Advertisement

Annons

En typisk fråga om systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Får väl dra mina begränsade erfarenheter med.

Hade/har en LX-3 som gjorde mig vansinnig när jag skulle ta bilder på tjejen i hennes lgh, kompakter är trevliga men ett elände om inte ljuset räcker till.

Sökte lite efter en DSLR dagen efter, det enda som kändes rätt i handen var Nikon D300s men en "aning" över vettig budget.

Sökte på Köp/sälj här och fann en Canon 10D med lite trevliga objektiv som inköptes för 3.300:- sen uppgraderade jag snabbt till 30D och ett nytt 28/2,8 som passar mig vid gatufoto/cityscapes.
30D'n köptes för 2100:-

Att sen alla mina bekanta har just Canon såg jag som viktigt, man kan låna saker av varandra då.

För mina behov så är det mest 28/2,8 och 50/1,8 som används, jag zoomar hellre med benen men zoomarna finns om jag behöver.
Dessutom har jag nu ett hus som reserv om något händer, inte helt dumt eftersom jag skall fota på en fest om nån vecka.

Visst, 6 och 8 MPixel är lite idag men jag köper inte pixelhysterin utan föredrar tåliga hus som har en viss tyngd, det ger bättre stabilitet för mig.

Sen måste jag säga med att jag gillar Canons bakre ratt och menysystem. Det enda jag retar mig på är att jag inte ser ISO nånstans utan måste dubbelkolla den innan men man lär sig väl.

Sen upplever jag att utbudet av optik är större här på köp/sälj för de två stora än för andra märken och det spelar roll för mig.

Får se när och om jag lägger ut LX-3'an på säljes, känns sådär eftersom den trots allt är fullutrustad och kan filma. Nån dag kanske man vill kunna ta en filmsnutt så kul att ha för det tillfället.

/Kent

Tungt men mjukt argument

Själv är jag sjukt besatt av tekniska specifikationer, men när släkt och vänner frågar vad de skall köpa, må det vara en kamera eller telefon så svarar jag:

1. Köp det samma märke som de i din närhet (vänner/släkt osv).
-Då har du ju hjälp nära till hands. Och ibland är det bra att kunna låna en laddare eller objektiv.
2. Gå till butik/vän och känn på kameran, tryck på knapparna och testa menyerna.
-Du ska ju trivas med hur den fungerar/ser ut lång tid framöver.

Jag tycker det är viktigt att inte glömma dessa mjuka värden, vi vill så gärna se siffror framför oss som vi kan jämföra men glömmer det som inte går att mäta.

(Sony checken tycker jag du skall bortse ifrån, du kanske kan sälja den?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar