Photoshop, eller att politiska demonstranter får ett vapen inklippt i byxlinningen som motivering till varför gripandet krävde massivt övervåld, eller att bevis klippts bort från en brottsutredning (tänk nyinspelningen av filmen Falskt Alibi)..

Självklart är ingenting helt säkert, och om någon ger sig f*n på att redigera bilder från dessa minneskort så är det säkert möjligt, men jag tror ändå att bilderna generellt skulle kunna ha mycket högre autenticitet om de är tagna på ett WORM kort, och jag vill också tro att de är såpass säkra att det går att se om de manipulerats.

Detta är verkligen riktigt nonsens. Bortsett från att du garanterat inte har faktaunderlag för ditt påstående så kan det inte vara dig helt obekant att politiker väljs av folket, och att de väljs därför att de vill göra det de som väljer dem vill.

Undantag finns - absolut - men att hävda att de flesta politiker skulle vara som du beskriver, det är rent nonsens.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om det här - eftersom det går långt utanför trådens ämne - men jag tyckte inte att ditt inlägg kunde stå oemotsagt.

Mmm, det är ju ett helvete att jag inte får köpa billigare potatis odlad i en åker besprutad med DDT.

Får du inte? DDT-förbudet är ett bra exempel på ett förbud som inte hade behövts om en hel massa saker inte var ägda. Problemet med mycken miljöförstöring är att det inte finns en ägare till det som förstörs.

Självklart är ingenting helt säkert, och om någon ger sig f*n på att redigera bilder från dessa minneskort så är det säkert möjligt, men jag tror ändå att bilderna generellt skulle kunna ha mycket högre autenticitet om de är tagna på ett WORM kort, och jag vill också tro att de är såpass säkra att det går att se om de manipulerats.

Jag kan ha missat nåt, men jag inser inte hur det skulle kunna bli högre autencitet. Vad är det som hindrar någon att skriva ner en manipulerad bild på ett WORM-kort?

Detta är verkligen riktigt nonsens. Bortsett från att du garanterat inte har faktaunderlag för ditt påstående så kan det inte vara dig helt obekant att politiker väljs av folket, och att de väljs därför att de vill göra det de som väljer dem vill.
Det är ett väldigt trögt system. Dels finns det en politikerklass som inte alltid är i synk med medborgarna, och dels kan vi ju fundera på varför folkomröstningar i Sverige bara är rådgivande och inte beslutande. Folkomröstningar, dvs direktdemokrati, anordnas dessutom väldigt sällan i Sverige. Jag tror att demokratin fungerar mycket bättre i Schweiz.

Kan vara svårt för en nyliberal att ta in men det är faktiskt så att DDT är förbjudet som bekämpningsmedel.

Får du inte? DDT-förbudet är ett bra exempel på ett förbud som inte hade behövts om en hel massa saker inte var ägda. Problemet med mycken miljöförstöring är att det inte finns en ägare till det som förstörs.
Problemet är att det finns en ägare till det som förstör och som med marknadens hjälp tillåts fortsätta förstöra tills den förstörande ägaren genom politiska beslut förbjuds förstöra.

Jag kan ha missat nåt, men jag inser inte hur det skulle kunna bli högre autencitet. Vad är det som hindrar någon att skriva ner en manipulerad bild på ett WORM-kort?

Som jag skrev är väl ingenting garanterat säkert, men detta är saxat från SanDisks hemsida för deras WORM-kort.

You can read the contents of a SanDisk SD™WORM card in any SD compatible device. Any. This includes virtually all PCs, laptops, PDAs, and many other devices. They fit the same devices as any SD card, but the cards can only be written by cameras, audio recorders, and other devices designed for the purpose. Devices you control, so you know what was recorded, by whom, and when. Several major digital camera vendors offer compatible devices. Click for more information.

Vilket antagligen gör det lite svårare för någon att lägga in en manipulerad bild. Dessutom antar jag att kortet har flera säkerhetsfunktioner för att förhindra att bilder manipuleras/att manipulerade bilder läggs in.

Sen blir det väldigt mycket mer jobb att editera exif-data så att den ser ut att komma direkt ifrån kameran, med skapandedatum/ändrat-datum och så vidare. Och åter igen, självklart går det nog om man är envis, men det blir mycket mer jobb (och säkert ingen en normal men korrupt polis är så insatt i). För att förtydliga syftar jag inte bara på exif-datan som syns i t.ex. Lightroom nu utan hur bilden (filen) är skriven/skapad.

För att spekulera vilt så tror jag att man kan se skillnad på en bild direkt från en kamera mot en bild som gått via Photoshop på hur den är uppbyggd vad det gäller ren data. Det är åtminstone inte någonting jag med relativt goda datoregenskaper skulle våga sätta en hand på att jag kan lyckas med att förfalska.

Sen bör man ju anta att den mänskliga faktorn anpassas för ett bättre säkerhetstänk, vi skulle kunna leka med tanken att de poliser som är ute och har dokumenterat brottsplatsen signerar kortet, eller att man använder någon form av märkning som är svår att förfalska.

För att ha möjlighet att lägga in en manipulerad bild behöver man då ett nytt kort, och får då rimligtvis ett utan samma märkning. Självklart är ingen kedja starkare än sin svagaste länk.

För att inte tala om det kanske viktigaste av allt.
Man kan inte radera bevis som fotats, varken av misstag eller med flit.

Edit:
Dessutom har åtminstone SanDisks kort en arkivbeständighet på 100 år som jag förstått det, något jag kan lova att ett SD-kort anpassat för normalt användande inte har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar