Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Jag tycker mig se en trend i det här. De verkar som att ju mer skitnödig, inbiten märkesb*g man är, desto vanligare är det att man kallar tredjepartstillverkat för pirat. Som att det är svårt för dessa personer att erkänna att tredjepartsgrejor faktiskt kan vara bra. Det är klart, kan ju inte vara roligt att inse att det kanske finns gluggar som kostar tredjedelen av ens fina L-glas men som presterar minst lika bra.
Tamron 70-200/2.8 blir mitt val. För den enastående skärpan på full öppning vid 200mm.
Det dummaste jag hört, förlåt om du tar illa upp. Men är ju fan uppvuxen med att det heter piratgluggar, har haft en massa och de är oftast helt okey och om inte annat prisvärda. Zeiss dessutom bättre än originaltillverkarnas. De skitnödiga är nog snarare de som inte tål att några kallar dem för piratoptik, och varför, är ju bara ett namn, inte alls nedsättande i den bemärkelse som jag och många med mig alltid använt uttrycket. Tredjepartstillverkare, vad är det för dj-a konstlat uttryck? Skulle ju inte en enda normal människa komma på att kalla det om de inte blivit inlärda att det skulle heta det.