Annons

En sida med stavningshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan_S

Aktiv medlem
Har märkt att väldigt många har svårt med att skriva på riktig svenska. Såg senast en bildkommentar där en person skrev "Skit snyggt". Det är något helt annat än "Skitsnyggt".
För alla som inte vet hur man ska skriva ihop ord; Kolla denna sida.
http://skrivihop.nu/

"Skit härlig bild!" är ju också en rätt rolig uppmaning.
Tyvärr är det inte fullt så enkelt - än så länge måste kameran vara med i processen...

jpx skrev:
"Skit härlig bild!" är ju också en rätt rolig uppmaning.
Tyvärr är det inte fullt så enkelt - än så länge måste kameran vara med i processen...

Ja detta med särskrivning av sammansatta ord är ju en "sjuka" som spridit sig de senaste åren; Fredrik Lindström har ju uppmärksammat fenomenet i sin bok "Världens dåligaste språk". På Fotosidan är det också vanligt. Exempel på detta finner man dagligen som:
Modellfotografering blir modell fotografering,
Diafilm blir dia film o.s.v.
Ibland ändras dessutom innebörden p.g.a. dessa felskrivningar som när Skärgårdsfotografering blir "Skärgårds fotografering". Det sista s:et i "Skärgårds" bildar ju då genitivform som betecknar tillhörighet eller ägande, alltså skärgårdens fotografering i stället för att fotografera skärgården.
Ett annat exempel på när betydelsen ändras genom särskrivningen är ju när "Ljussättning" blir "Ljus sättning", som ju kan betyda något helt annat.

Tja, särskrivning har alltid funnits.
Det kan ha varit Hjalmar Söderberg (eller någon annan från den perioden) som beklagade sig över besväret med att ha koll på särskrivningar.

Men, nog är det vanligare nu.
Och det som irriterar mig är att det förekommer i mer officiella sammanhang som reklam och information. Samt att när man påpekar det ser många undrande ut.

Jag har börjat få en del xempel på fenomenet i mina egna texter, jag tror det beror på trögheten i att skriva med tangentbord. När modell är skrivet så känner hjärnan ”dags att gå vidare med nästa ord” och det blir ett mellanslag för mycket.

Jag tycker inte språk och språkvård är speciellt itnressant på fotosidan. Så länge man kan förstå vad avsändaren menar är särskrivningar, skriv- och stavfel och kullkastade bokstäver ointressanta. Här skall bilden vara i centrum, inte språket, enligt min åsikt.

Vi vill ju att även folk som kanske inte har fullt förtroende för sitt språk (tex dyslektiker och fotografer ;-) skall kunna delta i diskussioner, utan att behöva begränsas eller lägga energi på ord och formuleringar.

Men visst, språkvård är både viktigt och roligt, även om jag tycker att det inte hör hemma just här. Själv har jag helt andra krav på mig själv, beroende på om jag skriver professioenllt eller privat.

/Tobias (proffsskrivare och hobbyfotograf)

Något som stör mig är folk som har attityden "Det spelar väl ingen roll om man skriver isär eller inte använder punkter eller kommatecken".

Hur kommer det svenska språket att se ut tillslut om det fortsätter i samma takt? Folk som inte ens kan sätt in frågetecken på rätt ställen, har sett flertalet påståenden med ett frågetecken efter, otroligt störigt. Eller när man utesluter punkter och kommatecken helt i en text det är rätt störigt att läsa när folk inte har vett att bruka det svenska språket riktigt men det gör ju inget enligt vissa är det bara jag som tycker att det är jobbigt att läsa texter utan punkter eller kommatecken!?????!!!!!

(Observera att jag ovan gjorde det "misstaget" avsiktligt för att kanske få _någon_ att förstå hur viktigt det är)

Visst, det finns dyslektiker. Men alla andra då? De som är för lata för att orka skriva riktigt.

Nja, jag förstår i och för sig din ståndpunkt, Tobias, och delar den delvis.

Jag har ingen som helst lust att vara språkpolis, och tänker aldrig i ett nätforum påpeka för någon hur man borde skrivit. Det slinker ju med ett och annat misstag när jag själv skriver.

Men att språkvård inte hör hemma här, håller jag inte med om. Jag har mött liknande synpunkter på andra forum (eller om det nu ska stavas fora i plural) - exempelvis där det diskuteras musik; "äh, låt folk skriva som de vill, här diskuterar vi musik".

Men när ska man då egentligen idka språkvård, om inte vid skriftlig kommunikation?

Som sagt, språkliga pekpinnar har jag inte mycket till övers för, men vill åtminstone hävda att "lägga energi på ord och formuleringar" är något man bör göra även om man kommenterar bilder här på fotosidan - det vill säga lite privat språkvård mår ens kommentarer oftast mycket bra av.

Detta gäller framför allt om man dessutom ger sig in i diskussioner - tanken är ju att man vill föra fram sin åsikt eller kunskap, eller hur?

