Advertisement
ANNONS
Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom Canons 300mm/4 is var ett tänkt objektiv till 50d och vissa specifika bilder som jag skall ta på nästa resa till Sydafrika så har jag åter gått igenom bildfilerna från 50d och 40d.

vilket utsnitt är från 40d respektive 50d ?
40d bildfil interpolerad till 50d storlek, och samma mängd smart sharpen lagd på båda bildfilerna.

Först hela bilden med markerat utnitt som crop
 

Bilagor

  • Testhela.jpg
    Testhela.jpg
    18.1 KB · Visningar: 521
OK, en fråga och en request...

Vilken ISO användes?

Orkar du visa dessa bilder, i samma storlek som dom du postade, fast 50D bilden förminskad istället? För oss som inte vill köra större bilder...

Tack på förhand!

/
 
50d nerräknad till samma storlek som 40d dvs 3888pixlar och därefter smart sharpen
 

Bilagor

  • 3888-1.jpg
    3888-1.jpg
    23.8 KB · Visningar: 425
Känns lite tråkigt att 50D är brusigare vid god belysning och iso200. Blir nog att skaffa en 5DII och sätta 70-200/4IS alt. 14/2,8 på den och 300an på 40D tror jag visst - om nu 5DII håller stilen. Man kan ju alltid köra 5DII på sRAW - åsså den goda filmfunktionen - men det svider i budgeten..

/
 
det pågår en diskussion på dpreview där bilder från www.imaging-resource.com/ ligger till grund för jämförelse mellan kamerorna 40d och 50d, vad jag förstår så får de liknande resultat som jag har redovisat.50d har högre brusbild, men också lite högre upplösning (när ses den och vilka objektiv skall man använda?)
Även där tycker flertal involverade att skilnaden är försumbar.
den som vill kontrollera själv kan tanka ner bilder från www.imaging-resource.com/
 
Efter att ha använt kamerorna i olika sammanhang så är min högst personliga uppfattning denna:
Fotografera med 40d, den är tillräckligt bra i jämförelse med 50d, man kan dessutom köpa 40d mycket billigt idag och jämfört med vad man får betala för en 50d.

Nu är det upp till var och en att bestämma vad man vill göra med sina pengar , jag hade satsat på objektiv, objektiv som man även kan använda på Canons 24 x 36 mm stora sensor.
Snart (hoppas jag) blir det en liten jämförelse mellan 5dmk2 och min gamla trotjänare 5d
 
Om du har rätt inställer sig den intressanta frågan vad gör korssensorn vid tex 5.6? Man kan undra varför Canon skulle kasta pengar i sjön på en korssensor som bara är aktiv i undantagsfall. Det är inte så att Canon är utan konkurrens i klassen och har råd sätta dit irrelevanta lösningar som kostar.
För 40D/50D gäller i alla fall att de satt dit ett extra kors, som bara gör någon nytta vid f/2,8.
För 30D/400D har de en extra linje, som bara används vid f/2,8.

Själv har jag två objektiv som har f/2,8, men jag är förmodligen inte normal. Säger ungarna.

Angående hur länge de håller semester på AF avdelningen hos Canon har jag ingen aning, men de har inte gjort något åt 50D sen 40D (ett år) och heller inte mellan 5D Mark II och 5D (drygt tre år), så det är inte helt otroligt att de har bra solbränna på den avdelningen.

Titta på foton av AF-chip kan man bli väldigt förvirrad av, men ändå. Här är länkar till bilder på chipen i de olika kamerorna. Intressant är att se att det definitivt skiljer mellan 450D och 400D, så något har de gjort. Lika intressant är att se den markanta skillnaden gentemot 40D, där det extra diagonala korset i mitten syns väldigt tydligt. Detta finns varken hos 450D eller 400D.

Jag tror att vi härmed kan dra slutsatsen att 400D och 450D har autfokus av samma typ (ett f/5,6 kors i mitten), men 450D är vidareutvecklad.
40D och 50D har identiska AF-chip, vilka är utrustade med totalt 10 st kors, varav det ena av de två i mitten är känsligare vid f/2,8.
5D och 5D Mark II har samma typ av AF.
 
Senast ändrad:
Nej Anders de har inte haft semester.
De har haft fullt upp med att besvara Rob Gailbraith och alla hans läsare.
Det är ingent fel på 1DMKIII eller kanske lite, skicka in den så får vi se. NU är de de fullkomligt överrösta med kameror att fixa och funderar som bäst hur de skall lösa autofokus i 1DMKIV så att de kan få ut all innestående semester under nästa år.
 
lägger 50d bilden här igen så man kan jämföra utan att byta sida

Upplever bilderna som ganska lika, men övre bilden något skarpare strecken vid 80-90 lite tydligare. konstigt, det är ju där som 15mp borde göra skillnad i bilden. Vi får vänta på firmware. Inget försvarstal från Canon i faggorna.Mvh. Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.