Jag kan ha missat nåt, men jag inser inte hur det skulle kunna bli högre autencitet. Vad är det som hindrar någon att skriva ner en manipulerad bild på ett WORM-kort?
Som jag skrev är väl ingenting garanterat säkert, men detta är saxat från SanDisks hemsida för deras WORM-kort.
You can read the contents of a SanDisk SD™WORM card in any SD compatible device. Any. This includes virtually all PCs, laptops, PDAs, and many other devices. They fit the same devices as any SD card, but the cards can only be written by cameras, audio recorders, and other devices designed for the purpose. Devices you control, so you know what was recorded, by whom, and when. Several major digital camera vendors offer compatible devices. Click for more information.
Vilket antagligen gör det lite svårare för någon att lägga in en manipulerad bild. Dessutom antar jag att kortet har flera säkerhetsfunktioner för att förhindra att bilder manipuleras/att manipulerade bilder läggs in.
Sen blir det väldigt mycket mer jobb att editera exif-data så att den ser ut att komma direkt ifrån kameran, med skapandedatum/ändrat-datum och så vidare. Och åter igen, självklart går det nog om man är envis, men det blir mycket mer jobb (och säkert ingen en normal men korrupt polis är så insatt i). För att förtydliga syftar jag inte bara på exif-datan som syns i t.ex. Lightroom nu utan hur bilden (filen) är skriven/skapad.
För att spekulera vilt så tror jag att man kan se skillnad på en bild direkt från en kamera mot en bild som gått via Photoshop på hur den är uppbyggd vad det gäller ren data. Det är åtminstone inte någonting jag med relativt goda datoregenskaper skulle våga sätta en hand på att jag kan lyckas med att förfalska.
Sen bör man ju anta att den mänskliga faktorn anpassas för ett bättre säkerhetstänk, vi skulle kunna leka med tanken att de poliser som är ute och har dokumenterat brottsplatsen signerar kortet, eller att man använder någon form av märkning som är svår att förfalska.
För att ha möjlighet att lägga in en manipulerad bild behöver man då ett nytt kort, och får då rimligtvis ett utan samma märkning. Självklart är ingen kedja starkare än sin svagaste länk.
För att inte tala om det kanske viktigaste av allt.
Man kan inte radera bevis som fotats, varken av misstag eller med flit.
Edit:
Dessutom har åtminstone SanDisks kort en arkivbeständighet på 100 år som jag förstått det, något jag kan lova att ett SD-kort anpassat för normalt användande inte har.