Om du har rätt inställer sig den intressanta frågan vad gör korssensorn vid tex 5.6? Man kan undra varför Canon skulle kasta pengar i sjön på en korssensor som bara är aktiv i undantagsfall. Det är inte så att Canon är utan konkurrens i klassen och har råd sätta dit irrelevanta lösningar som kostar.
För 40D/50D gäller i alla fall att de satt dit ett extra kors, som bara gör någon nytta vid f/2,8.
För 30D/400D har de en extra linje, som bara används vid f/2,8.
Själv har jag två objektiv som har f/2,8, men jag är förmodligen inte normal. Säger ungarna.
Angående hur länge de håller semester på AF avdelningen hos Canon har jag ingen aning, men de har inte gjort något åt 50D sen 40D (ett år) och heller inte mellan 5D Mark II och 5D (drygt tre år), så det är inte helt otroligt att de har bra solbränna på den avdelningen.
Titta på foton av AF-chip kan man bli väldigt förvirrad av, men ändå. Här är länkar till bilder på chipen i de olika kamerorna. Intressant är att se att det definitivt skiljer mellan
450D och
400D, så något har de gjort. Lika intressant är att se den markanta skillnaden gentemot
40D, där det extra diagonala korset i mitten syns väldigt tydligt. Detta finns varken hos 450D eller 400D.
Jag tror att vi härmed kan dra slutsatsen att 400D och 450D har autfokus av samma typ (ett f/5,6 kors i mitten), men 450D är vidareutvecklad.
40D och 50D har identiska AF-chip, vilka är utrustade med totalt 10 st kors, varav det ena av de två i mitten är känsligare vid f/2,8.
5D och 5D Mark II har samma typ av AF.