Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Engångsminnen - varför?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns väl en massa bra användningsområden för denna produkten!
Kanske inte till foto men för överföring av information och pressentationer.

Många företag har restriktioner mot användningen av USB minnen av en eller annan anledning.
Kommer leverantörer eller kunder så kan det vara knepigt att överföra information. Eller att om man anväder ett usb minne så är det "förbrukat" sen och då blir ett engångsminne...

Att då ta med sig information på ett engångsminne kan vara en smidig ersättning till att bränna ner allt på en cd skiva som ändå är ganska skrymmande.
Även att många smådatorer inte har cd-läsare men SD läsare.

Kan helt klart se mig använda denna produkten men då på jobbet och inte privat.

Jag vet inte riktigt vilken typ av restriktioner du hänvisar till, men skulle de inte gälla andra typer av lösa minnen? I så fall varför?

Till skillnad från dig så tror jag inte att särskilt många människor har exakt det behov du beskriver, som inte skulle täckas av existerande flergångsminnen.

Vi kan givetvis avskaffa datorn också, men det var inte riktigt den diskussion jag förde nu. Som du säkert känner till blir den digitala bilden rätt begränsad om man inte har tillgång till datorer.

Jag känner fyra, alla över 55. En av dessa äger ingen dator. De tar kameran till fotohandlaren och skriver ut de bilderna där.

Om jag känner fyra så lär det finnas rätt många till.

Det är visserligen en helt annan diskussion, men i modern tid (när miljöförstöringen varit som värst) finns ett ekonomiskt system som dominerat. Därför känns det svårt att hålla med om ditt påstående. :)
Andra system har dominerat lokalt (ibland i ganska stora lokaler) och det är tydligt att dessa inte var bättre på att ta miljöhänsyn.

Men det är som sagt en annan diskussion. Det jag kommenterade var att marknadsekonomin inte visat sig vara någon garant för att konsumenter tar hänsyn till miljön när de främjar olika produkter.

Det ligger nog nånting i det. Det är snarare äganderätt som är den största garantin för att miljön inte ska skövlas. Miljöproblem som uppstår beror ofta på att det finns någon resurs som ingen äger och som därmed ingen tar ansvar för.

Tillägg: när de oägda resurserna tar stryk är det heller ingen ägare som förlorar på att resurserna faller i värde, vilket antagligen är viktigast.

Senast ändrad:
Det här handlar inte om att produkten är onödig för mig. Min utgångspunkt är det miljöhänsyn jag tycker att man ska ha. Utifrån det tycker jag att engångsminnen är onödiga. Jag skulle säkert ha nytta av att kunna köpa ett engångsminne om jag får akut minnesbrist. Min inställning är dock att miljön inte ska ta stryk av att jag slarvar i mina förberedelser.

Eftersom du tycker att man ska ha en viss sorts miljöhänsyn så är engångsminnen onödiga för dig. Det är precis samma sak som jag skrev i inlägg #26, men inte lika allmänt hållet.

Jag tror du förstår min poäng. Allt som går att använda flera gånger är att föredra framför saker som inte går att återanvända.
I så fall antar jag att du förkastar CD-R, DVD-R och liknande produkter också.

Det aktuella minneskortet från Toshiba är inte ett engångskort i strikt mening, man kan skriva till det många gånger tills det är fullt. Sen kan man läsa från det hur många gånger som helst (i praktiken), men man kan inte radera det.

Senast ändrad:
Eftersom du tycker att man ska ha en viss sorts miljöhänsyn så är engångsminnen onödiga för dig. Det är precis samma sak som jag skrev i inlägg #26, men inte lika allmänt hållet.

Ja, jag tror att miljön vinner på att man återanvänder så långt det är möjligt. Just minneskort känns som ett väldigt bra exempel på det.

Jag tror (har ingen forskning att luta mig mot) att engångsminnen i alla hänseenden innebär mer miljöslitage än flergångsminnen. Sedan är det givetvis en annan sak att människor har olika syn på hur mycket man ska ta hänsyn till miljön.

I så fall antar jag att du förkastar CD-R, DVD-R och liknande produkter också.

Det aktuella minneskortet från Toshiba är inte ett engångskort i strikt mening, man kan skriva till det många gånger tills det är fullt. Sen kan man läsa från det hur många gånger som helst (i praktiken), men man kan inte radera det.

Nej, jag förkastar inte CD-R och DVD-R. Varför skulle jag göra det?

Om man kunde omlagra på CD- och DVD-skivor i "oändlighet" skulle det vara jättebra, men det kan man tyvärr inte. De skivor som tagits fram har - åtminstone för mig - visat sig ha klart begränsad hållbarhet.

Det hade varit en helt annan sak om engångsminnet kommit först, och sedan följts av flergångsminnet. En traditionell produktutveckling, kan man kalla det.

Jag vidhåller att det är bakvänt att gå från flergångslagring till engångslagring ur miljösynpunkt.

I så fall är problemet, som du ser det, ganska begränsat.

Inte om engångsminnet marknadsförs mot den konsumentgrupp som kan tänkas attraheras av det. Som bekant skapas behov då.

Det är med det som utgångspunkt som jag anser att det är en bakåtsträvande produkt. Likafullt kan det ju vara en briljant affärsidé.

Senast ändrad:
Jag tror (har ingen forskning att luta mig mot) att engångsminnen i alla hänseenden innebär mer miljöslitage än flergångsminnen. Sedan är det givetvis en annan sak att människor har olika syn på hur mycket man ska ta hänsyn till miljön.

Jag tror att effekten är försumbar jämfört med de stora miljöproblemen (och antagligen försumbar i sig själv också).

Dessutom bör man ju jämföra med alternativformen för lagring av bilderna. Hur stor är miljöbelastningen från hårddiskar per GB? Jag vet inte, men utan att veta det så kan man ju inte säga något om huruvida "engångs"-minneskort ger en större miljöbelastning eller inte.

Nej, jag förkastar inte CD-R och DVD-R. Varför skulle jag göra det?
Av samma anledning som du förkastar WORM-flashminnen. Det finns ju CD-RW och DVD-RW som går att skriva flera gånger.

Det hade varit en helt annan sak om engångsminnet kommit först, och sedan följts av flergångsminnet. En traditionell produktutveckling, kan man kalla det.

Jag vidhåller att det är bakvänt att gå från flergångslagring till engångslagring ur miljösynpunkt.

Miljöbelastningen per lagrad dataenhet blir ju samma, så varför spelar det roll vilken som kom först?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar