Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En dag i sverige.

Produkter
(logga in för att koppla)
Och jag begav mig ned till sydöstra Skåne för att dokumentera oljeutsläppet. Hade stora förhoppningar och några bildidéer, men när jag väl var på plats så tröt kreativiteten i värmen.

Det hela blev mer av en utflykt än en dag med fotograferande. Tog kanske runt 20 bilder på 4-5 motiv. Inte så väldigt många alltså. Dagen gick istället åt till att bara titta på oljeutsläppet, prata med människor, åka bil, njuta med en glass i solen, äta mm. Så när jag väl var hemma vid 22-tiden på kvällen så önskade jag att jag kanske hade utnyttjat dagen på annat sätt än vad jag nu gjorde.

En bidragande orsak till att motivationen sjönk en aning var säkerligen alla andra fotografer som sprang runt och plåtade vid oljeutsläppet. Så man var nog inte den ende deltagaren i "En Dag I Sverige" som var på plats misstänker jag.. :=)

För mina bilders skull hade jag också uppskattat lite mörka moln istället för det enbart "glada" solskensvädret.
 
Jag tror att arrangörernas råd att plåta i sin vanliga miljö var väldigt klokt - annars plåtar alla samma motiv. Nu blir det väl så till viss del ändå. Men det viktiga är just vardagen. Även ett tomt torg i Köping är intressant - sådan är ju verkligheten.
 
Är det någon som har koll på vad man får göra med bilderna innan det är klart om dom kom med i boken?
Är det tex ok att lägga upp en bild här på FS?
 
Inne på hemsidan "En dag i Sverige" står det vad man får göra med bilden.

Man är ju attans nyfiken på hur många det var som fotade på hemorten.
 
Här står det lite om efterbehandling.men om man får använda bilden i övrigt står inget men det skulle jag nog avråda från tror jag.I alla fall innan man vet om bilderna kom med eller inte.
 
det lär ju ha blivit en hel del bilder på studenter kan jag tänka mig. eller så tänkte alla som jag så det inte blev några bilder på dem alls.
 
Arkivbeständighet?

Hade tänkt först att bränna bilderna på en CD.

Men de skall ju förvaras på Riksantikvariatet i mer än 100 år, och så länge håller inte en CD. Dessutom är det ju inte säkert att man kan läsa en CD om 100 år.
Ett originaldia håller ju bättre. Men 100 år?
I så fall är det endast svart/vita bilder som håller om de är arkivbeständigt framkallade och kopierade.

Skall diabilderna ramas? Är det någon som vet?
 
Fritt från EDIS leveransregler:


1.0 Diabilder:

i alla förekommande format
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

2.0 Papperskopior:

i minst 15x20 cm (A5) och max 24x30 cm (A4)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3.0 Digitala bilder:

Den digitala bearbetningen av filerna som är tillåten motsvarar det traditionella mörkrumsarbetet, dvs efterbelysning, pjattning, färgkorrigering m m. Inga manipulationer i övrigt, vi vill bara ha dokumentära bilder.

3.1 Storlek:

3.1.1 Scannat från film:
färg c;a 40 MB och 300 DPI,
svart/vit 15 MB och 300 DPI.

3.1.2 Från digitalkamera:
färg eller svart/vit, använd den fil som kameran levererar utan att läsa upp den i storlek eller använd i förekommande fall den fil du har bearbetat inför publicering i den egna tidningen.
- OBS! GÖR INGEN STORLEKSFÖRÄNDRING -

3.2 Färgrymd:
RGB - det går bra med vilken som helst av de tre, kolla bara så att PhotoShop inte är inställd på sRGB, i så fall ändra till RGB innan du överhuvudtaget gör någonting med dina bilder.

3.3 ICC profiler:
Använder ni ICC profiler låt den ligga med.

3.4 Filformat:
Spara som JPEG nivå 10-12

3.5 Skärpa:
Oskarp mask får användas likaså den skärpa som scanner eller digitalkamera ger.

3.6 Lagringsmedia:
CD - Skapa en mapp för enstaka bilder och en mapp för varje reportage om du lämnar flera.
 
Snö i Stockholm 3/6-03

Var och fotade Väsjöbacken i Sollentuna där en, med tanke på vädret de senaste veckorna, ganska ansenlig snöhög fortfarande finns kvar...

Jag är fullt medveten om att det finns snö på många andra ställen i Sverige fortfarande, men tyckte det ändå var lite ballt med snö i Stockholm i Juni.

/jb
 
Jag var ute i min förort och plåtade, barn på dagis, folk som steg av tåget, folk i köpcentret, ungar på 4H-gården. Men sedan kom insikten - jag måste fråga dom som var med på bilderna (om dom ville) och när det var barn måste jag fråga deras föräldrar ?! oj oj oj, dålig planering. Mina bilder med människor fick jag skrota men jag har bestämt mig för att skicka in dem utan människor, om jag hinner. Jag har ingen brännare och det tar 5 da´r att få en CD från från "labbet" som jag hittade på nätet. (Jag är nr 1977 - mitt bästa år)
PS jag lyckades inte öppna reportaget från tv4, det ligger som en ikon på mitt skrivbord och när jag klickar på det öppnas PS - se´n vet jag inte vad jag ska göra.
 
jax skrev:
...Men sedan kom insikten - jag måste fråga dom som var med på bilderna (om dom ville) och när det var barn måste jag fråga deras föräldrar...

Du måste inte alls fråga folk du fotat om lov. Dessa bilder skall ju inte användas annat än i en bok och ett arkiv för forskning. Vad jag vet skall de inte användas som bilder på en bildbyrå där olika kunder kan köpa bilderna för reklamändamål.
 
jax skrev:

PS jag lyckades inte öppna reportaget från tv4, det ligger som en ikon på mitt skrivbord och när jag klickar på det öppnas PS - se´n vet jag inte vad jag ska göra.

Öppna med Real player eller nåt sånt så ska det nog gå
 
Mikael - är du säker på det? - jag tyckte att jag läste i reglerna från edis att man ska fråga ?
 
en massa bilder

Knäppte en hel del både i Gävle och Söderhamnstraktem. Ett landstingsråd och 2 kommunalråd samt en städerska blir nog de bästa. + en massa annats om korvgubbar, skateboardåkare, fiskare, en alkis, sjuksyrra, ambulansförare mm mm Mycket roligt arrangemang att få vara deli om än jobbigt...!
 
Till Mikael och Jane
På insändningsformuläret står att man ska namnge personerna på bilden, dessutom från vänster räknat! Undrar hur dom menar och var gränsen går för antalet människor.
 
Eva, står där inte "eventuellt"?
Annars kan man ju undra, eftersom man inte vill ha ställda situationer. Man kan ju inte plåta folk i smyg och efteråt frågar man dem vad de heter!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.