Än så länge är jag nöjd med mitt Giottos. Den finns på bild sist i min artikel om stativ. Rimligt pris på den (tror jag betalade strax under 800 kronor). Inte vidare lätt men känns bra, speciellt för min plånbok
Den har ett "inbyggt" tilt-huvud, dvs översta delen går att vinkla 90 grader åt endera hållet vilket är bra om man vill ta porträttformat och inte har fäste för stativet på objektivet. Foten är ledad och fäster bra även på platta underlag när man inte har stativet rakt upp.
Sedan har den även en inbyggd egen "snabbplatta". Rättare sagt så är det inte så mycket till platta snarare än klump. Letade också själv efter ett fäste och köpte nästan ett löst från Manfrotto för att kunna använda gamla fästen innan jag märkte detta.
"Klumpen" går att vrida runt vilket gör att man kan vinkla tilthuvudet som man vill. Har själv använt det vid tillfällen då jag lutat mig med ryggen mot en vägg och benen framåt samt enbensstativet ännu längre framåt och tagit spjärn. (Undrar om någon förstår den beskrivningen. Får väl rita figur annars...)
Nedan ser du en bild på huvudet på enbensstativet. Att klumpen är så hög beror på att skruven går att ta loss och på insidan av klumpen döljs delen med 3/8"-gänga. Det är bara att ta ett mynt, skruva loss och vända på skruven ifall man har annan gänga.
Den lilla skruven på huvudet är för fastlåsning av klumpen och den stora för tilt.
Ursäkta den sunkiga bilden, väldigt snabbt tagen med fujifilm-filmburk med som storleksreferens.