ANNONS
Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska stoppa min 5D mkII och min 40D nära varandra i samma mysiga kameraväska och spela musik av Barry White och se vad som händer.[/QUOTE]

Det låter 1D Mark IV
Mvh Thomas

En klar fördel med 50d jämfört med 40d är justeringen av AF med egna objektiv och få till skärpelanet

Vid kontroll med 50/1.4 såg jag att objektivet la absolut skärpa bakom där fokuspunkten är inställd , jag justerade med mikrojustering tills att resultatet blev perfekt.
Även mitt 24-70 samt 17-55 fick justeras om av samma orsak.
Jag går nu vidare och kontrollerar alla mina Canon objektiv, speciellt 70-200 har uppvisat samma tendens vid full öppning.

Jo, det är helt klart en stor anledning för mig att köpa 50D, tillsammans med bättre AF.

Men det känns ändå för lite för att motivera ett köp, iaf till dagens pris.

...
Sedan är jag mycket nyfiken på hur du testat ditt AF?
Stillastående objekt i dagsljus?
I så fall är det inte minsta konstigt om AF sitter snabbt.
Till och med min gammla 350D kan uppfattas som hyggligt snabb under rätt förutsättningar.

För att testa AF på allvar så krävs det snabba oregelbundna rörelser.
Det mest krävande jag själv testat är flygande svalor.
Det näst mest krävande, elitseriehockey.

Här är skillnaden på 450D vs 1D mkII enorm!

Brutus Östling menar att 50D funkar jättebra för fågelfoto.
Stämmer det så är det verkligt imponerande.
http://brutusbloggar.blogg.se/2008/august/falttest-av-canon-eos-50d.html

Mitt 1D mkII funkar riktigt bra på hockeyn, men på flygande fåglar var det en annan femma.

/Daniel.

Tack Daniel för info. Jo, har också blivit impad av Brutus, inte minst bilderna och har också spanat in reklamvideon ang. fåglar.

Hur har jag testat? Inte alls vetenskapligt. Men efter 6 månader har jag följt alltifrån fåglar och framförallt springande barn med både AI Servo och One Shot. AI servo är överlägset (inte minst på barn) och har för mig varit en indikation på att kameran "är bra". Visst har jag i testsyfte följt bilar på gatan för att försöka hitta situationer där AF inte följer med. Oftast blir det kanon. Har inte plåtat rally eller hockey dock, ISO duger inte på en 450 för basket/hockey etc så det skulle jag inte ens försöka, iaf inte med objektiv under 15000:- och det har jag inget. Att kameran inte hittar fokus förekommer men är svårhittat. Men med ett kraftigt ofokuserat 70-300IS så kan fram & tillbakaresan inträffa som finns beskrivet lite här o där när faskillnad inte kan beräknas i de pixlar som utgör kors/linjesensorer. Har IS på alla objektiv, utom ett vidvinkelzoom 10-20. Ganska säker på att IS hjälper AF.

I de flesta fall är AF klockren och pipet/blinket omedelbart, men appropå Brutus så saknar jag helt fingertoppskänsla för "subtila" skillnader som en kille som han säkert märker - men inte jag, och säkert en hel del förståsigpåare här. Kan bara konstatera att kameran piper direkt på halvpress. Dunkelt ljus (typ inomhus kvällstid) är ett annat undantag, men då krävs väl hjälppulser från blixt eller kamera även för proffsgrejjor som 1D, 5D etc.

Absolut, men det var redan 20D, om du frågar mig.

Skulle jag få välja själv en xxD..skulle troligtvis en 30D sitta som "smäck" i handen och tillfredställa mig både handhavande&utskrift-mässigt. Så en 20D kommer inte långt efter.
Mvh Thomas
Ps. men nu var det 40/50d som whiskyterades

Den extra känsligheten träder in om objektivet har en ljusstyrka på f/2.8 eller bättre så den är irrelevant för ett objektiv med ljusstyrka f/3.5.

Om du har rätt inställer sig den intressanta frågan vad gör korssensorn vid tex 5.6? Man kan undra varför Canon skulle kasta pengar i sjön på en korssensor som bara är aktiv i undantagsfall. Det är inte så att Canon är utan konkurrens i klassen och har råd sätta dit irrelevanta lösningar som kostar.

Vad är känsligheten och hur ser sensorn ut på 5.6? Linjer? Hade det i så fall inte varit bättre att nöja sig med 40D's sämre kors, som bara är aktivt från 5.6 (dvs nästan jämt hos en snitt-40D:are f.ö.) istället för att sätta in ett kors utan nytta? Eller lyckas man använda samma kors, fast med sämre precision (tex som det "sämre korset" av de två 40D har)? I så fall - gud förbjude - skulle AF vid mittpunktskärpa och ex.vis AI-servo vara identisk mellan kamerorna.

Eftersom något är förändrat från 30D/400D - och 40D, så vore det intressant veta vad. Det är osannolikt att Canon skulle sätta dit ett kors som nästan aldrig används. Hoppas Anders hittar nån fakta.

Om du har rätt inställer sig den intressanta frågan vad gör korssensorn vid tex 5.6? Man kan undra varför Canon skulle kasta pengar i sjön på en korssensor som bara är aktiv i undantagsfall. Det är inte så att Canon är utan konkurrens i klassen och har råd sätta dit irrelevanta lösningar som kostar.
Det finns två förklaringar till detta.

1. Större bländare kräver mer exakt AF, orsaken är att större bländare=kortare skärpdjup. Detta gör att kraven på AF höjs avsevärt mot samma brännvid och bländare 5,6.
Utifrån egen erfarenhet så vet jag att detta har en verklig och praktisk betydelse.

2. Större bländare=mer ljus=enklare och billigare att bygga känsliga sensorer.

Går det att ställa t.ex 300/2.8 IS och 300/2.8 IS + TC 1.4 separat eller kan kameran bara memorera en inställning för objektivet oavsett vilka TC som är monterade?
Fungerar det som på Mark III så kan man göra olika inställningar beroende på vilken extender man har alternativt utan extender. Det skall alltså vara möjligt med tre separata inställningar för ett 300 2,8.

Fungerar det som på Mark III så kan man göra olika inställningar beroende på vilken extender man har alternativt utan extender. Det skall alltså vara möjligt med tre separata inställningar för ett 300 2,8.
¨

Paul. Hur gick du till väga när du gjorde AF-justeringen med 1D mark III? Hade du någon slags "mall" att gå efter??
Mvh Thomas

¨

Paul. Hur gick du till väga när du gjorde AF-justeringen med 1D mark III? Hade du någon slags "mall" att gå efter??
Mvh Thomas
Vet inte riktigt vad du menar. Men jag fotade helt enkelt mot en liten text omkring närgränsen på största bländaren. Med zoom alltid på längsta brännvidden. Sen är det bara att provskjuta o jämföra tills det blir bra. Resultaten skall också vara konsekventa. Jag har inte använt linjal i 45 grader speciellt mycket utan tycker det funkat bra med att köra mot en liten text på en plan yta.

Vet inte riktigt vad du menar. Men jag fotade helt enkelt mot en liten text omkring närgränsen på största bländaren. Med zoom alltid på längsta brännvidden. Sen är det bara att provskjuta o jämföra tills det blir bra. Resultaten skall också vara konsekventa. Jag har inte använt linjal i 45 grader speciellt mycket utan tycker det funkat bra med att köra mot en liten text på en plan yta.

Anledningen att jag frågar är att jag hört det skall finnas "ett slags mått" där man säkerhetsställer" AF- microjusteringen. Själv testade jag på samma sätt som du gjort., Paul .."antar jag"..mot en text.. fast för min del på en tändsticksask på snedden. Provade med -10/+10 och även -20/+20 för att börja med och därefter kolla upp bilderna+jämföra. Skulle vara intressant veta hur Mikael Risedal går till väga för att uppnå max-fokusering på sina objektiv??
Mvh Thomas

Hur är det med den där microjusteringen - det sägs att den bara funkar på ett (1) fokusavstånd egentligen - hur är det med det? När Canon justerar detta görs det vid flera olika avstånd? är det ett linjärt problem?

/

En grej som jag upplevde lite störande när jag ställd in var att af inte var konsekvent alla gånger, vilket krävde rätt många exponeringar på de olika lägena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar