Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma 20/1.8 - Underbar närgräns, kul med riktigt ljusstarka vidvinklar och helt godkända optiska kvalitéer enligt mig.

Sigma 20/1.8 - Underbar närgräns, kul med riktigt ljusstarka vidvinklar och helt godkända optiska kvalitéer enligt mig.

Det där är en glugg som jag skulle vilja prova någon gång. Verkar vara kul att få annat än oändligt skärpedjup på en vidvinkel. Nån gång när jag tröttnat på mitt Sigma 50 1.4...

En liten tanke

Om man tex tar sigmas 70-200 2.8 glugg...så finns den i sigma-fattning samt med canon, nikon o kanske fler fattningar.

Köper man gluggen med sigma fattning så är det "original"?
Medans samma glugg med andra fattningar är "pirat"?

Skitsamma om man säger pirat eller ej alla vet ju vad man menar även om det är "fel" rent språkligt det är bara petitesser.Tillbaks till topic Tamron 17-50 2,8 sabbade mina FF drömmar men räddade plånboken iofs he he.

....Det är även därför extendrar kan användas på fler objektiv än vad Canons originalgluggar. Det beror på protokollen ej är exakt synkade och låsta på samma vis......

/Stefan

Nä, när det gäller TC så är det mekaniska/optiska saker som orsakar det - rent fysiskt utnyttjar canon TC det fakum att det är tomt i objektivet närmast bajonetten på de objketiv där TC fungerar - tar du den på ett annat objketiv så krockar det... Däremot "pirat" TC måste passa alla objketiv så där har man valt en annan (troligen mindre optimal) optist konstruktion som inte krockar med bakersta linsen på nära på något objketiv.

Om objketiven vet om att det sitter en TC eller inte där avgörs bara genom att korta en kontakt och canon objketiv som inte är anpassade till canons TC saknar helt enkelt möjligheten att känna av detta och kan därför inte rapportera närvaron av någon TC.

Innehåller Canons konverters några hemliga chips eller är stiftkontakterna annorlunda än mot t.ex Sigmas?

För min del tycker jag att Sigmas EX 2x TC presterar bra. Har inte märkt någon försvagning gentemot Canons 2x som jag haft innan. Man tappar ungefär lika mycket i bildkvalitet med dessa två konverters.

En annan "pirat-TC" (ursäkta uttrycket) är Kenko Pro 1,4x som jag är mycket nöjd med. En del testare på olika siter tycker att den är minst lika bra eller bättre än Canons.
Jag har börjat använda den en del med EF 2/100mm och det funkar jättebra.
(mitt EF 2/100 frontfokuserar en liten aning. Det spelar ingen större roll i vanliga fall. Bl.a eftersom jag har lärt mig att lägga skärpeplanet på rätta stället. Men med konvertern blir det annorlunda, felfokusering blir mer märkbar. Kombinationen fungerade inte så bra på 20D eller 40D. Men med 50D så går det enkelt att mikrojustera fokus så att skärpan sitter perfekt. )

MVH J O

1.4x TCs

Inte så lite OT, men eftersom det kom upp: Jag har 1.4x från Canon, Sigma och Kenko.

Canon har en utskjutande del som gör att den bara passar objektiv med plats bakom bakre linslementet men är å andra sidan den enda som är väderskyddad.

Sigma har en kortare och smalare utskjutande del så den passar fler objektiv, till skillnad från Canons TC så passar den på Canons 100/2.8 macro där min sitter i princip hela tiden.

Kenko går att använda med i princip alla objektiv, linselementet är nedsänkt bakom objektivbajonetten.

Alla tre har samma uppsättning elektriska kontakter och rapporterar samma brännvidd till EXIF. Det är möjligt att Canons TC skickar speciell info till objektivet eftersom AF tydligen slöas ner med den TCn. Hur det är med dom andra fabrikaten vet jag inte, har inte tänkt på att AF skulle vara långsammare med någon av dom.

Det går säkert att mäta något i labbet men i praktisk användning ser jag ingen skillnad i bilderna.

EDIT: För att göra det här mindre OT kan jag säga då att jag gärna behåller "pirat-TCn" från Kenko, den fungerar bra. :)

Senast redigerad av en moderator:
Kanske inte offtopic eftersom det handlar ju underförstått om jämförelse mellan pirat och original.
Jag använder också min TC 1,4x väldigt mycket till mitt makroobjektiv 2,8/90mm Tamron. Framförallt när jag behöver större distans mellan frontlinsen och motivet, för ljussättning eller insektsbilder.
Så TCx1,4 "pirat" behåller vi (gömmer den i ett sidofack om vi tvingas att välja bara en glugg, eller låter den sitta på gluggen) som endaglugg.

MAYDAY! MAYDAY!

Sigma m.fl. tillverkar objektiv och är en fullgoda sådana tillverkare av egna produkter men enbart som pirattillverkare då dom tillverkar produkter utan tillstånd till andra kameror än sina egna.

Sigma tillverkar objektiv till Canons EF-fattning m.fl. utan tillstånd, licens, support e.d. och i de fallet betraktas objektiven som piratobjektiv.

Sigma är i de fallet inte tredjepartstillverkare eftersom Canon inte anlitat dom till att tillverka objektiv som jag kan köpa av Canon. Objektiven är då heller inga "tredjepartsobjektiv".

Kom oxå ihåg att bajonettfattningen EF och EF-S är Canons egna och inte några stadardiserade produkter som AA-batterier är.

I ett förhållande mellan mej och Canon kan då Sigma m.fl. "pirater" aldrig bli tredje part utan endast en andra part, precis som Canon blir för mej då jag köper en dslr-kamera från Canon och ett EF-objektiv från Sigma eller någon annan "pirat".

"Part" handlar enbart den rättsliga aspekten då eventuella problen uppstår.

Jag, som första part, kan ställa krav på min leverantör, som andra part, men aldrig på en tredje part, det är andra partens uppgift. Är då den "tredje parten" en leverantör, som min andra part ej godkänt så får jag själv ta hand om problemen med den tredje paretn. Andra parten skiter fullständigt i de.

Förrsten, "tredje parts tillverkare" heter det fritt översatt från engelskan så börja skriv isär för f*n så vi förstår att ni skriver om pirattillverkare, snorungar!!! ;-)

Förresten Makten! Hur var det med särskrivningarna????

Senast ändrad:
(Kan inte språkdiskussionen flyttas till en ny tråd, diskussionen är inne på andra eller tredje varvet ...)

En sammanfattning av det som tråden var tänkt att handla om, favoriter från andra tillverkare, ber om ursäkt om jag missat någons favorit i hastigheten:

Kenko 1.4x
Lensbaby
Meyer 4/300
Peleng 8/3,5
Pentax 50/2 SMC
Perar 3,5/35
Samyang 8mm
Samyang 14mm
Sigma 1.4x
Sigma 2x
Sigma 20/1,8
Sigma 30/1,4