ANNONS
Annons

Engångsminnen - varför?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte "dumheter", bara vanlig hederlig okunnighet. Det kan framstå som dumt för människor som oss som har foto som hobby eller yrke, men för många är fotografering (själva verksamheten) långt ifrån det viktigaste i livet - man gör det mer för att bevara minnen än för att man är road av själva fotograferingen (och grejerna). Om då en produkt gör det enklare och tryggare att få behålla sina minnen ... Bra tycker jag.

Totalt sett är det faktiskt inte "dummare" än att sådana som jag lägger många tusentals kronor på stryktåliga kameragrejer så att jag kan arbeta fort och rationellt i alla möjliga lägen och vara säker på att få bilder. Med tanke på vad det kostar kan det nog ofta framstå som "dumheter" för många utanför vår krets av entusiaster :)

Ja, visst är det okunnighet. Det var det jag menade med "dumheter".

Jag har som sagt svårt att se att en okunnig plötsligt skulle bli så kunnig att den köpte engångsminnen. Är man så okunnig att man inte kan hantera ett flergångsminne tror jag inte att man har koll på att det finns alternativ.

Den här diskussionen blir svår att föra om man ska värdera intresset för foto som en dumhet. Jag borde ha skrivit okunskap direkt istället för "dumheter" eftersom jag inte gjorde en värdering utan ett konstaterande. Att det finns människor som tycker att det är dumt att vissa köper en massa kamerautrustning är för mig en helt annan diskussion.

Att jag startade den här tråden beror på att jag tycker produkten som sådan är ett jättesteg bakåt, precis som det var ett jättesteg framåt att skapa minnen som går att återanvända. De kommer i fel ordning, helt enkelt.

Att jag startade den här tråden beror på att jag tycker produkten som sådan är ett jättesteg bakåt, precis som det var ett jättesteg framåt att skapa minnen som går att återanvända. De kommer i fel ordning, helt enkelt.

Och att jag argumenterar emot beror på att jag tycker du - utifrån din syn på vad som är vettigt och inte - väljer att bortse från de skäl det faktiskt finns för sådana minnen. Andra har annorlunda syn på vad som är vettigt och inte, och det var det jag försökte få fram :)

Men tro inte att jag tycker tråden som sådan är fel på något sätt - det är bra att ifrågasätta så det blir diskussion om saker är bra och i så fall för vad. Det behövs snarare fler människor som ifrågasätter så som du gör.

Givetvis vore det bra om alla onödiga produkter försvann.

Din onödiga produkt kanske är min nödvändiga. Ska vi ta minsta gemensamma nämnaren och eliminera alla produker som någon tycker är onödig? Då blir det inte många kvar.

Tillräckligt onödiga produkter försvinner av sig själva eftersom alltför få personer köper dem.

Jag tycker det är en rätt bra idé med detta kortet. Skälv gör jag redan enligt engångsprincipen på min lilla IXUS. Där går det in runt 2700 bilder på ett 8GB-kort för runt 200:- . Jag köper helt enkelt nytt när det är fullt så får jag en extra backup på köpet.

På kameror där RAW är möjligt så kanske det inte riktigt är ekonomiskt men den stora massan fotograferar dock i jpg och då är det inte så dumt.

M

Och att jag argumenterar emot beror på att jag tycker du - utifrån din syn på vad som är vettigt och inte - väljer att bortse från de skäl det faktiskt finns för sådana minnen. Andra har annorlunda syn på vad som är vettigt och inte, och det var det jag försökte få fram :)

Att minnet är tillverkat och marknadsförs är givetvis ett bevis för att alla inte tycker som jag. :)

Mer än något annat system.

Det är visserligen en helt annan diskussion, men i modern tid (när miljöförstöringen varit som värst) finns ett ekonomiskt system som dominerat. Därför känns det svårt att hålla med om ditt påstående. :)

Men det är som sagt en annan diskussion. Det jag kommenterade var att marknadsekonomin inte visat sig vara någon garant för att konsumenter tar hänsyn till miljön när de främjar olika produkter.

Din onödiga produkt kanske är min nödvändiga. Ska vi ta minsta gemensamma nämnaren och eliminera alla produker som någon tycker är onödig? Då blir det inte många kvar.

Tillräckligt onödiga produkter försvinner av sig själva eftersom alltför få personer köper dem.

Det här handlar inte om att produkten är onödig för mig. Min utgångspunkt är det miljöhänsyn jag tycker att man ska ha. Utifrån det tycker jag att engångsminnen är onödiga. Jag skulle säkert ha nytta av att kunna köpa ett engångsminne om jag får akut minnesbrist. Min inställning är dock att miljön inte ska ta stryk av att jag slarvar i mina förberedelser.

Den skadan miljön tar av att man tillverkar engångsminneskort jämfört med vanliga måste vara så minimal jämfört med allt annat vi gör här på jorden. Om engångskorten t.ex. levereras i ett papperskuvert istället för en plastask i en plastask på en pappskiva som Sandisks skulle jag tro att större delen av skillnaden försvinner där t.ex.

Den skadan miljön tar av att man tillverkar engångsminneskort jämfört med vanliga måste vara så minimal jämfört med allt annat vi gör här på jorden. Om engångskorten t.ex. levereras i ett papperskuvert istället för en plastask i en plastask på en pappskiva som Sandisks skulle jag tro att större delen av skillnaden försvinner där t.ex.

