Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Och då svarar jag dig en sista gång, vad är det som är märkligt i Haralds inlägg , eller i Pers inlägg strax därefter?

Vad är det du vill??
Precisera, eller så kommer jag inte att svara .

Trussel! Haha.
Det är ju detta jag frågar DIG!
Varför kommenterar du inte Harald?

Svara, eller så kommer jag inte att svara....,..

/Erik...utan solglasögon....
 
Nu hender det säkert saker medan jag skriver detta.......

Jag köper inte Canon. rakt av.
Jag köper inte Mikael R. rakt av.
Jag köper inte 50D rakt av; när jag har 40D.

Nu har jag köpt 50D, inte rakt av, men för att veta själv.

Mikael har i.o.f.s. ett poeng när han sammenliknar 40D med 50D; i sina exempler ( pianot(ursäkta bokhyllan) och friggeboden.

MEN. Mikael söker att öka informationen i svart; bara.
Jag vill påstå, att ökad exponering(utan att bränna ur högljus) ger ökad brusfri innformation innuti friggeboden.
Inte kann jag göre det med Mikaels RAW-filer; men jag kann göra det med mna egna

Banne mej. 50D bibehåller mer innformation i hela DR-umfånget enn 40D. (utan brus)

Mikael är säker en trävlig prick; som jag..... (believe it or not)
Men det gagnar inte saken om vi bara är trävliga

Har du missad nånting? (FRÅGETÄCKEN)

Vänligen (nu med förbehald) Erik J
 
Nu skall jag åka och träna,jag förstår fortfarande inte ett skit av vad du skriver.

Du kan precis som Harald, Leif, Per mfl ta ner rawfilerna och skaffa dig en uppfattning, har du några frågor-återkom men skriv då så att i alla fall jag begriper vad du menar, eftersom det är jag som skall svara - eller hur.
 
erik: man har ju inte saknat dig under tiden du varit borta från fotosidan direkt...
mikael har förklarat vad han har testat, och hur han testat, och vad han har kommit fram till. han har lagt ut raw-filer så du kan kika på dom själv.
men istället för att tillföra något konstruktivt till tråden så har i stort sett enbart varit dryg, kryptisk och otrevlig.
har inte tråden kommit fram till att 50D har lite mer upplösning än 40D, men att skillnaden inte är speciellt stor, och att det är främst andra saker än förbättrad bildkvalité som skulle motivera ett byte?

och sen givetvis bör man läsa andra tester än mikaels om man är nyfiken på kameran, eftersom hans test inte är speciellt omfattande för hela kameran med dess handhavande m.m. Men det brukar man väl göra om man vill försöka få en lite mer nyanserad bild av saker man inte själv kan testa?
 
Nu skall jag åka och träna,jag förstår fortfarande inte ett skit av vad du skriver.

Du kan precis som Harald, Leif, Per mfl ta ner rawfilerna och skaffa dig en uppfattning, har du några frågor-återkom men skriv då så att i alla fall jag begriper vad du menar, eftersom det är jag som skall svara - eller hur.
Träna du.
Jag har kollat dina RAW-filer. ( I ACR 4.6/5.0 och Dpp 3.5
 
erik: man har ju inte saknat dig under tiden du varit borta från fotosidan direkt...

Typisk<<. "man har inte saknat dig"....Vilka är dessa men?


mikael har förklarat vad han har testat, och hur han testat, och vad han har kommit fram till. han har lagt ut raw-filer så du kan kika på dom själv.
men istället för att tillföra något konstruktivt till tråden så har i stort sett enbart varit dryg, kryptisk och otrevlig.
har inte tråden kommit fram till att 50D har lite mer upplösning än 40D, men att skillnaden inte är speciellt stor, och att det är främst andra saker än förbättrad bildkvalité som skulle motivera ett byte?


Mikael har såkert teastat i.ö.v.s.t..m sina egna övertygelser.

och sen givetvis bör man läsa andra tester än mikaels om man är nyfiken på kameran, eftersom hans test inte är speciellt omfattande för hela kameran med dess handhavande m.m. Men det brukar man väl göra om man vill försöka få en lite mer nyanserad bild av saker man inte själv kan testa?

Och senn bör mann lesa andras tester, och inte utan vidare lita på en svensk pixelpeeeeepare's enda sammanlikning.
 
erik: man har ju inte saknat dig under tiden du varit borta från fotosidan direkt...
mikael har förklarat vad han har testat, och hur han testat, och vad han har kommit fram till. han har lagt ut raw-filer så du kan kika på dom själv.
men istället för att tillföra något konstruktivt till tråden så har i stort sett enbart varit dryg, kryptisk och otrevlig.
har inte tråden kommit fram till att 50D har lite mer upplösning än 40D, men att skillnaden inte är speciellt stor, och att det är främst andra saker än förbättrad bildkvalité som skulle motivera ett byte?

och sen givetvis bör man läsa andra tester än mikaels om man är nyfiken på kameran, eftersom hans test inte är speciellt omfattande för hela kameran med dess handhavande m.m. Men det brukar man väl göra om man vill försöka få en lite mer nyanserad bild av saker man inte själv kan testa?

