sagan
Avslutat medlemskap
Jag vill ha en av avkomlingarna.Jag ska stoppa min 5D mkII och min 40D nära varandra i samma mysiga kameraväska och spela musik av Barry White och se vad som händer.
Undra vilken som är hona resp. hane?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill ha en av avkomlingarna.Jag ska stoppa min 5D mkII och min 40D nära varandra i samma mysiga kameraväska och spela musik av Barry White och se vad som händer.
Hm, vilken jättebebis, större än päronen.Det låter 1D Mark IV
Jo, det är helt klart en stor anledning för mig att köpa 50D, tillsammans med bättre AF.
Men det känns ändå för lite för att motivera ett köp, iaf till dagens pris.
...
Sedan är jag mycket nyfiken på hur du testat ditt AF?
Stillastående objekt i dagsljus?
I så fall är det inte minsta konstigt om AF sitter snabbt.
Till och med min gammla 350D kan uppfattas som hyggligt snabb under rätt förutsättningar.
För att testa AF på allvar så krävs det snabba oregelbundna rörelser.
Det mest krävande jag själv testat är flygande svalor.
Det näst mest krävande, elitseriehockey.
Här är skillnaden på 450D vs 1D mkII enorm!
Brutus Östling menar att 50D funkar jättebra för fågelfoto.
Stämmer det så är det verkligt imponerande.
http://brutusbloggar.blogg.se/2008/august/falttest-av-canon-eos-50d.html
Mitt 1D mkII funkar riktigt bra på hockeyn, men på flygande fåglar var det en annan femma.
/Daniel.
Absolut, men det var redan 20D, om du frågar mig.
Den extra känsligheten träder in om objektivet har en ljusstyrka på f/2.8 eller bättre så den är irrelevant för ett objektiv med ljusstyrka f/3.5.
Det finns två förklaringar till detta.Om du har rätt inställer sig den intressanta frågan vad gör korssensorn vid tex 5.6? Man kan undra varför Canon skulle kasta pengar i sjön på en korssensor som bara är aktiv i undantagsfall. Det är inte så att Canon är utan konkurrens i klassen och har råd sätta dit irrelevanta lösningar som kostar.
Går det att ställa t.ex 300/2.8 IS och 300/2.8 IS + TC 1.4 separat eller kan kameran bara memorera en inställning för objektivet oavsett vilka TC som är monterade?En klar fördel med 50d jämfört med 40d är justeringen av AF med egna objektiv och få till skärpelanet
Fungerar det som på Mark III så kan man göra olika inställningar beroende på vilken extender man har alternativt utan extender. Det skall alltså vara möjligt med tre separata inställningar för ett 300 2,8.Går det att ställa t.ex 300/2.8 IS och 300/2.8 IS + TC 1.4 separat eller kan kameran bara memorera en inställning för objektivet oavsett vilka TC som är monterade?
¨Fungerar det som på Mark III så kan man göra olika inställningar beroende på vilken extender man har alternativt utan extender. Det skall alltså vara möjligt med tre separata inställningar för ett 300 2,8.
Vet inte riktigt vad du menar. Men jag fotade helt enkelt mot en liten text omkring närgränsen på största bländaren. Med zoom alltid på längsta brännvidden. Sen är det bara att provskjuta o jämföra tills det blir bra. Resultaten skall också vara konsekventa. Jag har inte använt linjal i 45 grader speciellt mycket utan tycker det funkat bra med att köra mot en liten text på en plan yta.¨
Paul. Hur gick du till väga när du gjorde AF-justeringen med 1D mark III? Hade du någon slags "mall" att gå efter??
Mvh Thomas
Vet inte riktigt vad du menar. Men jag fotade helt enkelt mot en liten text omkring närgränsen på största bländaren. Med zoom alltid på längsta brännvidden. Sen är det bara att provskjuta o jämföra tills det blir bra. Resultaten skall också vara konsekventa. Jag har inte använt linjal i 45 grader speciellt mycket utan tycker det funkat bra med att köra mot en liten text på en plan yta.
En grej som jag upplevde lite störande när jag ställd in var att af inte var konsekvent alla gånger, vilket krävde rätt många exponeringar på de olika lägena.
Antar du menar 1D mark III så att inte eventuella 50D ägare/spekulanter tror det är 50D det gäller???
Mvh Thomas