JanG
Aktiv medlem
Nu vet jag inte om Jan gjorde det, men det hade varit intressant om han hade använt liveview och fokuserat manuellt och se hur resultatet blev då?
Sen händer det att elektronik kan knasa och ofta kan det botas med en återställning eller ta bort strömkällan en stund. Huvudsaken att problemet är löst och så får Jan hålla lite koll i framtiden om det skulle komma tillbaka.
Själv videon tyckte jag var lugn och avkopplande. En skön kontrast till många andra där det ska gapas och skrikas, gärna med lite irriterande klipp från filmer inlagda lite här och där i recensionen.
Tack Gunnar för att du uppskattade min video. Du skriver att det hade varit intressant att veta om jag använt Live View och fokuserat manuellt. Jag har under de sista 15 åren testat hundratals objektiv åt folk som vill veta om deras objektiv är skarpa. Det är en del av min fotoverksamhet, så jag känner väl till problematiken. I det aktuella fallet kontrollerade jag var fokus låg genom att använda mig av en Spyder Lenscal. Skärpan låg precis rätt oavsett om jag använde 200/2,0is, 400/2,8is II eller 600/4is II. Detta är en av fördelarna med spegellösa kameror, att autofokussystemet är mer exakt och mindre känsligt för yttre faktorer.