Oscar! FS är så Svensk-demokratisk.....
Som du; alla skyddar sej bakom andra.....

Man tycker...... rorligt....
Varför inte <<<<<<<#jag tycker# ?
 
Erik,

Jag är övertygad om att du i grunden är en trevlig prick och att du har mycket kunskap att dela med dig av.

Dina inlägg här är dock ofta svåra att förstå och onödigt aggresiva.

Det gör att det blir besvärligt för oss som läser denna intressanta tråd att följa diskussionen. Jag ber dig, kan du inte försöka att tänka igenom lite innan du trycker på "Skicka svar", please.

Jag, precis som de flesta andra, som följer denna tråd vill gärna bilda oss en upffattning om 50Ds prestanda. Vi kollar på Mikaels tester, läser andra tester på nätet och tidningar (när de väl publiceras). Tillsammans får vi då ett underlag för att dra våra egna slutsatser. Jag tror alla är medvetna om att jämförelser av den här typen alltid är vanskliga och att det inte finns någon absolut sanning.

Eftersom du nu själv har både en 40D och en 50D vore det ju kanonbra om även du kunde lägga ut ett par testbilder här i tråden. Då kan vi kan få ytterligare information att grunda våra egna slutsatser på.

Personligen skulle jag gärna se några ISO 1600 bilder tagna i hemmiljö och glödlampsbelysning. Har du möjlighet att fixa det skulle jag bli jätteglad.

Med hopp om att den här tråden kan fortsätta i en positiv och vänskaplig anda.

Anders Jonsson
 
erik: man har ju inte saknat dig under tiden du varit borta från fotosidan direkt...
mikael har förklarat vad han har testat, och hur han testat, och vad han har kommit fram till. han har lagt ut raw-filer så du kan kika på dom själv.
men istället för att tillföra något konstruktivt till tråden så har i stort sett enbart varit dryg, kryptisk och otrevlig.
har inte tråden kommit fram till att 50D har lite mer upplösning än 40D, men att skillnaden inte är speciellt stor, och att det är främst andra saker än förbättrad bildkvalité som skulle motivera ett byte?

och sen givetvis bör man läsa andra tester än mikaels om man är nyfiken på kameran, eftersom hans test inte är speciellt omfattande för hela kameran med dess handhavande m.m. Men det brukar man väl göra om man vill försöka få en lite mer nyanserad bild av saker man inte själv kan testa?

så sant som det är sagt, och jag har öppet deklarerat förfarandet och inte berört exv handhavande, AF etc, förutom några saker som är klart bättre exv LCD , autoiso, finjustering av objektiven, Phil Askey, Foto, Kamera&Bild mfl kommer säkerligen att gå igenom alla punkter som kameran har förbättrats på. Vänligen Mikael
 
Senast ändrad:
Erik,

Jag är övertygad om att du i grunden är en trevlig prick och att du har mycket kunskap att dela med dig av.

Dina inlägg här är dock ofta svåra att förstå och onödigt aggresiva.

Det gör att det blir besvärligt för oss som läser denna intressanta tråd att följa diskussionen. Jag ber dig, kan du inte försöka att tänka igenom lite innan du trycker på "Skicka svar", please.

Jag, precis som de flesta andra, som följer denna tråd vill gärna bilda oss en upffattning om 50Ds prestanda. Vi kollar på Mikaels tester, läser andra tester på nätet och tidningar (när de väl publiceras). Tillsammans får vi då ett underlag för att dra våra egna slutsatser. Jag tror alla är medvetna om att jämförelser av den här typen alltid är vanskliga och att det inte finns någon absolut sanning.

Eftersom du nu själv har både en 40D och en 50D vore det ju kanonbra om även du kunde lägga ut ett par testbilder här i tråden. Då kan vi kan få ytterligare information att grunda våra egna slutsatser på.

Personligen skulle jag gärna se några ISO 1600 bilder tagna i hemmiljö och glödlampsbelysning. Har du möjlighet att fixa det skulle jag bli jätteglad.

Med hopp om att den här tråden kan fortsätta i en positiv och vänskaplig anda.

Anders Jonsson

raw filer 1600iso exakt samma exponering från de två dvs iso 1600 samma tid och bländare kan jag bistå dig med om du vill ha.Så kan du själv bilda dig en uppfattning.
 
Jag tror det Erik försöker säga är att man kan/bör inte bara titta på en persons test.

Hade varit kul om någon annan delar med sig sina åsikter om 40d vs 50d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.