macrobild
Avslutat medlemskap
Jag tror det Erik försöker säga är att man kan/bör inte bara titta på en persons test.
Hade varit kul om någon annan delar med sig sina åsikter om 40d vs 50d.
det är bara bra med fler personers uppfattning, får vi andra också chansen att verifiera det som sägs? Vanligtvis inte.
Vanligt är annars att många personer försvarar just sitt inköp ,dvs sitt märke och det dom har köpt utan att några jämförelser görs , detta är då inte är särskilt givande. Ens skärm kan se bra ut tills man ser en riktig kalibrerad Eizo.
Hur många anser inte att kameran och objektivet just de har är jätteskarpt tills dom provar ett objektiv som verkligen är skarpt.Listan kan göras lång.
Idag provade jag en extender och köpte den efter att ha jämfört den mot ett annat objektiv. Jätteskarpt, troligen inte i jämförelse med ett fast 400/5,6 vilket jag inte hade tillgång till för test men lika bra som 100-400/5,6 på 400mm. Pga av utrymme och vikt bestämde jag mig för att ta med en extender. Se resultatet några sidor tillbaka.
Tycka får många gärna göra, det gör även moster Titti, hon har även en massa åsikter, bättre tycker jag det är med en jämförelse som du själv kan kontrollera vilket du kan göra med några exakt lika exponerade rawfiler. Var hittar du det mer än just nu här och hos Imaging-Resource som lägger ut rawfiler för nerladdning.
Nu skall jag försöka få till några rawfiler från 40d och 50d till Anders som ville ha 1600iso filer i vanligt lampljus- så han inte behöver gissa, tycka utan själv kan bedömma.
Senast ändrad: