Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, den broschyren säger då det som jag trodde, alltså att AF i 450D är om inte identisk så praktiskt taget likvärdig med den i 400D. Sensorn fungerar likadant men algoritmerna är uppdaterade för något snabbare koninuerlig bildtagning, jämfört med 400D, och en bit långsammare jämfört med 30D, som annars också har en sensor av samma typ.

Vore intressant att se om någon kan hitta någon bekräftelse på det som Wilhelm tror, alltså att centrumpunkten på 450D skulle vara uppdaterad till samma typ som 40D/50D har? (Nu fick jag med dem i det här inlägget, i alla fall...)

Jag menar att 400D och 450D har likvärdig autfokus, 40D (och därmed identiska 50D) har bättre och 1D Mark III har ännu bättre.

Lite intressant i sammanhanget är att enligt Brutus Östling så är 50D bättre på AF än 1D mkIII.

Intrycket är att Canon jobbat med, och jobbar vidare på, nya bättre lösningar för AF.

Viktigt att komma ihåg när det gäller AF (precis som du Anders påpekat tidigare) är att det inte enbart är typen av sensor som är viktig.
Utan även hur välutvecklad algoritm som används, samt hur mycket "processorkraft" som är dedikerat till AF.

Precis som du nämnt tidigare, så har vissa hus en gemensam processor för i princip alla funktioner, medans andra har dedikerade processorer för AF.

Faktum är att t.ex. 1D mkII har två! processorer som jobbar med AF.
Den ena sköter beräkningarna, den andra styr AF-motorn i objektivet.

Faktum är att t.ex. 1D mkII har två! processorer som jobbar med AF.
Den ena sköter beräkningarna, den andra styr AF-motorn i objektivet.
Alla objektiv har en processor som styr själva motorn, men det är kanske inte det du menar?
Om du menar att det sitter två i kameran till detta är det kanske så att den ökade kapaciteten i den AF-processor som sitter i 1D Mark III räcker till båda sakerna, för enligt Canon finns det bara en AF-CPU där. Men en separat sådan, bara för AF.

Har Östling köpt sin EOS 50D själv?
Nej!
Uttalandet gjorde han i sin blogg, efter det att Canon offentligjorde 50D.
Brutus erfarenheter bygger på att han medverkade i en reklamfilm för 50D.

Något han själv varit mycket tydlig med.
Pga denna tydlighet ser jag inga större problem med hans objektivitet i detta fall.

Alla objektiv har en processor som styr själva motorn, men det är kanske inte det du menar?
Om du menar att det sitter två i kameran till detta är det kanske så att den ökade kapaciteten i den AF-processor som sitter i 1D Mark III räcker till båda sakerna, för enligt Canon finns det bara en AF-CPU där. Men en separat sådan, bara för AF.
Kan vara så att jag blandat ihop processorn som sitter i objektivet.
Har dessvärre inte sparat länken där jag läste om det, vilket gör att mitt minne kan tänkas "lura" mig.

...
Var är det du läser att 450D är ändrad jämfört med 400D på denna punkt?

Har läst det på något annat ställe också, men här på dpreviews inledning till 450D recensionen finns det också:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page2.asp

I featurelistan under autofokus står:
"Cross-type F2.8 at center *"
Där "*" betyder "New or changed compared to the EOS 400D / Digital Rebel XTi"

Men dom kan ju ha missförstått. Mig lyckades dom lura i så fall. Om inte nån annan har fel vill säga. AF är fortfarande ögonblicklig (- på mina nu 4 objektiv iaf), upplever du den så på din gamla 400D?

Nej!
Uttalandet gjorde han i sin blogg, efter det att Canon offentligjorde 50D.
Brutus erfarenheter bygger på att han medverkade i en reklamfilm för 50D.

Något han själv varit mycket tydlig med.
Pga denna tydlighet ser jag inga större problem med hans objektivitet i detta fall.
Det gör dock jag. Oberoende testare är automatiskt mer trovärdiga. Östling må vara hur ärlig som helst, och försöker säkert inte alls luras, men jag väntar ändå med att dra någon slutsats tills jag sett ett oberoende test.

Du har väl just nu ändå ingen nytta av extra känslighet på f/2.8?

Det beror på vad som f.ö. också är ändrat utgår jag ifrån. Och hur den sensorn reagerar på F3.5+ gluggar. Nåt är ju ändrat, den är inte samma som 40D, inte samma som 400D men nyare än båda. Canons AF-personal hade ju knappast tjänstledigt i 6 mån efter 40D's släpp. Antar jag.

Men dom kan ju ha missförstått. Mig lyckades dom lura i så fall. Om inte nån annan har fel vill säga. AF är fortfarande ögonblicklig (- på mina nu 4 objektiv iaf), upplever du den så på din gamla 400D?
Som jag skrivit om tidigare är det inte bara sensorn som har betydelse för AF.

Sedan är jag mycket nyfiken på hur du testat ditt AF?
Stillastående objekt i dagsljus?
I så fall är det inte minsta konstigt om AF sitter snabbt.
Till och med min gammla 350D kan uppfattas som hyggligt snabb under rätt förutsättningar.

För att testa AF på allvar så krävs det snabba oregelbundna rörelser.
Det mest krävande jag själv testat är flygande svalor.
Det näst mest krävande, elitseriehockey.

Här är skillnaden på 450D vs 1D mkII enorm!

Brutus Östling menar att 50D funkar jättebra för fågelfoto.
Stämmer det så är det verkligt imponerande.
http://brutusbloggar.blogg.se/2008/august/falttest-av-canon-eos-50d.html

Mitt 1D mkII funkar riktigt bra på hockeyn, men på flygande fåglar var det en annan femma.

/Daniel.

Det beror på vad som f.ö. också är ändrat utgår jag ifrån. Och hur den sensorn reagerar på F3.5+ gluggar.
Den extra känsligheten träder in om objektivet har en ljusstyrka på f/2.8 eller bättre så den är irrelevant för ett objektiv med ljusstyrka f/3.5.

Jag tittade på Östlings bloggsida som länkas till några inlägg upp, och där framgår det att han hade fått låna en kamera av Canon i juli, så det han skriver där är baserat på en lånekamera.

Så troligen bestämde han sig senare för att köpa en själv.

Ni har således båda rätt. :)

Jag tar alltså fortfarande Östlings recension av 50D med en nypa salt, speciellt som han skriver att den nya Digic-IV-processorn förväntades förbättra AF-prestandan.

Jag förstår inte oron för AF hos 50D.
Redan 40D har ju en alldeles förträfflig AF jämfört med sina föregångare och även jämfört med 5D, 50D lär ju knappast vara sämre.

Jag fotar AIK's hemmamatcher i hockey och senaste året har jag kört med 40D och innan dess med 20D, jag har också provat med 5D.
40D är i en helt annan klass när det gäller att följa en spelare med AI servo inställt.

På senare tid har vi fått två nya kameror från Canon. 50D med en AF som säkert duger till det mesta inklusive Brutus Östlings fågelfotande, men med tveksamma ISO prestanda. 5D mkII med fantastiska ISO egenskaper som det verkar och tokmycket pixlar, men med samma halvtaskiga AF som gamla 5D. Undrar om det går att korsbefrukta dom och avla fram drömkameran. Jag ska stoppa min 5D mkII och min 40D nära varandra i samma mysiga kameraväska och spela musik av Barry White och se vad som händer.

Jag förstår inte oron för AF hos 50D.
Redan 40D har ju en alldeles förträfflig AF jämfört med sina föregångare och även jämfört med 5D, 50D lär ju knappast vara sämre.

Jag fotar AIK's hemmamatcher i hockey och senaste året har jag kört med 40D och innan dess med 20D, jag har också provat med 5D.
40D är i en helt annan klass när det gäller att följa en spelare med AI servo inställt.

På senare tid har vi fått två nya kameror från Canon. 50D med en AF som säkert duger till det mesta inklusive Brutus Östlings fågelfotande, men med tveksamma ISO prestanda. 5D mkII med fantastiska ISO egenskaper som det verkar och tokmycket pixlar, men med samma halvtaskiga AF som gamla 5D. Undrar om det går att korsbefrukta dom och avla fram drömkameran. Jag ska stoppa min 5D mkII och min 40D nära varandra i samma mysiga kameraväska och spela musik av Barry White och se vad som händer.

Låter som en viderautveckling av diverse rysshack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar