Det gör dock jag. Oberoende testare är automatiskt mer trovärdiga. Östling må vara hur ärlig som helst, och försöker säkert inte alls luras, men jag väntar ändå med att dra någon slutsats tills jag sett ett oberoende test.
Hej,
jag heter Östling, Brutus, och jag håller med. Det var bara ett första "hands on" så att säga. Nu får andra testa den, har förresten i dag fått kameran, 50 D, men hinner inte plåta på ett par veckor nu.
Jag tror vi ska komma ihåg att 40 D, vilket jag nog inte skrev i bloggen utom när jag översatte den till engelska, att redan den hade den bästa autofokusen på marknaden.
En spännande sak är att - vad jag förstått - alla korsformade sensorerna är lika snabba som mittpunktssensorn. Att ha så många riktigt snabba punkter är imponerande och det måste fungera bra vid fågelfoto eller annan action.
Sedan är ju fåglar ett jäkla ... ja att plåta, dom flyger ju inte rakt, dom rackarna. Det är mycket lättare att plåta löpare, tävlingsbilar och även fotbollssperlare. Man kan sällan följa en fågel särtskilt länge innan man tappat den från där man vill ha den, i synnerhet gäller det trutar, dock: havsörnar flyger ju mer rakt, de liknar mer en jumbojet med en enormt stor svängradie, de är lättare att hålla kvar i sökaren på rätt sätt.
Så egentligen kan man inte göra ett riktigt bra test med fåglar, det måste bli väldigt subjektivt. FRågan blir: Känner jag att det här fungerar eller inte?
Sen är det ju så att vissa fåglar är bara att glömma när det gäller att försöka plåta med autofokus om de flyger rakt emot mig som fotograf. En blåkråka på fem-sju meters håll på väg mot mig i gömslet, det finns ingen autofokus i världen som kan klara det. Då får man förinställa skärpan där man tror att fågeln ska flyga, och flyger den rakt mot mig är det bara att trycka ner avtryckaren i botten, köra 6,5 bilder i sekunder eller 9 bilder i sekunden, och hoppas att någon bild blir skarp.
Jag ser fram emot nya tester av 50 D under kontrollerade former. Fast ska jag vara ärlig, jag har inte riktigt tid att följa tester m.m.. Med den tid jag har till förfogande (har ju ett förlag att sköta, och fyra små barn) måste jag använda den till att ta bilder. Och jag kommer att använda 50 D parallellt med de båda Mark III-modellerna. Jag har ju gjort böcker med de inte alls lika bra tidigare modellerna, 1 D Mark II till exempel var ju jämförelsevis rätt dålig på högre ISO än 500, och då ska det väl bli bilder med dessa nya kameror.
Vi ses ute på fältet!