Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker mig se en trend i det här. De verkar som att ju mer skitnödig, inbiten märkesb*g man är, desto vanligare är det att man kallar tredjepartstillverkat för pirat. Som att det är svårt för dessa personer att erkänna att tredjepartsgrejor faktiskt kan vara bra. Det är klart, kan ju inte vara roligt att inse att det kanske finns gluggar som kostar tredjedelen av ens fina L-glas men som presterar minst lika bra.

Tamron 70-200/2.8 blir mitt val. För den enastående skärpan på full öppning vid 200mm.

Det dummaste jag hört, förlåt om du tar illa upp. Men är ju fan uppvuxen med att det heter piratgluggar, har haft en massa och de är oftast helt okey och om inte annat prisvärda. Zeiss dessutom bättre än originaltillverkarnas. De skitnödiga är nog snarare de som inte tål att några kallar dem för piratoptik, och varför, är ju bara ett namn, inte alls nedsättande i den bemärkelse som jag och många med mig alltid använt uttrycket. Tredjepartstillverkare, vad är det för dj-a konstlat uttryck? Skulle ju inte en enda normal människa komma på att kalla det om de inte blivit inlärda att det skulle heta det.

Trist med dessa trådar som ballar ur...

Nu skriver jag själv om det som egentligen inte trådskaparen efterlyser, men tråden har ju ändå ballat ur, som vanligt.
Jag tycker personligen att vi måste bli bättre på att hålla oss till trådskaparens intresse och frågeställning.
Kan vi inte det så föreslår jag att man skapar en ny tråd.
Andemeningen med denna tråd (läs inlägg nummer ett!!!) hoppas jag att alla förstår, men det tar inte lång tid så ska allting vridas och vändas, och tolkas.
Japp, det finns korrekt språk, juridiska finesser, och oändliga tolkningsmöjligheter.
Och dessa kan man använda som verktyg för att hjälpa eller stjälpa.
Detta gäller INTE bara denna tråd, utan mängder av tidigare trådar, som tenderar att bli mer pajkastning än relevant information.
Då ska vi inte heller bli förvånade över att det skapas flera trådar som avhandlar samma ämne, eftersom tidigare trådar tenderar att bli svåra att söka i och överblicka för de som vill skapa sig en bild över ett visst ämne.
Kalla det "Pirat", "Tredje parts", "Icke original"....eller vad man vill, men det verkar många gånger finnas större intresse i att hitta fel än att driva saker i positiv anda.
Håller er till tråden, eller skruva på ett fett teleobjektiv och spring med kameran ovanför huvudet runt mil-spåret två varv, så kanske framtidens trådar kan vara användbara.
M.V.H
/Tobias

Senast ändrad:
Enda piratgluggen...var visst rubriken av TS

Ny fjantig rödvinstråd. Jag hör till de som har en massa objektiv, men bara EN piratglugg, som jag aldrig släpper. Fler i samma situation, eller nästan? Vilken piratglugg släpper ni aldrig, för att den är så dj-a bra. Man får bara äga en, och om man ljuger bara säga en. Tre beskrivande ord efter för att beskriva varför, inga utläggningar. Här kommer min:

Sigma 50/1,4: skärpa, bokeh, färger.

Vad i helvete gör då alla "tredjepartare" i den här tråden?!?....

Precis. Det går ju inte ens att förstå vad det ska betyda. Om kameratillverkaren (t ex Canon) är "förstapartstillverkare" och objektivtillverkaren (t ex Sigma) är "tredjepartstillverkare" -- vem f*n är då "andrapartstillverkare"?

Om man nu måste vara seriös i "rödvinsdebatten", så tror jag det är så att den första parten är tillverkaren av produkten, den andra parten är användaren, och den tredje parten är den som tillverkar "icke-original" tillbehör.

Det dummaste jag hört, förlåt om du tar illa upp. Men är ju fan uppvuxen med att det heter piratgluggar, har haft en massa och de är oftast helt okey och om inte annat prisvärda. Zeiss dessutom bättre än originaltillverkarnas. De skitnödiga är nog snarare de som inte tål att några kallar dem för piratoptik, och varför, är ju bara ett namn, inte alls nedsättande i den bemärkelse som jag och många med mig alltid använt uttrycket. Tredjepartstillverkare, vad är det för dj-a konstlat uttryck? Skulle ju inte en enda normal människa komma på att kalla det om de inte blivit inlärda att det skulle heta det.

Just det. Men på den gamla tiden var ju inte pirattillverkarna särskilt framstående kvalitetsmässigt så som de stora tillverkarna är idag. T o m KF hade ju ett eget märke, Makinon har jag för mig att det hette. En sorts blåvita objektiv av halvtaskig kvalitet. Det fanns fler obskyra märken, det var väl egentligen bara Tokina som hade viss respekt på 70-talet. Man stöter på några skumma märken på Blocket ibland när folk ska nasa iväg sina gamla analoga utrustningar.

Men pirat är bara ett begrepp som vi använder av hävd. Har inte tid att säga det där andra långa,, ;-)

Någon påstod att andraparts tillverkare är av huvudsystemets tillverkare godkänd leverantörer - exempelvis MANN filter som är en möjlig leverantör till biltillverkarna men de stämplar då filtret med VOLVO, BMW eller vad det nu är - dock finns det fler möjliga tillverkare, men köper du filtret (även om det är exakt samma bortsätt ifrån att biltillverkarlogan fattas) så är det då en andrapartsdel - precis lika bra som orginaldelen, men du har tagit ansvaret att veta att det är rätt sak du köper. Tredjepartstillverkarna i detta fallet är biltemas kina filter där man mer eller mindre bra har plagierat interfacet och gissat sig till övriga funktionsparametrar (som sigma och de andra får göra för att få prylar som fungerar med orginalhusen).

Om man nu måste vara seriös i "rödvinsdebatten", så tror jag det är så att den första parten är tillverkaren av produkten, den andra parten är användaren, och den tredje parten är den som tillverkar "icke-original" tillbehör.

Eller... Jag som första part beställer en kamera av andra parten (Cyberphoto) som anlitar en tredje part (Posten) för att transportera kameran till mej.

Volvo beställer ett tändsystem av Bosch som i sin tur köper processorer av Intel som skall användas i systemet

Sony köper objektiv av Tamron som köper glas av Hoya.

I dessa tre fall finns en likhet och det är att första parten aldrig behöver reklamera något till tredje parten...

Köper jag een kamera av Canon och ett objektiv av Sigma är jag en första part med två andra parter att ev strida mot.

(Jo, jag har två priatobjektiv som är exakt lika bra och som jag inte kan vara utan och det är en Kenko 1,4x telekonverter och en Soligor 1,4x telekonverter...platsar alltså i tråden m.a.o. ;-)

Det är klart att diskursen är medveten och de som har den i arv från 70- och 80-talet har förmodligen snappat upp den i något skrivet material där termen pirat* är vald med omsorg. Det klingar ju dåligt, som tidigare nämnt...

Jag kommer ihåg när jag var ung och upplevde den bistra tiden kring andra världskriget, då var nästan alla andrapartstillverkare åt någon annan, man slängde ihop en kamera med slutare från Copal/Gitzo/... och objektiv från Schneider/Zeiss/...

I mitt fall är favoriten ett Pentax 50mm f/2 SMC (paradoxalt nog äger jag inte heller något originalobjektiv till min kamera från "pirattillverkaren" Sigma).

Tar inte alls illa upp. Lite roligt faktiskt, nästan så att du bekräftar mitt högst ovetenskapliga resonemang. ;-)

I min fotovänkrets är det ingen som kallar tredjepartsgrejor för pirat. Man kallar dem vid namn. Antagligen för att det inte är sådan fruktansvärd skillnad i bildkvalité som det var förr mellan original och tredjepartare. I varje fall inte så stor att det motiverar ett pris som är tre, fyra gånger högre för originalgrejorna.

Jag anser i varje fall att användandet av ordet pirat är märkesbögeri, sen får andra tycka vad de vill.

Linspirat

Perar 3,5/35 mm med Leica M-fattning. Pannkakakornas pannkaka. 200 ex worldwide. Häpp!

Man blir ju mörkrädd..........
'pirat' är ju när någon kopierar en vara och säljer det som 'original', som många 'tillverkare' gör i Kina. Men trådmakaren menar nog tillverkare med andra namn.
Jag hoppas (och tror) att alla som skrivit i den här tråden vet det......eller hur?

Tamron - SP AF 28-75 F2.8 XR Di LD Aspherical IF

1.Ni
2. vet
3. varför

Nisse

Man blir ju mörkrädd..........
'pirat' är ju när någon kopierar en vara och säljer det som 'original', som många 'tillverkare' gör i Kina. Men trådmakaren menar nog tillverkare med andra namn.
Jag hoppas (och tror) att alla som skrivit i den här tråden vet det......eller hur?

Tamron - SP AF 28-75 F2.8 XR Di LD Aspherical IF

1.Ni
2. vet
3. varför

Nisse

Pirat är någon som tar för sig av det som andra har; dvs marknad i det här fallet.

När det gäller semantik så finns det inte några eviga sanningar eftersom språk, uttryck och allmänhetens värdering av ords innebörd ständigt evolverar. Språk är inte statiskt! Den påstådda betydelsen att ordet pirat "faktist betyder" en kopia av en produkt som är märkt med ursprungstillverkarens namn utan dennes medgivande är en tolkning som inte heller den har någon absolut förankring språkligt. Skall man se något gott i detta gnabbande är är det att att processen bidrar till att skapa en samsyn om vad olika människor lägger för vädringar i ord.

Att säga att ett tämligen subjektivt uttryck "ÄR" något tvärsäkert tyder på en något rigid attityd vilket kanske kan göra livet besvärligt i ett forum där syftet ÄR att vara oense och genom detta skapa en diskussion där 1+1 faktiskt kan bli mer än 2.

Får man säga blindnit?
Det finns hundratals ord som har en ”felaktig” innebörd. Jättefint, fett fint, finn flera-

Pirat är någon som tar för sig av det som andra har; dvs marknad i det här fallet.

Men om t ex Sigma tar marknadsandelar av exempelvis Canon så har ju denne tappat lite marknadsandelar. Och eftersom Canon då inte har den delen av marknaden så kan man ju inte kalla Sigma pirat, för de har ju en marknadsandel som Canon inte har. Pirat är de i så fall endast i det ögonblick som kunden köper ett Sigma istället för ett Canon. Osv i all oändlighet. ;-)

Den definition jag håller mig till är att pirat = segla under falskt flagg. Och det gör otvetydigen inte Sigma, Tamron, Tokina, Samyang, Zeiss, Peleng och alla de andra.

Tamron 400/4, med 3 beskrivande ord:

- Braförsittpris
- Nikonsmotsvarighetblirentvåkommaåttaochdenärtyvärringetalternativän
- Lättviktig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar