Annons

Elverk för rökmaskin

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, jag vet mycket väl vad jag pratar om. Det går inte att specificera en växelströmskälla i watt (W), utan att i så fall också ange fasvinkeln. Något man oftast inte gör, utan istället specificerar skenbar effekt (VA, volt-ampere). Det blir samma som aktiv effekt, under förutsättningen att faxvinkeln är noll,

Nej. Vi pratar om inverterns maxkapacitet här.

Eftersom en inverter kan ha lägre kapacitet räknat i W än i VA så kan du inte alls utgå från att de menar VA. Det beror på om invertern kan tillgodogöra sig den återmatade effekten eller inte. När det gäller elektroniska nätaggregat så är det inte självklart.

Det är fullt möjligt att LTCs invertrar i det här fallet har mycket högre kapacitet räknat i VA, men de är schyssta och talar om för oss hur mycket reell effekt vi kan belasta dom med, eftersom den siffran ofta är begränsande. Men vi vet alltså inte.

UPS-tillverkare gillar att ange kapaciteten i VA, eftersom det då ser ut som att de klarar mer än de egentligen gör.
 
De kan inte veta hur mycket aktiv effekt vi kan lägga på, eftersom de inte kan veta vilken sorts belastning vi har. Det är strömmen som är begränsande, men utan att veta fasvinkeln finns det ingen möjlighet att veta vilken aktiv effekt den kan ge.

Så de är ute och cyklar med sin effektangivelse. Det fungerar tydligen, för de verkar ha lurat dig.
Att UPS och elverkstillverkare, som vet vad de håller på med, anger effekten i VA är inte för att det ska se ut som om deras produkt ska klara mer än den gör, utan för att det är det enda riktiga.
 
De kan inte veta hur mycket aktiv effekt vi kan lägga på, eftersom de inte kan veta vilken sorts belastning vi har.
Jag har aldrig någonsin påstått att vi kan veta hur mycket reaktiv effekt vi kan lägga på. Det jag påstår är att du inte kan utgå från att de menar VA när de skriver W. Det är inte heller sant att det enda rätta sättet att ange kapaciteten på invertrar är i VA.
Edit: När UPS-er anger effekten i VA så utgår de från nån viss fasvinkel/effekt-faktor, t.ex. 0.8 åt nåt håll.

Att UPS och elverkstillverkare, som vet vad de håller på med, anger effekten i VA är inte för att det ska se ut som om deras produkt ska klara mer än den gör, utan för att det är det enda riktiga.
Som jag sade till dig förut, UPS-tillverkare har ofta två olika effektangivelser, en i VA och en i W. Det är inte samma sak. Du kan inte veta hur många W du kan ta ut från en UPS på 1000 VA. Koppla in ett värmeelement på 1000 W så kommer du att bli förvånad, för det kan vara långt över UPS-ens kapacitet.
 
Senast ändrad:
Jag har missat att du svarade här.

Jag rekommenderar en kurs i växelströmsteori. Inget av det du skriver är nämligen korrekt. Det är meningslöst att fortsätta diskutera det här.
 
En annan aspekt är att invertrar (växelriktare) oftast ger modifierad sinusvåg (i praktiken en tillsnyggad fyrkantsvåg) och det är långt ifrån all elektronik som gillar det. Dessutom är inre resistansen i ett bilbatteri så pass hög att det blir ganska snabbt hög värmeutveckling i batteriet som skadar (kröker) blyplattorna med cellkortslutning som följd. Sen är skillnaden mellan W (watt) och VA (voltampere) den att W endast tar hänsyn till resistvia laster medans VA tar hänsyn till reaktiva, fasförskjutna laster (negativt eller positivt förskjutna) men i fallet med rökmaskin så är den mest resistiv skulle jag säga, men batterinackdelen finns där, om man inte använder ett li-ion batteri Istället som har lägre inre resistans. Elverk och rökmaskin har jag använt och det fungerar utmärkt, och med 50m kabel så får man rätt stor rörelsefrihet
 
Jag har missat att du svarade här.

Jag rekommenderar en kurs i växelströmsteori. Inget av det du skriver är nämligen korrekt. Det är meningslöst att fortsätta diskutera det här.
All det jag skriver är korrekt, och jag är fullt godkänd i kurserna Elektricitetslära D, Kretselektronik och Kretsteori, thankyou very much.

