Visst kan man det ... men det finns en triljon produkter som man inte gillar eller som man tycker är onödiga, så då skulle man inte hinna med annat än att ifrågasätta olika saker. Enklaste sättet att visa sin mening och ta avstånd från en dålig produkt är att rösta med plånboken, gör alla det så försvinner produkten från marknaden. Är det tillräckligt många som köper så fyller den uppenbarligen ett behov och då kan det, per marknadens definition, inte vara en dålig produkt. Det är ett självreglerande system.
Ja jag håller med dig om att något som köps uppenbarligen fyller en funktion men det kan vara en dålig produkt för det på många sätt.
Jag är annars helt yr över hur många sorters hygienartiklar det finns. Små suddar, lappar av papper, bomullstussar, vadd, solskydd i tusen och en utföranden och olika skyddsfaktorer, krämer oj oj oj vad med krämer med helt förbluffande egenskaper (om man får tro reklamen). Ska man tro reklamen för LDB Rich som vevades för några år sedan i skvalradion, så var det en "body lotion" med så förbluffande egenskaper att den "fungerade som en kräm". Man fick liksom två egenskaper i en,
Hårvårdmedel, parfymer, deo i tusen och en former och utföranden. Det här är en jättebusiness ända från vaggan till graven. Nästan alla dessa typer av industriprodukter är umbärliga ur ett historiskt perspektiv då de alla är industriprodukter som sällan funnits mer än 100 år. Av något outgrundligt skäl har folk klarat sig tidigare utan det mesta av detta och det var en situation som var betydligt mer hanterbar rent ekologiskt än dagens. Vi kan dock vara ganska säkra på att vi passerat peaken för den typen av umbärlig konsumtion och att vi kommer att tvingas till en mer sansad användning av resurser vare sig de är förnyelsebara eller inte.
Även jag har insett att jag är fullständigt överkörd av valfrihetstrenden fast jag deltar ganska begränsat. Men andra gör det uppenbarligen med liv och lust och för dem är inte dessa produkter onödiga. De älskar dem. För en del gör de livet värt att leva och det måste man nästan respektera.
Bara ett lite exempel. Det är väl bara i väst man varit helt besatt att torka sig i baken med pappersprodukter de senaste hundra åren och sett det som ett uttryck för civilisation. I en stor del av resten av världen har man tvättat sig rena med vanligt vatten och på köpet blivit rena i baken istället för att ha rester av avföring hängande i kroppsbehåringen efter toalettbesöken. Hur fräscht är det. Undrar faktiskt på fullt allvar hur man lyckats sälja in det som ett hygieniskt framsteg. Dessa mänder av toalettpapper som nu belastar reningsverken känns verkligen inte som nödvändiga hur förnyelsebara de än är. Att de är förnyelsebara innebär väl bara i detta fall att vi kommer att dras med eländet i evighet, för då kommer sanolikt många att ha en ganska förlåtande hållning till dena skräpproduktion.
Så fort många hör ordet "förnyelsebar" så är det mesta förlåtet och kan man dessutom haka på orden återvinning och kretslopp så blir en del blöta i brallorna av bara den anledningen och det säkerställer att efterfrågan hålls uppe om den skulle svikta det minsta.