Nja, jag förstår i och för sig din ståndpunkt, Tobias, och delar den delvis.
Jag har ingen som helst lust att vara språkpolis, och tänker aldrig i ett nätforum påpeka för någon hur man borde skrivit. Det slinker ju med ett och annat misstag när jag själv skriver.
Men att språkvård inte hör hemma här, håller jag inte med om. Jag har mött liknande synpunkter på andra forum (eller om det nu ska stavas fora i plural) - exempelvis där det diskuteras musik; "äh, låt folk skriva som de vill, här diskuterar vi musik".
Men när ska man då egentligen idka språkvård, om inte vid skriftlig kommunikation?
Som sagt, språkliga pekpinnar har jag inte mycket till övers för, men vill åtminstone hävda att "lägga energi på ord och formuleringar" är något man bör göra även om man kommenterar bilder här på fotosidan - det vill säga lite privat språkvård mår ens kommentarer oftast mycket bra av.
Detta gäller framför allt om man dessutom ger sig in i diskussioner - tanken är ju att man vill föra fram sin åsikt eller kunskap, eller hur?
Sedan håller jag förstås med dig om att man kan bortse från stavfel o dylikt, så länge man förstår vad som avses.
Nu gled ämnet bort från särskrivning, förstås. Ursäkta.
Förresten - jag skiljer också på min privata och proffesionella kommunikation. Detta är emellertid varken privat eller proffesionell kommunikation - men väl så officiell.