Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det Erik försöker säga är att man kan/bör inte bara titta på en persons test.

Hade varit kul om någon annan delar med sig sina åsikter om 40d vs 50d.

det är bara bra med fler personers uppfattning, får vi andra också chansen att verifiera det som sägs? Vanligtvis inte.
Vanligt är annars att många personer försvarar just sitt inköp ,dvs sitt märke och det dom har köpt utan att några jämförelser görs , detta är då inte är särskilt givande. Ens skärm kan se bra ut tills man ser en riktig kalibrerad Eizo.
Hur många anser inte att kameran och objektivet just de har är jätteskarpt tills dom provar ett objektiv som verkligen är skarpt.Listan kan göras lång.

Idag provade jag en extender och köpte den efter att ha jämfört den mot ett annat objektiv. Jätteskarpt, troligen inte i jämförelse med ett fast 400/5,6 vilket jag inte hade tillgång till för test men lika bra som 100-400/5,6 på 400mm. Pga av utrymme och vikt bestämde jag mig för att ta med en extender. Se resultatet några sidor tillbaka.

Tycka får många gärna göra, det gör även moster Titti, hon har även en massa åsikter, bättre tycker jag det är med en jämförelse som du själv kan kontrollera vilket du kan göra med några exakt lika exponerade rawfiler. Var hittar du det mer än just nu här och hos Imaging-Resource som lägger ut rawfiler för nerladdning.


Nu skall jag försöka få till några rawfiler från 40d och 50d till Anders som ville ha 1600iso filer i vanligt lampljus- så han inte behöver gissa, tycka utan själv kan bedömma.
 
Senast ändrad:
Anders, kolla din mail. tror din brevlåda är full, halva 50d rawfilen gick iväg sedan står det och stampar och felmeddelande kom nu att mailet inte går att genomföra.Skall se om wikisend tar emot filer från mig ( jag har maxbelastat dom), lurade dom senast med ett annat ip-nummer från Göteborg . återkommer privat till dig var du kan ladda ner 1600iso filerna om det funkar.

Mikael
 
Mina "12800 iso filer" är nu under lupp, Gabor har tittat på dom och analyserat dom. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29756616

I posted this immediately after the appearance of the 50D: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29233479

The noise of the 50D on a pixel for pixel basis is not better (in fact, it is slightly worse) than that of the 40D.

If youz see this together with the 50% more pixels, then it is a great advance in technology. If you can make use of the extra pixels, then the 50D is the best camera in the category at the moment.

I was hoping for less püixels and higher dynamic range, but I realize that I am in the minority.


det är väl vad jag och andra här har kommit fram till.
frågan kvarstår, i vilka bilder ser man skilnader ? förutom pixelpeeping 100% på skärm kan man ana lite högre upplösning till 50d fördel.
Vilka objektiv skall användas, och vilken printer skall printa ut och i vilken storlek för att skilnader skall ses.
 
Senast ändrad:
Man kan förstora bilden vid konvertering från raw, om det är det du menar. Finns en ruta med "Resize" att kryssa i så att man kan fylla i värden.
Nja, jag är mera ute efter interpolering av den typ man kan göra med Adobes Camera Raw. Skulle vilja jämföra mina tre hus, 5D, 30D och 40D, men jag har bara Photoshop CS2, och den klarar inte av 40D's råfiler.
 
Nja, jag är mera ute efter interpolering av den typ man kan göra med Adobes Camera Raw. Skulle vilja jämföra mina tre hus, 5D, 30D och 40D, men jag har bara Photoshop CS2, och den klarar inte av 40D's råfiler.
kan du inte konvertera 40d rawfiler med senaste DNG som du kan ta ner från Adobe hemsida, därefter kan du räkna upp 40d DNG filer i Camera raw
 
Anders, kolla din mail. tror din brevlåda är full, halva 50d rawfilen gick iväg sedan står det och stampar och felmeddelande kom nu att mailet inte går att genomföra.Skall se om wikisend tar emot filer från mig ( jag har maxbelastat dom), lurade dom senast med ett annat ip-nummer från Göteborg . återkommer privat till dig var du kan ladda ner 1600iso filerna om det funkar.

Mikael


Fick du min mail om alternativ mail-adress?

Jag fick inget mer mail av dig vad jag kunde se.



Mvh
Anders
 
När man går upp i storlek sker en interpolering, av något slag, i alla program. Så även i DPP.

Jag har interpolerat upp en bild från 40D till 40 megapixel TIFF. Det gick utmärkt, bortsett från att filen blev gigantisk.
 
skärpningstest

Postar detta inlägg i den här tråden fast jag kanske borde starta en ny.

Jag laddade ner lite fågelbilder från Flickr´s 50D-pool. Bilderna jag valde var relativt högupplösta (minst 2000 på längsta sidan). Jag gjorde sedan den sedvanliga snabbbehandlingen (nivå-saturation-omskalning till ca 800 pix-skärpning) och slogs av hur lätt det var att skärpa upp bilderna tills de såg riktigt bra ut på skärmen. Med 40D har det alltid (för mig) varit problem att få till den rätta skärpan och krävt rätt skärpning i rawkonverterarer och sedan partiell skärpning efter omskalning. Med 50D-bilderna gick det lätt som en plätt att få till stinget utan att bruset blev störrande i omgivningen!
Är det någon som har bägge kamerorna och kan göra en liten snabbtest för att se om ni märker någon skillnad?
Att en bildfil är lätt att i efterhand behandla till bra resultat är onekligen en +post som ganska sällan tas upp!
 
Postar detta inlägg i den här tråden fast jag kanske borde starta en ny.

Jag laddade ner lite fågelbilder från Flickr´s 50D-pool. Bilderna jag valde var relativt högupplösta (minst 2000 på längsta sidan). Jag gjorde sedan den sedvanliga snabbbehandlingen (nivå-saturation-omskalning till ca 800 pix-skärpning) och slogs av hur lätt det var att skärpa upp bilderna tills de såg riktigt bra ut på skärmen. Med 40D har det alltid (för mig) varit problem att få till den rätta skärpan och krävt rätt skärpning i rawkonverterarer och sedan partiell skärpning efter omskalning. Med 50D-bilderna gick det lätt som en plätt att få till stinget utan att bruset blev störrande i omgivningen!
Är det någon som har bägge kamerorna och kan göra en liten snabbtest för att se om ni märker någon skillnad?
Att en bildfil är lätt att i efterhand behandla till bra resultat är onekligen en +post som ganska sällan tas upp!

Beror troligen på objektivet. Eller möjligtvis att du inte har optimerat bildstilsinställningen på din 40D m a p skärpa etc.
 
Knappast

Beror troligen på objektivet. Eller möjligtvis att du inte har optimerat bildstilsinställningen på din 40D m a p skärpa etc.

Knappast. När jag jämfört sida vid sida med 20D och 1dmkIIn har jag använt 500/4,0 som knappast kan anses som ett dåligt objektiv. Jag hade t.o.m. lättare att skärpa bilderna snyggt med mkII:an + tc 1,4 än med 40D utan konvertern (samma lins samma motiv) Detta har jag skrivit om i en tidigare tråd och visat med bildexempel) Trodde det var allmänt kännt att 40D gav bildfiler som krävde mer vad gäller efterarbete med bl.a. skärpning.

Hur det är med 50D i detta avseende vore mkt intressant att få veta.

ps själv fotar jag raw så inställningarna i kameran spelar ingen större roll
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.