Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hittade inget pirate i länken?
Men de skrev en del om "third party"lenses

Sök på ordet "pirate" på websidan, det finns där.

"Tamron SP (19AH) F 3,5 / 70 - 210mm Zoom
Big and heavy (850g), therefore it is not the most convenient to carry but you get excellent results with it.. When I bougt this in the early eighties it was just released and was later proofed to be one of the best Non-Mfg (not a camera manufacturer, a third party, pirate, what ever) zoom lens on the market. It is a quality-exemplar of Tamron SP "Super Performance" series of lenses. Optical design consists of 15 lens-elements in 11 groups, filter size 62mm, weight 860g."

Även denne skribent verkar alltså ha svårt att hitta ett praktiskt ord för att beskriva "objektiv inte tillverkade av samma företag som kamerahuset". :)

Sök på ordet "pirate" på websidan, det finns där.

"Tamron SP (19AH) F 3,5 / 70 - 210mm Zoom
Big and heavy (850g), therefore it is not the most convenient to carry but you get excellent results with it.. When I bougt this in the early eighties it was just released and was later proofed to be one of the best Non-Mfg (not a camera manufacturer, a third party, pirate, what ever) zoom lens on the market. It is a quality-exemplar of Tamron SP "Super Performance" series of lenses. Optical design consists of 15 lens-elements in 11 groups, filter size 62mm, weight 860g."

Även denne skribent verkar alltså ha svårt att hitta ett praktiskt ord för att beskriva "objektiv inte tillverkade av samma företag som kamerahuset". :)

Det är ju inte vad han kallar objektivet. Inom parantes skriver han vad ett Non-Mfg objektiv är. Och det kan då vara som exempel ""not a camera manufacturer, a third party, pirate, what ever""
Läser du om objektiven i länken så ser du att han kallar dem "third party"

Visst, du har säkert rätt, men rent språkligt går det också att tolka som alternativa benämningar på "non-mfg". Du får maila och fråga vad han menade. :)

Jag tror förvisso att begreppet "pirated" på engelska motsvarar "illegal kopia", men nu är det traditionellt inte så i svenskan, hur mycket några här än vill att det ska användas på mer korrekt sätt. Piratdelar har använts som benämning på tredjepartsalternativ under lång tid, inte bara för objektiv.

Tänkte på en sak:
Jag tänkte på Tamron 28-75, det är alltså ett piratobjektiv. Men när Sony köper in sig i det och säljer det under sin egen logga då blir det ett originalobjektiv. Pirat på pirat = orginal

Tänkte på en sak:
Jag tänkte på Tamron 28-75, det är alltså ett piratobjektiv. Men när Sony köper in sig i det och säljer det under sin egen logga då blir det ett originalobjektiv. Pirat på pirat = orginal

Enkel matematisk eller digital logik - - blir +

För övrigt.
Som så många andra trådar brukar det spåra ur ganska snabbt.
Redan efter 3-4 sidor så hänger folk på och "lägger sig i" trots att det är uppenbart att de ej tyat läsa hela tråden innan.

Efter WW2 så "skänkte" amerikanarna tysk teknik, ritningar, maskiner och annat till japanarna bl.a som kompensation efter atombomberna. Genast dök det upp rena plagiat på tysk optik och det tog inte lång tid förrän "made in Japan" blev kvalitetsstämpel. Nu är det väl Kinas tur att komma in i finrummet. Om man vill svänga till det kan man väl säga att tidig Nikon och Canonoptik faktiskt var piratoptik på tysk originaloptik oavsett loggan på gluggen. Häpp.

MVH J O

Dra fram en stol, vi kan dela på mina.

Bilagor

• popcorn.gif
    popcorn.gif
    2.9 KB · Visningar: 227
Nix, det har varit RÄTT, Sigma, Tamron men framför allt ZEISS ÄR PIRAT-gluggar

Pirater låter som man stjäler och det är väl lite så också. Hur många har släppt sina protokoll fria för 3:e partstillverkarna att hantera hur som helst?

siat jag kollade så håller Canon hårt i protkollen för blixtstyrning och RAW konvertering och detsamma gäller mjukvaran för objektiven. Det är ju därför det är en djungel ibland att få 3:e partstillverkade gluggar, konvertrar att visa korrekt information och i värsta fall få de att fungera med kamerahusen utan att få en mukvarufix eller chipning.

Det är även därför extendrar kan användas på fler objektiv än vad Canons originalgluggar. Det beror på protokollen ej är exakt synkade och låsta på samma vis.

Det är väl ändå kopiering eller "stöld" att få prylarna att fungera nästan identiskt som originalen.

Varav namnet PIRAT. Sen att vi kommit på en bättre finare benämning är väl fint och bra.

På 90-talet kallades de som jobbade på kommunen för gatsopare. Nu heter befattningen miljöingenjör.
Förr kallades de som städade lokalerna för städerskor, nu kallas dom för lokalvårdare ;)

/Stefan

...
Det är väl ändå kopiering eller "stöld" att få prylarna att fungera nästan identiskt som originalen.
...

"Reverse engineering" är väl det finare namnet för att t.ex. implementera kommunikationsprotokollet mellan Canons kamerahus och tredjepartsobjektiv. Det vore ju fint om Canon ville släppa det till andra tillverkare men dom verkar inte så intresserade av det vad jag förstår, och då blir det halvknackig funktion ibland också. Sigma får chippa om objektiv och så.

ANNONS