Linda, ditt senaste inlägg är tveklöst det bästa och mest behövliga i hela tråden! De flesta köprådstrådar här på forumet skulle behöva den typen av inlägg tämligen snabbt...
Det är viktigt att du inte tar illa vid dig av märkeskriget - det blossar upp blixtsnabbt och är helt oberoende av vad eller hur du frågar. Detta fenomen är självfallet inte på minsta sätt ditt fel, och jag hoppas verkligen att det inte ger en negativ bismak till ditt fotointresse.
Jag såg din fråga igår men han då inte skriva något svar. Tänkte göra detta idag istället, men när jag nu läser igenom tråden igen och ser hur vildvuxen den har blivit, så får jag nog ta mig ytterligare en funderare på ifall jag verkligen ska ge mig in i detta getingbo...
Det är förstås inte lätt för dig att utvärdera alla dessa motstridiga inlägg. I de flesta fall framgår det inte vilken erfarenhet de olika skribenterna har av olika system. Det är väldigt vanligt att man har erfarenhet av bara ett enda, och många gånger av bara en enda kameramodell inom detta! Det är beklagligt att det i denna typ av trådar finns så många som svarar och håller utläggningar om vilket system eller vilka systemlösningar som är "bäst", men utan att veta vad de pratar om, faktiskt.
Det finns förstås många här som har erfarenhet av ett stort antal kameror och kan väldigt mycket om fototeknik, men inte har använt någon enda av de instegskameror som är aktuella i ditt fall. Deras råd kan då faktiskt bli hur fel som helst (fast de sällan inser det själva)!
Ett litet tips är att du lägger märke till ifall skribenten har angett sin egen erfarenhet av de märken han skriver om, eftersom detta ger möjlighet att värdera värdet av inlägget.