Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade det behövts tillstånd och licenser för att göra objektiven, vilket det inte gör eller finns. Då hade ju de stora märkena som Canon , Nikon osv stoppat de utan licenser och tillstånd.
Nu behövs inget sånt och vem som helst kan göra objektiven

Hade det behövts tillstånd och licenser för att göra objektiven, vilket det inte gör eller finns. Då hade ju de stora märkena som Canon , Nikon osv stoppat de utan licenser och tillstånd.
Nu behövs inget sånt och vem som helst kan göra objektiven

De försökte stoppa piraterna en gång i tiden.

Men att reverseengineera ett protokoll blir aldrig perfekt så om piraterna fick chansen skulle de ordna tillstånd för att få tillgång till specen.

Till alla idioter som går offtopic, kan ni vänligen sluta? Skapa en egen tråd om pirat vs icke pirat. Jag som vill läsa om vad tråden faktiskt handlar om känner mig lite väl vilsen när 8-10 sidor av dessa 12 handlar om vad pirat är och inte.

Bespara oss detta och skapa en egen tråd.

Nix, det har varit RÄTT, Sigma, Tamron men framför allt ZEISS ÄR PIRAT-gluggar
Nej. Piratprodukter är produkter som antingen utger sig för att vara tillverkade av originaltillverkaren, det vill säga med falsk logotyp, eller så använder man patent utan tillstånd. Detta kan givetvis inte objektivtillverkarna göra utan att dras inför rätta.

1. Illegaly imitated or reproduced, said of a well-known trademarked product or work subject to copyright protection and the counterfeit itself.

http://en.wiktionary.org/wiki/pirate#Adjective

Är vi klara nu?

Nej. Piratprodukter är produkter som antingen utger sig för att vara tillverkade av originaltillverkaren, det vill säga med falsk logotyp, eller så använder man patent utan tillstånd. Detta kan givetvis inte objektivtillverkarna göra utan att dras inför rätta.

1. Illegaly imitated or reproduced, said of a well-known trademarked product or work subject to copyright protection and the counterfeit itself.

http://en.wiktionary.org/wiki/pirate#Adjective

Är vi klara nu?
Du vet att engelska och svenska är två olika språk, va?

http://sv.wiktionary.org/wiki/pirate

Tyvärr finns ingen förklaring av adjektivet. Men det verkar ju lite dumt att påstå att det betyder något helt annat på svenska; särskilt när det är allmänt vedertaget att "piratprodukter" är olagliga kopior. Att några fotografer har hittat på en egen definition ändrar inte på saken.

haha, du toppar nästan dina konstiga inlägg i den här diskussionen, så himla kul.

http://sv.wiktionary.org/wiki/pirate

Tyvärr finns ingen förklaring av adjektivet. Men det verkar ju lite dumt att påstå att det betyder något helt annat på svenska; särskilt när det är allmänt vedertaget att "piratprodukter" är olagliga kopior. Att några fotografer har hittat på en egen definition ändrar inte på saken.

Du tänker på piratkopior, piratprodukt vet jag inte om jag hört speciellt ofta, om alls.

Du kan knappast underkänna en hel generations vana att använda ordet piratobjektiv för olicensierade tredjepartsprodukter.

haha, du toppar nästan dina konstiga inlägg i den här diskussionen, så himla kul.
Ja, det måste vara jättekul att bli överbevisad och försöka skämta bort det.

Du tänker på piratkopior, piratprodukt vet jag inte om jag hört speciellt ofta, om alls.
Det är för att det är mycket ovanligt i länder som inte är genomkorrumperade. Gå på en marknad i Kina får du se vad du kan hitta.

Du kan knappast underkänna en hel generations vana att använda ordet piratobjektiv för olicensierade tredjepartsprodukter.
Jag underkänner den felaktiga meningen, inte deras felaktiga ovana. Det är inte mitt problem. Jag har dock lite svårt att förstå varför man försvarar användandet av felaktig terminologi när det inte fyller någon funktion utom att förvirra och förvanska originalinnebörden. Då måste man ju hitta på ett nytt ord för den olagliga tillverkningen och försäljningen. Det verkar väl onödigt?

