Ja, barnsjukdomar är mer accepterade nuförtiden när uppdateringar distribueras över nätet.
Men att det tog en hel vecka att göra alla personliga inställningar gör nog att kameran platsar i tråden om Sonys mindre bra menysystem.
Jag tycker en sak är konstig med den utvecklingen som f.ö. knappt är någon utveckling utan mer ett tillstånd.
För många år sedan när Canon hade en del fokusproblem med bl.a. 5D ll och 7D samt även den dyrare prestigemodellen som väl hette 1D någonting, så tyckte jag att det var konstigt att dessa problem ändå släpptes igenom slutkontrollen på fabrikerna. 1D-kamerorna fick t.o.m. chippas om om jag inte missminner mig. Det var ju trots allt Canons dåtida flaggskepp.
I mitt huvud borde väl tillverkarna vara lite mer noggranna med dyra entusiast- och promodeller än de rena massproducerade billighetskamerorna. När det gällde fokusproblemen då så verkade dessa snarast vara vanligare på de dyrare modellerna än de billigare men förmodligen är det ingen skillnad alls för alla gör nog precis samma sak idag d.v.s. skickar ut grejorna utan någon vidare handpåläggning och låter användarna stå för slutkontrollen. Den billigare 50D tror jag det var verkade inte ha samma problem men det kan ju också ha berott på konstruktionen av AF i det fallet kan ha varit enklare. De här problemen kostade nog Canon en gel del för Risedal uppmanade ju de som hade problem att uppsöka om det var Intervision eller någon annan partner och Canon var generösa och hjälpte de som hade behov av det.
Jag har pepper peppar inte haft några problem med mina Sony-hus alls hittills men jag fick ett riktigt defekt ex. av Sonys 24-105/4 zoom som de flesta andra för några år sedan och det visade sig att hela den första batchen mellan ett stort tillverkarnummerspann var defekta (för detta var en efterlängtad storsäljare). Av det följer tror jag mig kunna fastslå att Sony inte kunde ha gjort någon koll alls överhuvudtaget innan de skeppade. Hade de gjort det borde de ha sett problemet. Jag fick som många andra vänta nära två månader på ett nytt ex.
Jag har nämnt Sigmas adapter MC-11 som alla måste haft problem med i början. Jag köpte den för att det var den första adapter som stödde i princip alla nya AF-metoder i de då nya Sony-kamerahusen. "Testarna" var väldigt positiva men det är fullständigt omöjligt att de skulle ha testat IRL för då hade de upptäckt problemen. För det första så kunde systemet inte ens sätta fokus på ett stilleben ens med AF-singleshot AF-S ens. Med AF-C kunde systemet aldrig hitta jämviktsläge i fokus ens på ett stilleben och detta gjorde att objektiven väsnades så mycket att de inte kunde använda till video då de sabbade ljudet.
Jag förstår inte att inte någon enda "testare" av alla de jag då såg på nätet rapporterat om detta. Inte ens den annars rätt gapiga Jason Lanier hade något att invända och han brukar ju säga sin mening i alla möjliga och omöjliga sammanhang annars, utan att tveka. Jag vet att han testade MC-11 både med Canon-original och Sigmas med Canon-fattning. Istället kom kritiken från frustrerade vanliga användare senare. Både Mats Lillnor och jag hade samma problem och vi testae detta tillsammans. Vi kunde inte fatta hur någon kunde missat de problemen. Jag testade till sist även en massa både Sigma och Canon-glas hos Scandinavian (då hade det kommit två firmware som trots det inte löst våra problem) och de kunde ju se samma sak som jag och de gick till slut med på att häva köpet.
Vad ska vi med den typen av testare, de borde ju även ha som uppgift att upplysa folk om de problem de stöter på och inte bara eka tillverkarnas marknadsblaj.