ErlandH
Aktiv medlem
Jag har nog missat något.
Ja, det verkar så. Typ hur PUL fungerar.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nog missat något.
Ja, det verkar så. Typ hur PUL fungerar.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Det är din tolkning av vad som hände. Det som verkligen hände var att någon begärde mycket mer än dubbelt så mycket som vederbörande fick och det till en kostnad som rimligen översteg ersättningen. Fotografen fick inget alls i princip. Den privata bloggaren betalade inte en krona ur egen plånbok. Well... Men låt det vara historia. Efter det fallet har inte ett enda fall till gått till någon enda tingsrätt i det ärendet. Det har sannolikt inte skickats fler fakturor heller, men det är jag inte lika säker på.
Upphovsrätten kan mycket väl skärpas, samtidigt som man utvidgar begreppet "privat användning", dvs man ska satsa resurserna där upphovsrättsbrotten gör verklig skada, inte jaga tolvåringar som bloggar. Eller andra privatbloggare.
Datainspektionen drar alltför långtgående slutsatser.
Nu råkar Datainspektionen vara tillsynsmyndighet i just den här typen av frågor, så jag tror nog att dess tolkning av PUL är lite relevantare än din.
Vad baserar du det på? Det finns en handfull personer som åtalats enligt PUL på sex år och ett strafföreläggande har utfärdats. På sex år. Kränkningar hanteras enligt lagar om förtal. Så är det. PUL används inte i de sammanhangen. Hur mycket DI än vill det. De vill förstås försvara sin existens och de har helt andra saker att göra, de ska kontrollera och godkänna register av olika slag. När jag bygger ett patientsystem för en liten psykiatrisk vårdinrättning behöver jag deras tillstånd och då granskar de vilka data som ska ingå i registret och vilka som får tillgång till det och en himla massa annat för att skydda den personliga integriteten. Det är deras uppgift. PUL är ett juridiskt missfoster. Men fortfarande gäller att det inte är tillåtet att publicera bilder i kränkande syfte hur som helst (det finns undantag från det med) bara det att lagrummen mot det inte finns i PUL. Överens?
Ja, det är ju exakt det PUL handlar om. När du publicerar bilder på människor på din webbsajt är det, i lagens mening, just ett sådant register.... de har helt andra saker att göra, de ska kontrollera och godkänna register av olika slag...
Ja, det är ju exakt det PUL handlar om. När du publicerar bilder på människor på din webbsajt är det, i lagens mening, just ett sådant register.
Jag syftar förstås på sista meningen (i ERLANDS inlägg, som jag besvarade)Erland skrev kort att DI är tillsynsmyndighet för PUL och du svarar som ovan. Tror du tänker lite snävt, att alla kränkningar är påhopp / förtal. Och inte kan du förneka att DI är tillsynsmyndigheten för PUL, det står klart och tydligt i deras uppdrag, hoppas ditt svar inte var meningen att ifrågsätta det. Missbruk/ publicering av personuppgifter är också kränkning.
Jag citerar början av första paragrafen, första stycket i deras uppdragsbeskrivning:
1 § Datainspektionens uppgift är att verka för att människor skyddas mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter ...
De nämner också att bloggar/websajter och liknande räknas som publicering, dvs inte är privat. Läs gärna Erlands länk och andra sidor på DIs sida. De tar också upp personangrepp och förtal.
Bry dig inte om hur jag svarar Erland, han kan läsa själv. Jag syftar förstås på sista meningen.
Ja, det är ju exakt det PUL handlar om. När du publicerar bilder på människor på din webbsajt är det, i lagens mening, just ett sådant register.
Nej. En bild på en person eller på en folksamling är inget register. Om jag systematiskt fotograferar alla fotografer på FS och lägger upp ett register med namn och bild på dem på en hemsida så börjar vi närma oss...
Nej. En bild på en person eller på en folksamling är inget register. Om jag systematiskt fotograferar alla fotografer på FS och lägger upp ett register med namn och bild på dem på en hemsida så börjar vi närma oss...
Är det här ett register?
Du svarar på mitt inlägg men tilltalar Erland?
Du kommenterade mitt inlägg #26, det var väl inget svar till dig? Där skrev Erland "jag tror nog att dess tolkning av PUL är lite relevantare än din" och det var det jag ifrågasatte. Men du valde, förstås, att tolka det helt annorlunda.
Nej, det är en personuppgift eftersom man kan identifiera åtminstone en person i fråga. Läs inläggen!
Du ger intrycket att du rör ihop personerna genom att citera ett inlägg och tilltala en annan.
Strider bilden på något vis mot PUL (eller någon annan lag)? Jag tror hela gruppen känner igen sig, det är fotografer som är aktiva på FS ute på en fotopromenad.
Vad du ger för intryck vill jag inte ens diskutera. Du tillför inte diskussionen något nytt. Jag lämnar den, såvida inte Erland gör något intressant tillägg senare.