Det heter tredjepartstillverkare. Dessa begår inga brott genom sin tillverkning och försäljning, vilket tillverkare av piratdelar gör.

Nej, kanske inte just "piratprodukt", men även inom andra områden än just fotografi (t ex mobiltelefoner) talar man ofta om bl a piratbatterier och pirattillbehör.
Där är det dock inte ovanligt att det faktiskt står "Nikon" på batteriet, trots att det inte alls är sant. Alltså den riktiga användningen av pirat-prefixet.

Det är för att det är mycket ovanligt i länder som inte är genomkorrumperade. Gå på en marknad i Kina får du se vad du kan hitta.

Kina? De är inte så bra på svenska och det är en svensk tem.

Jag underkänner den felaktiga meningen, inte deras felaktiga ovana. Det är inte mitt problem. Jag har dock lite svårt att förstå varför man försvarar användandet av felaktig terminologi när det inte fyller någon funktion utom att förvirra och förvanska originalinnebörden. Då måste man ju hitta på ett nytt ord för den olagliga tillverkningen och försäljningen. Det verkar väl onödigt?

Om du inte bryr dig så mycket, varför dessa inlägg?

Det heter tredjepartstillverkare. Dessa begår inga brott genom sin tillverkning och försäljning, vilket tillverkare av piratdelar gör.

Det kanske är klart nu men förr, då termen myntades var det patentstrider. Piraterna har fortfarande inte tillstånd eller stöd från orginaltillverkarna.

Där är det dock inte ovanligt att det faktiskt står "Nikon" på batteriet, trots att det inte alls är sant. Alltså den riktiga användningen av pirat-prefixet.

Då är det en piratkopia eller åtminstone varumärkesintrång.

[QUOTE Det heter tredjepartstillverkare. t.[/QUOTE]

Är det därför du kallar dig Makten, det är du som bestämmer?

Alla vi som i vår okunnighet i decennier har kallat piratobjektiv för piratobjektiv vet inte vad vi pratar om och skall helst hålla käften och istället använda något byråkratord (tredjepartsobjektiv).

Språket förändras hela tiden, nya ord som börjar användas allmänt blir så småningom accepterade som svenska ord. Piratobjektiv är ett sådant ord, alldeles oavsett vad du tycker om det.

Pirat enligt SAOL: Person som olagligt el. utan tillatånd e.d. utövar en verksamhet.

(Se tidigare i tråden...)

Och till sist en undran till dig som svengelskans ivrige försvarare....

"Häller" du EV i stop oxå?...

;-)))

Det har jag aldrig stött på. Jag har en massa piratbatterier, både till kameror och telefoner, och inte på något av dem står det "Nikon". Inte heller på något av alla de andra pirattillbehör (motljusskydd, objektivlock osv) jag har.

Det har jag aldrig stött på. Jag har en massa piratbatterier, både till kameror och telefoner, och inte på något av dem står det "Nikon". Inte heller på något av alla de andra pirattillbehör (motljusskydd, objektivlock osv) jag har.

Jag har en laddare som det står "for Nikon" på och det är Nikonlogga istället för ordet Nikon,

Jag har en laddare som det står "for Nikon" på och det är Nikonlogga istället för ordet Nikon,
Det låter ju nästan som om den Allsmäktige skulle kunna gå med på att du kallar den piratladdare då!

;-)

PS Jag har iofs ett motljusskydd som det står "for Canon" på, med Canonlogga. Det kanske också duger?

Pensionärsköttsoppa är INTE gjord på pensionärer. Prefixet får här en ny och helt laglig användning, jämförbar med piratobjektiv. Det vore annat om soppan innehöll pensionärer eller pirater.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar