Photocon
Aktiv medlem
Upplösningskilnaden är för liten, jag utsatte Anders som skrev inlägget ovan för blindtest , han skulle avgöra vilken 45cm stor bild som hade högst upplösning / skärpa, dvs bilderna kom från 5d och 1dsmk3 med 21 miljoner pixlar, Anders pekade ut 5d bilden som den som hade bäst upplösning, därefter har jag haft gäster, en fotointresserad lillebror till min fru pekade också ut 5d som bästa bilden.
Bilderna togs i samband med vår test av D3, 1dsmk3 och 5d och text skriven av Lars Kjellberg till Profsfoto.Då gjorde jag en undersökning, jag lät 12 personer titta på bilderna, 8 personer kunde inte se någon skilnad, 2 personer sa att 5d bilden var skarpast/bättre, 2 personer pekade ut 1dsmk3 bilderna som skarpare.
Jag anser, och detta är min högst personliga uppfattning, Canon mfl vill tjäna pengar genom att marknadsföra stort antal pixlar- men när ser vi skilnaden??????
Vad är nyttan med 50d jämfört med 40d, OK du får bättre skärm, möjligen bättre och förfinad brusreducering i jpg men jag använder RAW.
Bruset och färginformationen är sämre i skuggorna i 50d och raw jämfört med 40d.Här har jag använt både Camera Raw och DPP vid jämförelse. Den som säger något annat får gärna visa mig tillvägagångssättet för denna utsago. Mina raw filer finns även för inspektion av andra, dvs från 50d och 40d.
Överför gärna detta till pixeltråden. Inlägget har stark relevans där!
Fortfarande verkar det som om större är bättre. Intill dess motsatsen bevisats.
Hälsningar/Lennart