Jag tror du förstår min poäng. Allt som går att använda flera gånger är att föredra framför saker som inte går att återanvända.

Som alltid i sådana här diskussioner kan man hitta saker som är värre. Vad är poängen med det, egentligen? Det gör ju inte något dåligt bra.

Jag tror du förstår min poäng. Allt som går att använda flera gånger är att föredra framför saker som inte går att återanvända.

Som alltid i sådana här diskussioner kan man hitta saker som är värre. Vad är poängen med det, egentligen? Det gör ju inte något dåligt bra.

Om de som köper korten gör det för att de inte har behov av att radera, till och med vill undvika det. Vad blir skillnaden i miljöpåverkan för att de får ett kort som fungerar precis som de använder det?

100st 16Gb sd-kort har nog föresten mindre miljöpåverkan än en dator som man annars behöver för att lagra sina bilder.

Nu har jag inte lästa samtliga inlägg, så det finns risk att jag upprepar någon annan förståss..

Är det ett säkert lagringsmedie så ser jag det som en riktigt bra idee, som backup-pryl helt enkelt, hur mycket klagandes har det inte varit över att cd/dvd/hårddiskar inte håller?? Nu vet jag ju förvisso inte om så är fallet här heller, men är det så så är det ju en superpryl - det är förståss bra om de tillverkas större än 1gb också ;-)

http://apollo.fl-net.se/vetenskap/viewNews.do?id=71307&cat=0
Ett nytt minneskort har tagits fram av Sandisk, uppger webbplatsen Pcmag.com. Minneskortet kan bara fyllas med information en enda gång men å andra sidan så sitter sedan informationen fast ordentligt på kortet. Det kan därför komma att användas som långtidsarkiv istället för mer osäkra hårddiskar och andra lagringsmedia.
Enligt Pcmag skan kortet minnas sitt innehåll i 100 år. (FL-Net)

Om de som köper korten gör det för att de inte har behov av att radera, till och med vill undvika det. Vad blir skillnaden i miljöpåverkan för att de får ett kort som fungerar precis som de använder det?

100st 16Gb sd-kort har nog föresten mindre miljöpåverkan än en dator som man annars behöver för att lagra sina bilder.

Till skillnad från dig så tror jag inte att särskilt många människor har exakt det behov du beskriver, som inte skulle täckas av existerande flergångsminnen.

Vi kan givetvis avskaffa datorn också, men det var inte riktigt den diskussion jag förde nu. Som du säkert känner till blir den digitala bilden rätt begränsad om man inte har tillgång till datorer.

Ja, detta kan man vända och vrida på hur som helst så länge man vill.

1) Varför kan de inte använda redan existerande minnen som dessutom går att återanvända?

2) Vad ska man ha minnen till om man inte har en dator?

Vad gäller (1) så vill jag återvända till mitt tidigare inlägg. Vi har av diverse lagkrav på oss att viss data måste arkiveras i ett visst antal år. Vi vill förhindra att någon ens _oavsiktligt_ råkar återanvända ett backupmedium där en sådan arkivkopia lagras. WORM-minnen är en lysande idé.

Vad gäller (1) så vill jag återvända till mitt tidigare inlägg. Vi har av diverse lagkrav på oss att viss data måste arkiveras i ett visst antal år. Vi vill förhindra att någon ens _oavsiktligt_ råkar återanvända ett backupmedium där en sådan arkivkopia lagras. WORM-minnen är en lysande idé.

Minnen på 1 GB skulle alltså vara lösningen på det kravet? Det är möjligt. Jag tycker dock att minnena låter rätt små i så fall, och i förlängningen blir det en helt ny hantering av arkiveringen av dessa minnen.

Att optiska lagringsmedia inte anses arkivmässiga, och att minneskort skulle göra det, är något jag saknar kunskap om. Jag har inte hört det tidigare.

Minnen på 1 GB skulle alltså vara lösningen på det kravet? Det är möjligt. Jag tycker dock att minnena låter rätt små i så fall, och i förlängningen blir det en helt ny hantering av arkiveringen av dessa minnen.

Att optiska lagringsmedia inte anses arkivmässiga, och att minneskort skulle göra det, är något jag saknar kunskap om. Jag har inte hört det tidigare.

I vårat fall är det under 1GB, med råge. Just nu använder vi LTO-4 WORM band på 800GB. Vi skulle kunna förvara MÅNGA jäkla år på samma yta som ett enda sådant band.

Finns väl en massa bra användningsområden för denna produkten!
Kanske inte till foto men för överföring av information och pressentationer.

Många företag har restriktioner mot användningen av USB minnen av en eller annan anledning.
Kommer leverantörer eller kunder så kan det vara knepigt att överföra information. Eller att om man anväder ett usb minne så är det "förbrukat" sen och då blir ett engångsminne...

Att då ta med sig information på ett engångsminne kan vara en smidig ersättning till att bränna ner allt på en cd skiva som ändå är ganska skrymmande.
Även att många smådatorer inte har cd-läsare men SD läsare.

Kan helt klart se mig använda denna produkten men då på jobbet och inte privat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar