Det var precis det jag gjorde från den dagen jag fick kameran till den dagen jag åkte till Finland för att fotografera varg. Därför blev vargfotograferingen så lyckad.
Kortfattat är det så här:
Problemet med Canon R5 är att den ger oskarpa bilder vid vissa slutartider. Använd aldrig den mekaniska slutaren förutom vid blixtfotografering. Använd den elektroniska slutaren på första ridån som default inställning. Men observera att du måste ha 1/250 sek eller snabbare vid seritagning, annars blir bara den första bilden skarp. Använd den elektroniska slutaren vid längre exponeringstider än 1/250 sek. om du kör med seritagning. Vill du fördjupa dig mer kan du läsa mina nyhetsbrev 7–8/2020, se mina videoklipp om Canon R5 och läsa gårdagens artikel på fotosidan om Canon R5.
Jag har både en gammal A7r som Titus tog som exempel och ett senare A7 III-hus och det är sant att A7r har en sällsynt "klonkig" mekanisk slutare, som kan skapa problem vid lägre slutartider men i det fallet berodde nog problemen ofta på att kameran av andra skäl i främst A-läget satt som nitad på 1/60 sekund om man inte såg upp, något som inte alltid var optimalt. Det är även stor skillnad på den AF som satt i en gammal kamera som A7r, som inte ens hade fasdetekt_AF eller hybrid-AF som i dagens kameror. Både AF och mekaniska slutare är klart bättre numera och det gäller även IBIS. Jag skulle aldrig accepterat att man inte kunde använda den mekaniska slutaren alls, i någon av mina kameror. Jag skulle verkligen bli förvånad om Canon-användarna i gemen 2020 gör det, om de känner till problemen och de verkligen ser ut som du beskrivit dem.
Det kan väl ändå inte heller vara så att användarna förväntas acceptera att man inte alls ska kunna använda den mekaniska slutare i en kamera som R5 från 2020 och att användarna bara tyst ska acceptera, en ibland suboptimal work around, för att det man skickat med helt enkelt inte fungerar utan konsekvent ger oskarpa bilder. Att Canons lösning tydligen är att man alltid, i de kameror som går ut nu, har elektronisk istället för mekanisk slutare som default, ser jag som en rätt osnygg fintning. Precis som de flesta vet som detta det själva, så kan ju rolling shutter problem bli ett annat problem som även det påverkar bildkvaliteten negativt om man inte har en extremt snabb utläsning som exv. Sony A9 har, men det är ju bara den idag som har den snabbare stackade tekniken som fixar även detta. Min A7 III gör det inte vid rörliga motiv, för den har en rolling shutter som inte är kul.
Det var ju annars snyggt av Canon att de bara bytte ut kameran utan sedvanligt tjafs men problemet var väl bara att de faktiskt inte löst problemet alls med den mekaniska slutaren vad det verkar utan bara fått alla att inte använda den - utan att veta om det i värsta fall. Tänker Canon-användarna verkligen låta Canon slira förbi ett problem av denna dignitet så enkelt?? Om detta problem är så pass manifest som du beskriver det så kan jag faktiskt inte fatta att Canon själva inte sett det. Jag tycker inte det bara ska vara upp till köparna att "pay and pray" för att man ska kunna använda kameran som man vill. Något som det finns stora tveksamheter till borde inte ha skeppats överhuvudtaget, innan det åtgärdats.
Nu kommer säkert de som inte kan skilja på sak och person tro, att detta är ett inlägg för att misskreditera Canon, men jag kan upplysa om att jag blev lika förbannad även på Sony för ett par år sedan då de skeppade en stor batch av deras då helt nya normalzoom 24-105mm/4, som alla hade fabrikationsfel inom ett rätt stort spann tillverkningsnummer (detta var ju ett väldigt efterlängtat objektiv som direkt köptes av väldigt många). Alla dessa objektiv fokuserade fel även på spegellösa hus som Sonys A7
r, där sådant inte ens borde vara möjligt. Inte var det heller så att Sony gick ut brett och informerade oss utan detta kom jag på själv genom att jag såg så många kommentarer på Amazon om problemen. Det är alldeles uppenbart att Sony inte leveranskontrollerat ett enda av dessa objektiv för hade de gjort det, så hade detta fel upptäckts direkt.
Jag fick inte reda på detaljerna kring felet och den drabbade batchen av Sony i Sverige eller på Fotosidan, utan läste det på en japansk sida som jag autoöversätte med googletranslate. Med den i ryggen fick Kameradoktorn byta objektivet åt mig. De skötte detta jättebra men jag fick ändå vänta nära två månader på objektivet då efterfrågan var så stor att återförsäljarna hade svårt att få några objektiv överhuvudtaget. När sånt händer tycker jag det borde vara ett renlighetskrav att man meddelar alla som köpt objektiven via den lokal kanalen i varje land. Att Canon bara stängde av användningen av den mekaniska slutaren när den inte funkade som avsett är ungefär lika seriöst som när Sony löste överhettningsproblemen i A6300 genom att låtsas om att de inte hände förrän lite senare när kameran blivit ännu varmare. De ville i båda fallen få oss att tro att problemen nu var lösta eller försvunnit på något sätt.
Hur många tycker att sånt är seriös business 2020?