Hej alla
Mitt namn är Cim-Carolin och har precis registrerat mig för att ställa frågor angående systemkamera köp. En ganska typisk fråga på detta forum antar jag men eftersom jag precis blivit väldigt intresserad av att börja fotografera så kan nog detta vara rätt domän för mig att hänga på i framtiden
Ja, jag vill ju köpa min första systemkamera och det är verkligen en djungel där ute i marknaden. Jag började med att sätta upp en budget runt 6000 kr och slutade med att jag bestämde mig för att köpa en d7000. En kamera som är dubbelt så dyr som den budget jag satt upp...Hade det inte varit för att den var slut på varenda affär så hade jag nog redan köpt den men nu lutar jag mig tillbaka istället och tänker på vad jag egentligen behöver och kommer kan verkligen ha nytta av en semiproffs kamera?
Jag vill gärna foto vardagen men utöver det är min hobby att vara ute i naturen och fota småkryp och andra äckliga insekter (men jag vill ju såklart kunna fota allt annat möjligt) Jag har läst på en del och vet att objektiven gör mycket och det är tydligen det man ska lägga mer pengar på?
När jag har frågat folk vad jag får för en kamera för 12000kr som jag inte får för en för 6000 kr så blir svaren oftast tekniska. Eftersom jag är ny på det så säger det inte mig mycket...så är det någon som kan förklara i VANLIG svenska var man får och inte får för de extra tusenlapparna. Och har jag som amatör nytta av det?
Vill kunna filma lite med kamera också...har som sagt kollat på d7000 men även k-5 och a580 som alla ligger i ungefär samma klass...Från första början kollade jag på d3100 och d5000 men prylgalning som jag är började jag kolla på en d90 som helt plötslig blev en d7000....
Så hoppas några eller någon av er kan guida mig rätt utan att behöva vara så fototekniska i sin beskrivning
Tack på förhand, Cim