Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fågelfotograf som inte är helt nöjd med sin Canon R5 - Orsaken till de oskarpa bilderna har blivit identifierad

Produkter
(logga in för att koppla)
Under testningarna som då gjordes så såg man att AF missade intermitrent i en del fall. Det togs stora mängder bilder som verifierade detta. Intermittenta fel betyder ju att felet inte nödvändigt inträffade vid varje skott utan att men ibland fick ett eller ett par fel på säg fem skott. Då var inte helt enkelt.
Som ”kunskapsläget” var i den här tråden i augusti och början av september fanns det en väldig massa olika möjligheter till problemen som upplevdes. Att exempelvis ägna en vecka åt att manuellt göra de personliga inställningarna för att sedan återupprepa samma procedur några veckor senare med en ny kamera ger massor med utrymme för att något råkar göras annorlunda eller i annorlunda ordning.
Din kommentar på min kommentar var nog rätt så onödig eftersom kunskapsläget lyftes många steg lite senare i tråden.

Som ”kunskapsläget” var i den här tråden i augusti och början av september fanns det en väldig massa olika möjligheter till problemen som upplevdes. Att exempelvis ägna en vecka åt att manuellt göra de personliga inställningarna för att sedan återupprepa samma procedur några veckor senare med en ny kamera ger massor med utrymme för att något råkar göras annorlunda eller i annorlunda ordning.
Din kommentar på min kommentar var nog rätt så onödig eftersom kunskapsläget lyftes många steg lite senare i tråden.

OK det tar jag till mig. Men det jag tycker är viktigt i sammanhanget och det gäller som sagt generellt och inte bara de nu upptäckta problemen med shutter chock i R5 även om dessa möjligen är mer manifesta än för en del andra moderna kameror, är de olika effekter och förutsättningar de tre olika slutarvalen mekanisk, e-First Curtain och helt elektronisk slutare ger. Se #120.

Canon valde att i tysthet lösa problemen med shutter chock med e-First Curtain precis som f.ö. även Sony verkar ha gjort men jag tycker faktiskt det är viktigt att få klarhet i att den lösningen har en alternativkostnad bl.a. i en klart sämre bokeh med ljusstarka objektiv som exv. 1,4:eek:r eller större. Det här har tidigare tagits upp både av dPreview, Petapixel och även av A7-fotografer och säkert många andra för mig okända fotografer. Denna lösning med att öppna första ridån lite i förväg ersätter dock som sagt inte behovet av en användbar mekanisk slutare.

Jag måste säga att jag själv inte ägnat dessa effekter och förutsättningar några djupare tankar tidigare - har aldrig förr sett några skäl till detta. Min A7 III tror jag hade e-Front Curtain som default och jag har aldrig egentligen reagerat på något vidare konstigt kring slutarhanteringen tidigare, men det får jag nog helt skriva på min okunnighets konto för det spelar roll på marginalen vilken slutarhantering man använder. Det är p.g.a. min tidigare brist på kunskap som jag lagt tid på att borra lite i detta och jag tycker det framgått klart av det jag sett och läst att det faktiskt finns skäl att inte bara lämna e-First Curtain på för evigt för den funtionen är faktiskt inte det optimala valet om man faktiskt bryr sig om bokehn.

Jag har inte sett mycket av diskussion kring detta i denna tråden eller i någon annan heller här på FS innan jag lyfte problemet men det är visst möjligt att jag bara missat det tidigare. Jag är lite förvånad över att de här problemen flugit lite under radarn då de faktiskt påverkar den tekniska bildkvaliteten. Noggranna fotografer väljer bländare beroende på var deras objektivs sweet spot ligger för både skärpa och bokeh. Med den kunskap vi nu skaffat oss så kommer förmodligen de som vägrar lämna sånt åt slumpen även att väga in vilken slutartyp man väljer.

En sak jag fortfarande tycker är outredd är i vilken grad bildstabiliseringen möjligen kan bidra till shutter chock-oskärpa. Det är emellertid ingen ny diskussion detta. Jag har haft sensorstabilisering i mina systemkameror sedan 2005 när det kom KonicaMinolta D7D. Jag vet att den ytterst kunnige Joakim Suede II lyfte detta då han upptäckt att bilder ibland blev skarpare utan sensorstabiliseringen på. En sak jag också undrar är om den optiska stabiliseringen i objektiven är mindre känslig för slutarvibrationer än än sensorstabiliseringen. Den befinner sig ju lite längre bort från slutaren än sensorstabiliseringen. Möjligen är detta svårt att kolla för jag är inte säker på att jag i min kamera kan stänga av sensorstabiliseringen för sig och bara köra den i objektivet. Om jag har ett originalobjektiv på och objektivet har en knapp för Steady Shot, så är det funktionsvalet inaktiverat i Fn-menyn. Med originalobjektiven samverkar ju sensor-och objektivstabiliseringen då sensorstabiliseringen tar allt utom "yaw" och "pitch".

Senast ändrad:
... [ klippt bort en massa teknikprat som jag inte helt förstår ] ...

På något vis känner jag mig glad att jag inte engagera mig i de tekniska kvaliteterna på bilder i denna grad. Men helt klart lyfter du upp saker som säkert är relevant att rota i. Och spännande att följa vad ni andra kan tänkas komma fram till. Och kul att få lära sig nya saker och vinklar på FS!

En sak jag fortfarande tycker är outredd är i vilken grad bildstabiliseringen möjligen kan bidra till shutter chock-oskärpa.
som jag skrev tidigare så såg jag liknade problem runt 1/100 om man satte kameran på stativ och stängde av bildstabiliseringen i objektivet. Om man hade på stabilisering och stativ eller handhållen så syntes ingen oskärpa. Detta var ju dock Nikon DSLR och 200-500, hur effekten blir med stabilisering i huset vet jag ju inte. Men man får forska vidare med detta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar