Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En fototidning till!!
- Trådstartare KGS
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
*Skrattar så jag får svårt att andas*
Undrar varför jag skaffade mig ett mörkrum, när det digitala är på frammarsch? Har tidningarna fel? Vem dtår bakom denna fantastiska skrift? Jag får intrycket att det är digitalkameraförsäljarnas branschorganisation som står bakom och har slaskat på alla argument som gör att har man bara rätt pryttel så blir man fantastisk. Fast jobbet med att göra bilderna är i årincip det sammma. Fast på en punkt får jag hålla med dem, att nu kan alla bli profs, elelr rättare sagt, nu har alla råd att ta lika många bilder som yrkesmännen och välja ut den bästa.
/Fortfarande en glad amatör
Undrar varför jag skaffade mig ett mörkrum, när det digitala är på frammarsch? Har tidningarna fel? Vem dtår bakom denna fantastiska skrift? Jag får intrycket att det är digitalkameraförsäljarnas branschorganisation som står bakom och har slaskat på alla argument som gör att har man bara rätt pryttel så blir man fantastisk. Fast jobbet med att göra bilderna är i årincip det sammma. Fast på en punkt får jag hålla med dem, att nu kan alla bli profs, elelr rättare sagt, nu har alla råd att ta lika många bilder som yrkesmännen och välja ut den bästa.
/Fortfarande en glad amatör
Guffa
Aktiv medlem
"Proffsfotografer har gjort så i alla tider. De har tagit film efter film med bilder för att sedan välja ut bara de bilder som är allra bäst. Med digitalkameran kan därför alla bli proffs."
Visst är det så. Inte bara tar digitalkameran perfekta bilder i alla ljusförhållanden, den väljer också autmatiskt ut de bästa bilderna, så man behöver inte veta något alls för att ta proffsbilder. Det är bara att vifta med kameran och klicka, och vänta på att de bra bilderna fastnar.
Precis samma sak hände på sjuttitalet, när syntarna kom. Då behövde man inte kunna spela instrument längre, eftersom synten kunde spela alla instrument. Vem som helst kunde helt plötsligt bli proffsmusiker, helt oberoende av musikalitet eller originalitet.
KGS
Aktiv medlem
Re: Re: En fototidning till!!
För att inte tala om när Macintosh kom på åttiotalet, då blev alla Art Directors. Men ett litet korn av sanning finns det i det hela. Det är säkert många som upptäcker tjusningen med foto tack vare den digitala vågen. Precis som det säkert vaskades fram en o annan Jean Michelle Jarre när syntarna spreds.
Guffa skrev:
Precis samma sak hände på sjuttitalet, när syntarna kom. Då behövde man inte kunna spela instrument längre, eftersom synten kunde spela alla instrument. Vem som helst kunde helt plötsligt bli proffsmusiker, helt oberoende av musikalitet eller originalitet.
För att inte tala om när Macintosh kom på åttiotalet, då blev alla Art Directors. Men ett litet korn av sanning finns det i det hela. Det är säkert många som upptäcker tjusningen med foto tack vare den digitala vågen. Precis som det säkert vaskades fram en o annan Jean Michelle Jarre när syntarna spreds.
.Z.
Aktiv medlem
Måste lägga till en rolig grej från Dimage 7i:s bruksanvisning.
Antar att alla inklusive mig trodde att P-läget på Dimage 7i stod för program, icke.
Enligt bruksisen så betyder det Pro-auto, sug på de ni...
Enligt Minolta kan man i det läget ta lika bra bilder som proffsen!!!
En sån fantastisk grej har ni inte på era EOS 10D, finns förresten fruganläget kvar på dagens Canons (grön rektangel).
Larsa
Antar att alla inklusive mig trodde att P-läget på Dimage 7i stod för program, icke.
Enligt bruksisen så betyder det Pro-auto, sug på de ni...
Enligt Minolta kan man i det läget ta lika bra bilder som proffsen!!!
En sån fantastisk grej har ni inte på era EOS 10D, finns förresten fruganläget kvar på dagens Canons (grön rektangel).
Larsa
morka
Medlem
larsaz skrev:
Japp, iaf på min EOS 300V
KGS
Aktiv medlem
Wow! då ska jag genast sluta använda alla manuella inställningar o börja kalla mej för Pro!
Här är ett tips till semesterfotografen från samma tidning.
"Om du är ute efter att fotografera ett speciellt evenemang eller en lokal tilldragelse av något slag måste du självklart se till att du reser vid rätt tidpunkt på året."
Det hade ni aldrig tänkt på va? Karnevalen i Rio kan man alltså inte plåta i augusti som jag tänkte... phew... tur att det finns facktidningar!
Här är ett tips till semesterfotografen från samma tidning.
"Om du är ute efter att fotografera ett speciellt evenemang eller en lokal tilldragelse av något slag måste du självklart se till att du reser vid rätt tidpunkt på året."
Det hade ni aldrig tänkt på va? Karnevalen i Rio kan man alltså inte plåta i augusti som jag tänkte... phew... tur att det finns facktidningar!
Proboarder
Aktiv medlem
Hahah!
detta va bland det roligaste jag läst på länge =)
detta va bland det roligaste jag läst på länge =)
wolken40
Aktiv medlem
Så var de första tidningarna om digital foto
här på svenska...
Synd att de har faktafel. Ska man lära sig något
nytt tekniskt och svårt, är det viktigt att det blir rätt från början.
Tycker annars att det är rätt att även ge ut fototidningar som vänder sig till nybörjare.
Bara bra att vi blir fler som upptäcker det roliga med fotografering.
Hoppas utgivarna läser inläggen och skärper sig!!
Sjäv läser jag tidningen Foto och ibland
engelska digifototidningar: typ "Digital photographer" och "Total digital photography"
Mycket bra tidningar.
/Mats
här på svenska...
Synd att de har faktafel. Ska man lära sig något
nytt tekniskt och svårt, är det viktigt att det blir rätt från början.
Tycker annars att det är rätt att även ge ut fototidningar som vänder sig till nybörjare.
Bara bra att vi blir fler som upptäcker det roliga med fotografering.
Hoppas utgivarna läser inläggen och skärper sig!!
Sjäv läser jag tidningen Foto och ibland
engelska digifototidningar: typ "Digital photographer" och "Total digital photography"
Mycket bra tidningar.
/Mats
popboydeluxe
Aktiv medlem
Jadu, FOTO är ju inte så bra det heller, men det finns ju inga bra alternativ i Sverige.
Som jag sa tidigare, om du kan lite franska, satsa på Franska PHOTO
www.photo.fr
Som jag sa tidigare, om du kan lite franska, satsa på Franska PHOTO
www.photo.fr
Tremere
Aktiv medlem
Faktiskt bra!
Som amatör så tycker jag faktiskt tidningarna (de tre nya om digitalfoto) har sina fördelar.
Jag håller med om att de har en hel del sakfel, men om man sållar lite och är en frekvent besökare på FS så kan man iaf få ut en del matnyttigt.
Dessutom så kanske de kan bli bättre med tiden. Det är trots allt bara första numret av vardera tidning, som kommit hittils.
Hade inte FOTO också sakfel i början?
Är frekvent läsare av datortidningar också.
De brukar också ha en massa fel i början, men alla som jag följt genom åren har blivit mycket bättre. (med undantag för Komputer, som fortfarande skiter i sina läsare)
Så ge digitalfototidningarna 3-4 nummer så gör vi en ny utvärdering efter det.
Som amatör så tycker jag faktiskt tidningarna (de tre nya om digitalfoto) har sina fördelar.
Jag håller med om att de har en hel del sakfel, men om man sållar lite och är en frekvent besökare på FS så kan man iaf få ut en del matnyttigt.
Dessutom så kanske de kan bli bättre med tiden. Det är trots allt bara första numret av vardera tidning, som kommit hittils.
Hade inte FOTO också sakfel i början?
Är frekvent läsare av datortidningar också.
De brukar också ha en massa fel i början, men alla som jag följt genom åren har blivit mycket bättre. (med undantag för Komputer, som fortfarande skiter i sina läsare)
Re: Faktiskt bra!
Det sorgliga i det hela är dock att det finns en planta som tjänar pengar på att prata i nattmössan.
Den aktuella tidningen har så grova, men roliga, fel att det knappast finns någon räddning för demTremere skrev:
Det sorgliga i det hela är dock att det finns en planta som tjänar pengar på att prata i nattmössan.
Tremere
Aktiv medlem
Re: Re: Faktiskt bra!
Jo, just i denna aktuella tidning så var det väl ganska mycket sakfel, dessutom en hel den tryckfel och rena klantigheter.
Men de andra två har fortfarande chansen att bli bra. Tror vi kommer få se fler tidningar om digital fotografering vad det lider.
Calle S skrev:
Den aktuella tidningen har så grova, men roliga, fel att det knappast finns någon räddning för dem
Jo, just i denna aktuella tidning så var det väl ganska mycket sakfel, dessutom en hel den tryckfel och rena klantigheter.
Men de andra två har fortfarande chansen att bli bra. Tror vi kommer få se fler tidningar om digital fotografering vad det lider.