Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Namn på märke + model + objektivfattning. Det är vad jag kallar dem. Men jag har inte heller hållit på med fotografering så länge så jag vet inte vad som är vanligast att säga.

Hittade denna intressanta tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=62649

Glömde bort! Samyang 14mm UMC är vad jag gillar skarpt just nu. Enkel att fokusera med också.

He he det börjar bli kul.

Vem är "andrapart" egentligen om det nu finns en "tredjepart"

Kameratillverkaren är väl "förstapart" , det tror jag att de flesta håller med om.
"tredjepart" är väl vanligen Sigma, Tamron, Tokina, och andra fristående optikfabrikat.

Zeiss har status som originaloptik och väldigt få kallar den för "pirat"

Men vem är denne mystiske "andrapart"?

Kalla det vad ni vill, men i vart fall sedan 70-talet när jag började hålla på med foto så har man kallat objektiv tillverkade av annan än kameratillverkaren för piratobjektiv. Men men, man får ju inte säga negerboll längre heller, menar du/ni att man inte får säga piratobjektiv längre? Är det diskriminerande, eller vad menas? Onekligen har de kallats så av alla förut.

Det är ju inte så som du skriver ""Onekligen har de kallats så av alla förut""

Ingen jag känner eller jag själv har kallat Sigma, Zeiss, Tamron osv. piratobjektiv.
Varken förut eller nu. Bara här på Fotosidan ser jag folk som skriver det.

Zeiss har t.ex. gjort objektiv till Hasselblads kamerorna sen 50 talet. Gör även till Canon, Nikon, Sony och många andra. Har aldrig hört någon kalla dem piratobjektiv.

Ingen jag känner eller jag själv har kallat Sigma, Zeiss, Tamron osv. piratobjektiv.

Zeiss har t.ex. gjort objektiv till Hasselblads kamerorna sen 50 talet. Gör även till Canon, Nikon, Sony och många andra. Har aldrig hört någon kalla dem piratobjektiv.

Sök med Google - det finns många som kallar tredjepartsprodukter piratdelar, t.ex. piratobjektiv eller piratoptik.

Mitt Sigma 150/2,8 Makro vill jag inte vara utan, en härlig pirat.

Apropå piratobjektiv, vi som har nått någorlunda mogen ålder VET att det kallades piratobjektiv, när jag sommarjobbade i fotoaffär på 60-talet var det Tamron, Soligor, Cosina och ett par till som var vanliga "pirater". Med tiden har det väl ansetts nedsättande, och efterhand som kvaliteten ökat (och likaså annonsintäkterna) har fotopressen i stället lanserat tredjepartsbegreppet. För så ÄR det, som Hemsö-Karlsson brukade säga ;-)

Sök med Google - det finns många som kallar tredjepartsprodukter piratdelar, t.ex. piratobjektiv eller piratoptik.

När du söker där så får du upp allt som är både rätt och fel. Du får ju upp allt som skrivits. Skriver jag att Canon aldrig tillverkat några objektiv så kan du sen söka det på google :)

Sen skrev han att alla kallar dem så. Och de stämmer ju inte. Eftersom varken jag eller andra fotografer jag känner gör det så är det ju fel.

Jag tror faktiskt att du inte riktigt har koll här, och att du snarare känner dig lite kränkt över att man kallar sådana storheter som Zeiss för pirater, haha. Men på den tiden det begavs sig, när man myntade uttrycket piratobjektiv, då var det typ Tamron, Tokina, Vivitar och liknande. Vet inte vilken koll du har på gamla fototidningar från 70- och 80-talen, men där kallar man tredjepartstillverkarna så, menar du att de inte gjorde det eller? Och om du inte läst dessa tidningar, då har du väl inte koll, varför säger du emot då?

Den här tråden blev ju riktigt kul, fast på ett annat sätt, huruvida det heter piratobjektiv eller inte. Roade mig med att googla ordet och där ser man ju att det finns hur många träffar som helst på olika sidor, inte alls bara här från fotosidan. Precis som jag och flera andra sagt, ett mycket etablerat begrepp. Varför ens tjafsa om det, är man dum om man säger så eller? Skall vi införa en Objektivdiskrimineringslag eller?

Jag brukar inte köpa foto tidningar. Men jag hade faktiskt sista nummret av tidningen Foto liggande på bordet. Där var tester av många Sigma, Tamron, Zeiss objektiv. Inget av de objektiven kallades piratobjektiv. Inget hade heller några andra benämningar som skiljde dem från de andra Canon, Nikon och Pentax objektiven de testade

Den här tråden blev ju riktigt kul, fast på ett annat sätt, huruvida det heter piratobjektiv eller inte. Roade mig med att googla ordet och där ser man ju att det finns hur många träffar som helst på olika sidor, inte alls bara här från fotosidan. Precis som jag och flera andra sagt, ett mycket etablerat begrepp. Varför ens tjafsa om det, är man dum om man säger så eller? Skall vi införa en Objektivdiskrimineringslag eller?

Jag googlade "jorden är platt"

Fick då upp 160.000 träffar.......................

Mitt Sigma 150-500, som sticker ut från min övriga Canon objektiv. Och som alternativ till Canons 100-400.

Jag har väntat på ett passande tillfälle för den här smileyn, och det här piratsnacket är det tillfället ...

Bilagor

• LOL.gif
    LOL.gif
    9.6 KB · Visningar: 408
Ny fjantig rödvinstråd. Jag hör till de som har en massa objektiv, men bara EN piratglugg, som jag aldrig släpper. Fler i samma situation, eller nästan? Vilken piratglugg släpper ni aldrig, för att den är så dj-a bra. Man får bara äga en, och om man ljuger bara säga en. Tre beskrivande ord efter för att beskriva varför, inga utläggningar. Här kommer min:

Sigma 50/1,4: skärpa, bokeh, färger.

Sitter i exakt samma situation. Skulle aldrig byta bort mitt Sigma 50/1.4 även om AF är lite stökig ibland.

För att det är starkt tvetydigt och direkt felaktigt, oavsett om det använts så förr eller ej. Det finns dessutom ett helt korrekt alternativ, använd det, slipp missförstånd. Anledningen till detta är alltså densamma som till att använda korrekt svenska i övrigt.

Hur kan du påstå att det är felaktigt när det är ett etablerat begrepp som använts under en massa år för att beskriva objektiv tillverkade av annan än kameratillverkaren? Hur kan man mästra andra och säga att saker är fel när de man använt detta uttryck i 40 år eller så? Det är väl bara att själv låta bli att använda det ordet, inte hålla på och vara någon sorts felaktig besserwisser, det slår ju bara mot sig själv. Och vad menar du med att slippa missförstånd? Vad skall man säga då? Tredjepartstillverkare? Om det inte leder till missförstånd, förklara då för mig vilka andrapartstillverkarna är?

Slår upp ordet pirat i SAOL; Person som olagligt el. utan tillatånd e.d. utövar en verksamhet.

Om jag tillverkar objektiv som det står Nikon på, och marknadsför dom som Nikonobjektiv så är det piratobjektiv.

Om företaget Sigma tillverkar Sigmaobjektiv som passar nikonkameror, så är det Tredjepartsobjektiv.

Om nikon ber Sigma tillverka objektiv åt nikon, så är det andrapartsobjektiv.
--

Om jag monterar en panasonicstereo i min volvo, är det då en piratstereo?

Om jag säger att väggen i mitt hus är ett golv och har sagt så i 60 år så är det fortfarande inget golv, det är en vägg.

"Om nikon ber Sigma tillverka objektiv åt nikon, så är det andrapartsobjektiv."

Har du något verkligt exempel?

Cosina el. Vivitar har genom åren tillverkat mängder av objektiv med skiftande namn. Även åt kända kameramärken. Jag minns inte riktigt vilka objektiv och märken det handlar om men jag är i alla fall inte ute och cyklar.

Tokina och Minolta hade väl ett samarbete, rätta mig om jag har fel...

MVH J O

Ang tidigare fråga om andra part, så är det om man lägger ut tillverkningen på entreprenad, alltså är det väldigt mycket som är andra part.

Vad gäller mitt favoritpirat/tredjeparts så har jag inte hittat det än, men kan förhoppningsvis bli tokina 12-24/4. Älskar objektiv som kan extraknäcka som tillhyggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar