** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte så jättemycket större än XA.

Bilagor

• Canon_MC_vs_Olympus_XA.jpg
    Canon_MC_vs_Olympus_XA.jpg
    41.2 KB · Visningar: 43
Av de båda på ovanstående bild så tycker jag bäst om Olympus XA rent kameratekniskt. Jag gillar mätsökare. Canon MC är nog lite mer praktisk så länge autofokusen gör rätt, men man överlåter kontrollen åt kameran vilket ibland inte är så bra.

Rollei 35 är en fin kamera, men opraktisk. Jag vill gärna ha någon form av fokuseringshjälpmedel i en kamera. Att gissa avstånd är svårt.

Zeiss Ikon Super Ikonta 530 (eller kanske 531, det är svårt att identifiera dessa kameror). Som synes är den inte så värst mycket större än en Olympus XA. Skillnaden i negativstorlek är desto större. XA:an är en småbildskamera medan negativstorleken hos Zeiss-kameran är 6 x 4.5 cm.
Super Ikontan har mätsökare men inte inbyggd exponeringsmätare.

Bilagor

• super_ikonta_530.jpg
    super_ikonta_530.jpg
    55.6 KB · Visningar: 46
  • Super_Ikonta_530_vs_Olympus_XA.jpg
    Super_Ikonta_530_vs_Olympus_XA.jpg
    57.6 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:
Du får lägga till storleken på exponeringsmätaren för Ikontan. Då blir det en del att stoppa på sig.

ack så tråkiga, själv skulle jag välja en Rollei 35 men det är min personliga åsikt :)

Om du tvunget vill ha Rollei, så finns ju Rollei XF 35 som aternativ i samma storleksklass, men med inbyggd mätsökare. Var dock medveten om att de här Rollei-kamerorna använder batterier med speciell spänning, som inte går att köpa idag. Kan alltså vara knivigt att få fungerande ersättningsbatterier. Både XA och Contax T har vanliga LR44/SR44/PX675 (finns många namn på detta) och som finns att köpa överallt.

Rollei XF liknar en Canon QL17 som jag sålde i höstas. Dom minsta småbildskameror jag har är en Minox 35 GL och en Leica CL som inte är så liten. För mig är det nog en Rollei 35 S eller T som hägrar

Både XA och Contax T har vanliga LR44/SR44/PX675 (finns många namn på detta) och som finns att köpa överallt.

LR är alkaliska medan SR är silveroxid. Urladdningskurvan ser lite olika ut för de båda typerna. Vanligen är det silveroxidbatterier som kameratillverkaren har specat för en kamera som tar 1.5V knappcellsbatterier. Eftersom SR-batterier har en ganska rak urladdningskurva så får man samma spänning till mätaren ända tills batteriet dör. Med LR börjar spänningen sjunka mycket tidigare.

Du får lägga till storleken på exponeringsmätaren för Ikontan. Då blir det en del att stoppa på sig.
Förvisso, men man behöver inte ha den i samma ficka som kameran.

Och ibland kan man klara sig alldeles utmärkt utan exponeringsmätare. Om jag måste välja mellan att ha anting exponeringsmätare eller fokuseringhjälpmedel så skulle jag välja det senare nästan alltid.

Jag lånar tråden med en riktig nybörjarfråga, helt i linje med ämnet. Hur snabbt bör man påbörja själva framkallningsprocessen efter att man lyckats fått ner filmen i dosan? Kan man ta en liten andhämtningspaus på en kvart innan vätskorna ska i?

Jag lånar tråden med en riktig nybörjarfråga, helt i linje med ämnet. Hur snabbt bör man påbörja själva framkallningsprocessen efter att man lyckats fått ner filmen i dosan? Kan man ta en liten andhämtningspaus på en kvart innan vätskorna ska i?

Det kan du, sätt på locket för säkerhets skull så det inte kommer in damm. Ställer du den i kylen kan du ta ett kvartals rast :)

Det kan du, sätt på locket för säkerhets skull så det inte kommer in damm. Ställer du den i kylen kan du ta ett kvartals rast :)
Å va fint! Tack för svar. Med två småbarn i hemmet kan det vara smidigt att veta att man kan dela upp momenten...

Har min första 120-rulle på skölj nu, det var minst sagt hårigt att få på filmen på spiralen...

Det kommer gå lättare med tiden. Återkomm gärna med resultat sen :)

Absolut! Av det jag sett av de fortfarande blöta negativen så lyckades jag åtminstone få fram något.

Igårkväll premierade jag min utrustning med att köra två rullar 35mm Tri-X, en från Konica c35EF och en från Kiev 4a. Resultatet av detta ser du här:

http://linusforsberg.blogspot.se/2014/05/analog-uppdatering.html

Är speciellt nöjd med bilderna från Kiev'n, mycket trevlig kamera! Konican var ett 20-kronorsfynd på en second hand-affär. Zon-fokus, jag fixar fasen inte det...

Absolut! Av det jag sett av de fortfarande blöta negativen så lyckades jag åtminstone få fram något.

Igårkväll premierade jag min utrustning med att köra två rullar 35mm Tri-X, en från Konica c35EF och en från Kiev 4a. Resultatet av detta ser du här:

http://linusforsberg.blogspot.se/2014/05/analog-uppdatering.html

Är speciellt nöjd med bilderna från Kiev'n, mycket trevlig kamera! Konican var ett 20-kronorsfynd på en second hand-affär. Zon-fokus, jag fixar fasen inte det...

Jättesnygga! Speciellt den med tjejen med fönstret bakom, tycker nästan dammet ska vara kvar också.

Jahap, då ska jag lägga upp några nya. För en tid sedan köpte jag 5st kameror för hundra kronor :)
Bland dessa fanns det två jag verkligen ville ha, de andra var mer på köpet.

En av dem var en guldfärgad Konica Pop som tar nio bilder åt gången, dvs man får småbilder likt de som man fick i skolan och som man bytte med varandra :)
Jag satte en rulle Trix i den och provknäppte en bild på hunden.

Emma_Krut1.jpg

Sen gav jag den till en kompis och sa att jag gärna framkallade hennes första rulle. Visade sig att hon haft den med på kosläpp.

Emma6.jpg

Emma8.jpg

De är ju udda men imo riktigt roliga.

Rena Polyfoto-kamerna med andra ord ; )

(ref: Polyfoto var en teknik för seriebildtagning introducerad i början av trettiotalet som gav 48 bilder på en plåt. Tekniken sågs inte med blida ögon av medlemmarna i Sveriges fotografers förbund som ansåg att Polyfotot urholkade den artistiska och hantverksmässiga kvalitén samt dumpade priserna för de seriösa ateljéfotograferna)

Det kommer gå lättare med tiden. Återkomm gärna med resultat sen :)
Resultat av första 120-rullen (Ilford HP5+):

http://linusforsberg.blogspot.se/2014/05/franka-solida-ilford-hp5.html

Som sagt, himla knepigt att få filmen på spiralen. Antar att det är en vanesak. Tur att jag har fem exponerade rullar till i kylen :/

Fick precis på en rulle Tri-x 120 från en Hasselblad 500EL/M på spiralen. Jag upplevde att trixen var lite "styvare" än ilforden. Ännu svårare att få på bra.

Premiär

Härligt att se så många andra som testar analogt. Och så fina resultat! Väldigt inspirerande! Jag har en Olympus OM-1 och tre rullar Tri-X som snart ska testas! Jag återkommer med resultat!

Låter skoj, Daniel! OM-1 var min första systemkamera som jag köpte för surt förvärvade sommarjobbspengar i mitten av 1970-talet. En toppenkamera som fortfarande kan mäta sig med de bästa.

Vad har du för objektiv? Standardobjektivet 50/1.8 är mycket bra, och om du gillar vidvinklar så kan jag rekommendera 24/2.8. Det senare är litet och behändigt men ger mycket bra bilder.

Jag slabbade mycket i mörkrum på den tiden, men tror knappast att jag kommer att göra det igen. Däremot är det kul att det fortfarande finns entusiaster som håller på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar