Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En sida med stavningshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
<sarkasm>
Jag inbjuder härmed alla som stör sig på särskrivningar att gå med i min förening, som jag och några kompisar har.Det är lite ovisst vem som är ordförande men jag sitter definitivt i styrelsen. Föreningen heter KFLIM: Klubben För LättIrriterade Människor, där vi på dagordningen tar upp alla skitsaker som vi blir förbannade på.

Särskrivningar tillhör topp-3 på min personliga dödslista, även om andra medlemmar inte bryr sig fullt lika mycket. Mycket bra klubb, å titt som tätt flyger det en mus eller ett tangentbord genom rummet i hög hastighet, på grund av att datorn tog 3 sekunder för lång tid på sig att starta ett program eller för att brevbäraren la ner brevet uppåner i brevlådan.

Medlemskap är gratis, bara man är nog lättirriterad att brusa upp över ingenting.
</sarkasm>

men jag lägger märke till hur duktiga alla är på att använda versaler och gemener till skillnad från undertecknad som helt enkelt slopat dom nu för tiden och bara kör ena varianten helt enkelt.

Ett kort inlägg till er som tycker att denna fråga inte behöver diskuteras här.

Under Forum/Annat/Fotosidan.se så samlas diskussioner som handlar om "Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se" allt enligt redaktionen, med andra ord så passar denna tråd väldigt bra just här.

Hade den legat under Fotografera/Natur så kunde jag kanske hållt med er.

Sen finns alltid en annan aspekt som sagts många gånger förut, läs inte trådar som ni inte gillar.

Det är t.o.m tillåtet att diskutera fotboll här på Fotosidan.se bara man gör det på rätt ställe.

<humor>

I internet- och epost-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle.

Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid pafoljande halvarsskifte ersatts ö med o. Vidare tas versalerna bort. de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt.

rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har nu foreslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.

fenomenet med en bokstav, c, som kan uttalas pa tva olika satt, onskar man utnyttja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c.

ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocalljud utgar occca. det anses onodigt att ccriva ut samma bocctav tva ganger efter varandra.

har upctar et carcilt problem med boctaven x. den overgar til at ctavac cc, men med hanvicning til ovan namnda regel om dubel conconant blir det camandraget til encelt c.

vidare ctaler cje-ljudet till becvar for manga. det ercatc i ala cina ctavningar av z, com ju anvandc valdigt calan i vart sprak idag.

licaca ercatc ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj, hj...) av j. pa cama cat anvandc q mer frecvent genom at ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte orc, camt at tecna bade i och j-juden med j, de later ju anda ljca.

cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor.

</humor>

När vi ändå är inne på lustifikationer:

Efter studenten låg jag ett år i Schweiz och läste franska.

Eftersom jag har en förskräcklig handstil var det naturligt att hyra en skrivmaskin (ni vet en sån där manick med bokstavstyper på långa armar) för korrespondensen med hemlandet.

Naturligtvis saknades åäö. Först försökte jag trixa med au-ae-oe, men det blev tjatigt. Då testade jag helt fräckt med a-o utan prickar. Och det visade sig att det fungerade alldeles utmärkt! Undantagsvis pillade jag dit några prickar vid genomläsningen om det blev alltför otydligt.

Det fick dock en oväntad konsekvens: under flera år efter återkomsten till hemlandet hände det att jag av och till återföll i användandet av pricklösa bokstäver!

visst ska språke för ändras men de gäller språke för ändras i en konstruktiv riktning ifall det för ändras på grund av lathet slarv å o kunnig het får vi nogon ting såm inte längre e använd bart komini sera me visst e bud skape viktigare än hu re skrivs men å andra sidan fall man miss lyckas med för medla bud skape på grund av man inte kan komini sera, e re inge större ide man skriver alls...

ja bruka vinn lägga mig om skriva så korrekt ja kan för i någe mån före gå med gått xempel (för utom just nu då mitt syfte e ett annat ;)

mellan åt se ja bild rubriker här på foto sidan som e sär skrivna elle fel stavade när man skriver i diskusjons forum e re en sak men de korta bud skap såm bild rubriken för medlar tycke ja man ska vara xtra nog grann me

typ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar