Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får väl göra som Stalin. Det som inte känns bekvämt i historiskt perspektiv, det tar man helt enkelt bort och därmed har det aldrig funnits och kommer heller aldrig mer att finnas. :))))

Man får väl göra som Stalin. Det som inte känns bekvämt i historiskt perspektiv, det tar man helt enkelt bort och därmed har det aldrig funnits och kommer heller aldrig mer att finnas. :))))

Stalin? Nu fanns det en liten röd skitkommunist vid namn mao som är världsmästare på området ; )

För övrigt måste jag erkänna att jag förr i tiden kallade icke orginalgluggar för pirat, men kappan vändes till att antingen nämna dem vid namn eller klumpa ihop dessa och kalla dem för tredjepart.

/K

Senast ändrad:
Stalin? Nu fanns det en liten röd skitkommunist vid namn mao som är världsmästare på området ; )

/K

Men Stalin var nog först av de två. ;)
Sen finns det väl andra makthavare med olika politiska hemvist som tillämpat detta synsätt, men det får väl bli en annan forumtråd i så fall.

Senast ändrad:
Det är ju du som har problem. Du har fel och vägrar erkänna det. Sådant är rätt tröttsamt, men jag ska försöka ignorera den ignorante i fortsättningen:)

Förklara varför det är fel, förklara varför jag får kalla det skitobjektiv men inte piratobjektiv. Enligt ditt synsätt så borde båda vara fel. Vem är det som bestämmer?

Jan, du borde veta att det inte är okej att sno andras bilder och definitivt inte ändra på dem. Inlägget är nu borta.

Tillägg: Misstänkt likt Ulf Lundell, ja;-)

Förklara varför det är fel, förklara varför jag får kalla det skitobjektiv men inte piratobjektiv. Enligt ditt synsätt så borde båda vara fel. Vem är det som bestämmer?
Jag får väl upprepa: Ett piratobjektiv är ett objektiv som tillverkas under falskt namn eller där man använder patent utan tillstånd.

Jag får väl upprepa: Ett piratobjektiv är ett objektiv som tillverkas under falskt namn eller där man använder patent utan tillstånd.
Fortfarande blandar du ihop uttrycken piratkopia och piratobjektiv och tror av någon anledning att en förled måste ha exakt samma innebörd i olika ord. Det hade förstås varit enkelt om det vore på det viset, men språk brukar vara lite mer komplicerade än så.

Fortfarande blandar du ihop uttrycken piratkopia och piratobjektiv och tror av någon anledning att en förled måste ha exakt samma innebörd i olika ord. Det hade förstås varit enkelt om det vore på det viset, men språk brukar vara lite mer komplicerade än så.
Ja, det blir rätt komplicerat när folk hittar på egna definitioner som inte har med ordets egentliga betydelse att göra. Som "brännviddsförlängning" till exempel.

Ja, det blir rätt komplicerat när folk hittar på egna definitioner som inte har med ordets egentliga betydelse att göra. Som "brännviddsförlängning" till exempel.

Jag tycker brännviddsförlängning är ett underbart ord, man förstår vad det handlar om på en gång i motsats till tredjepartstillverkare, för att ta ett aktuellt exempel.
De bästa orden i ett språk är de som är självförklarande.

PS: jag vill upprepa min fråga till Makten.
Vem är det som bestämmer att ett ord inte får användas?

Förrsten, "tredje parts tillverkare" heter det fritt översatt från engelskan så börja skriv isär för f*n så vi förstår att ni skriver om pirattillverkare, snorungar!!! ;-)

Förresten Makten! Hur var det med särskrivningarna????

Där har du kapitalfel. Engelskan har sina skrivregler, svenskan sina. Att ord särskrivs i engelskan innebär inte att de ska göra det i svenskan. Om ett ord uttalas som ett ord, skrivs det som ett ord, enligt de svenska skrivreglerna. Mycket enkelt. ;-)

Jag tycker brännviddsförlängning är ett underbart ord, man förstår vad det handlar om på en gång i motsats till tredjepartstillverkare, för att ta ett aktuellt exempel.
De bästa orden i ett språk är de som är självförklarande.
Har du helt missat att många verkligen tror att brännvidden förlängs? Det är på grund av att en del envisas med att använda ord som betyder något annat än vad de menar. Jag förstår inte varför man ska försvara okunskap och dumhet.

PS: jag vill upprepa min fråga till Makten.
Vem är det som bestämmer att ett ord inte får användas?
Använd vilka ord du vill. Den som säger "piratobjektiv" om ett icke piratobjektiv framstår bara som dum eller outbildad.

Har du helt missat att många verkligen tror att brännvidden förlängs? Det är på grund av att en del envisas med att använda ord som betyder något annat än vad de menar. Jag förstår inte varför man ska försvara okunskap och dumhet.

Använd vilka ord du vill. Den som säger "piratobjektiv" om ett icke piratobjektiv framstår bara som dum eller outbildad.

I regel brukas ordet skenbar tillsammans med brännviddsförlängning, men effekten som avses upplevs som en förlängning av brännvidden.

Jag är varken dum eller okunnig, men jag använder ordet piratobjektiv eller till och med piratglugg. Fast glugg får man väl inte kalla ett objektiv om man inte är dum och outbildad.

Nu skall jag gå på en krog som serverar italiensk mat som består av råvaror från Israel och som tillagas av israeler på israelisk mark. Det måste ju var fel och okunnigt eller?

För att inte tala om hur dumt det är att vara i Israel med kännedom om vad som gäller för den som vill vara politiskt korrekt (just nu) i Sverige.

Det har du ju rätt i, men var jag vet är det ingen i den här tråden som gjort det.

Däremot finns det vissa som envist hävdar att piratobjektiv betyder något annat än vad det egentligen betyder -- sånt kan också få en att framstår som dum eller outbildad.

ANNONS