Sedan håller jag förstås med dig om att man kan bortse från stavfel o dylikt, så länge man förstår vad som avses.

Nu gled ämnet bort från särskrivning, förstås. Ursäkta.

Förresten - jag skiljer också på min privata och proffesionella kommunikation. Detta är emellertid varken privat eller proffesionell kommunikation - men väl så officiell. :)

Fotosidan är väl inte platsen att klanka på dem?

Håller med Tobias till fullo. Språkvård är viktigt, men här tycker jag att det är viktigt att folk kan känna att de törs uttrycka sina känslor och åsikter utan att skämmas även om språkkänslan är sämre än förmågan att uttrycka sig i bild.

Det finns en tidigare tråd i ämnet.

språkfrågor är kul, men...

... jag tycker inte att man kan säga "riktig svenska"; språket förändras och det ska det göra. sen är det förstås bra att det finns ett visst mått av tröghet eftersom syftet med språket är kommunikation och att språkarna ska förstå varandra - för snabba ändringar motverkar det. vill ni ha nåt att bita i så läs "mål i mun - förslag till handlingsprogram för svenska språket" http://www.kultur.regeringen.se/propositionermm/sou/

jag ska villig erkänna att jag inte har tagit mig igenom hela luntan.

/f

Björn skrev:

Hur kommer det svenska språket att se ut tillslut om det fortsätter i samma takt?

Håller visserligen med om att det är viktigt att bevara det svenska språket, men då skulle du ju kunna börja med det själv...
Tillsluter gör man med exempelvis en burk. =)

Å nej, har skrivihoppolisen hittat hit också. Även om den engelska språkmodellen inte passar så bra på den svenska så tror jag knappast nån missförstår vad som menas om nån skriver "skit bra bild".

Tanken med språk är att man ska kommunicera, och eftersom den mänskliga hjärnan är otroligt bra på interpolering och felkorrigering behöver man inte ha perfekt språk för att någon ska förstå. Så länge det är läsligt och förståligt tycker jag gnället är betydligt mer irriterande än felen.

Trots detta tycker jag förstås man ska sträva efter ett bra språk, men man ska aldrig glömma att grammatik inte är ett självändamål utan att det viktiga är att förmedla idéer och tankar.

Lite språkliga missar förhindrar inte detta på något sätt.

Jag blir också irriterad av att se alla onödiga sär skrivningar :). Det gör språket både fattigare och mera svårläst.

Men jag tycker definitivt inte att den frågan hör hemma här. Det finns säkert massor av fora för språkvård där särskrivningar kan diskuteras.

Visst får man tycka vad man vill på fotosidan men det känns onekligen som en lite "von oben" attityd att klanka ned på särskrivningar i fotosammanhang.

Alla (vi är 9000 här) är inte lika intresserade av språk och använder därför särskrivningar flitigt. Detta skall väl inte innebära att man riskerar att få språkpolisen på sig när man kommenterar en bild eller skriver ned sina synpunkter i en tråd!

I massor av inlägg (inklusive mina egna) på fotosidan förekommer stavfel, grammatiska fel och annat elände vilket ofta beror på att man skriver snabbt och ivrigt för att svara på det där intressanta inlägget man just läst.

Trådarna har i de flesta fall mer karaktär av att vara en talad dialog än en skriftväxling vilket bara är trevligt tycker jag. Med det perspektivet känns särskrivningarna inte som ett problem.

Skit i särskrivningarna!

Mvh

Fredrik Persson

Det Ulf exemplifierar förekommer ofta på fotosidan, eller hur?

Jag har aldrig läst något på fotosidan där jag på grund av stavfel eller särskrivningar inte förstår innebörden.

Men jag kanske är smartare än Ulf.

F

Oh ja, du är så smart så. (Vill så gärna att du skall få höra det en gång i din livstid) Men du är uppenbart inte så smart att du förstår skämt.

Lustigkurre där!

Vi släpper det här nu innan vi blir för pinsamma. Finns som sagt vettigare saker att diskutera på fotosidan.

No hard feelings.

F

15 inlägg på drygt tre timmar mitt på dagen. Det var inte dåligt!

Det är klart att man inte ska klanka offentligt på andras språk. (Möjligen testa med ett privat e-brev?)

fredrikpersson skriver att han aldrig råkat ut för några missförstånd på grund av särskrivning på den här sidan och det har inte jag heller.

Däremot blir man litet irriterad och ögat stannar upp för att kolla texten en gång till. Men det får man nog leva med. Alternativet är naturligtvis att hoppa till nästa inlägg!

Det händer att jag påpekar ett stavfel. Min tanke är då att personen kanske kan vara intresserad av att veta att de stavat fel. Men man får ju säga det på ett trevligt sätt precis som allt annat så att det inte missuppfattas som kritik.

Håller nog dock med janf om att man kan göra det via mejl istället för offentligt. Skall tänka på det i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar