Väldigt ofta är det väl plånboken som styr.
I och för sig så hade jag nog kunnat köpa ett original Canon macro 2,8/100mm USM när jag skaffade ett macro. Nu valde jag ett Tamron istället, trots att det saknar snabb och tyst fokusering.
Och så hittade jag ett begagnat, nästan nytt, för ett bra pris. Den optiska kvaliteten är mycket bra.
Och så hade jag sen tidigare ett äldre EF 2/100mm USM. Riktigt ljusstarkt och skarptecknande.
Varför berättar jag detta? Jo, jag vill bidra till att avfärda myten om att piratobjektiv, tredjeparts objektiv, eller vad man nu kallar dem skulle vara sämre bara för att de inte är original.
Objektivens prestanda och byggkvalitet sitter inte i loggan.
Och jag är tämligen trött på att så många i olika forum ständigt manar på nybörjare och andra som behöver goda råd att köpa original, utan någon vidare förklaring eller motivering. Tyvärr inte sällan med ren smutskastning av ett fabrikat. Risken är väl stor att den osäkre lyssnar på dessa råd.
Visst kan man få avråda någon att köpa piratgluggar, men då ska man tamejf*n ha något varmt på fötterna först.
Listan i tråden fylls på och många av gluggarna är riktigt bra.
Mina favoriter i kameraväskan är de objektiv som levererar bra och jag gillar bra optisk kvalitet, sen om det står Canon, Sigma eller Tamron på gluggen spelar ingen roll.