En växelspänningskälla kan ha olika effektkapacitet vid olika fasvinklar. Vid fasvinkeln 0 kallas det Watt, men då vet du inte vad den har för kapacitet vid andra fasvinklar. Anger du kapaciteten vid nån annan specifik fasvinkel kallas det VoltAmpere, men då vet du inte heller vad den har för kapacitet vid andra fasvinklar, t.ex. 0 grader.

Du kan testa att använda google om du inte kommer ihåg dina universitetskurser. Exemplet ovan var inget jag hittade på själv:
Så nej, du kan inte utgå från att LTC menade VoltAmpere, och jo, det går att speca effektkapaciteten på växelspänningskällor i Watt.
 
All det jag skriver är korrekt, och jag är fullt godkänd i kurserna Elektricitetslära D, Kretselektronik och Kretsteori, thankyou very much.
Bra, då har du bevis på att du kunde något någon gång. Men sen har du glömt.

En växelspänningskälla kan ha olika effektkapacitet vid olika fasvinklar.
Ja, det är rätt, när vi tittar på den aktiva effekten.
Vid fasvinkeln 0 kallas det Watt,
Nej, men vid fasvinkeln noll är aktiv och skenbar effekt (W resp. VA) lika.
men då vet du inte vad den har för kapacitet vid andra fasvinklar.
Jo, eftersom aktiv och skenbar effekt är lika vid noll grader (W=VA). Vilket är anledningen till att man anger den skenbara effekten, i VA.
Anger du kapaciteten vid nån annan specifik fasvinkel kallas det VoltAmpere,
Så är det inte alls. Vid en viss fasvinkel är den aktiva effekten lika med den skenbara multiplicerat med fasvinkeln (W = VA * cos(phi))
men då vet du inte heller vad den har för kapacitet vid andra fasvinklar, t.ex. 0 grader.
Jodå, om du vet den aktiva effekten vid en viss fasvinkel kan du räkna ut den för vilken fasvinkel som helst. Du har nog glömt lite matematik också.

Du kan testa att använda google om du inte kommer ihåg dina universitetskurser.
Jag har (i det här sammanhanget) fördelen av att ha arbetat med elektriska system sedan innan jag började på högskolan, så jag hinner inte glömma bort sånt här mellan varven.

För er övriga är det förstås helt ointressant att jag försöker friska upp Johns kunskaper i ellära. Jag nöjer mig med att sammanfatta att en spänningskälla, som ett elverk, har en viss kapacitet, t.ex. 1 kVA. Har man då en elektronikmojäng som förbrukar 500 W kan man tycka att det är stor marginal. Men den kan ha en effektfaktor så låg som 0,4, vilket innebär att för att få ut 500 W måste generatorn ha en skenbar effekt på 1,25 kVA. Om du däremot har ett rent värmeelement på 500 W behövs det inte mer är 500 VA för att driva det, då resistiv last har fasvinkeln noll, och cos(0)=1.
 
Ja, det är rätt, när vi tittar på den aktiva effekten.
Nej, även när vi pratar om den reaktiva effekten.
Nej, men vid fasvinkeln noll är aktiv och skenbar effekt (W resp. VA) lika
Jo, när man anger en växelspänningskällas kapacitet vid noll grader så märks den med "Watt". Du pratar om förbrukad effekt vid ett givet tillfälle, inte om hur man märker invertrar eller UPS-er.
Jodå, om du vet den aktiva effekten vid en viss fasvinkel kan du räkna ut den för vilken fasvinkel som helst. Du har nog glömt lite matematik också.
När det gäller förbrukad effekt, inte när det gäller växelspänningskällors maxkapacitet. Du kanske skulle ha gått några elektronik-kurser också? Du kan inte veta hur en inverter beter sig vid andra laster än vad tillverkaren har specificerat. Du tror att du kan räkna ut vad den kan leverera genom att kompensera för fasvinkeln. Det går inte. Om du kopplar en induktiv last till en inverter så kan den gå sönder. Då är kapaciteten vid den fasvinkeln 0, Eller så kan den leverera mindre ström än du tror.

Invertern som tråden började med är märkt 400 W. Det är vad du vet. Hela poängen är att du inte kan betrakta den som en ideal spänningskälla, vilket du tror. Du är ett exempel på att lite kunskap är farligare än ingen kunskap.
Om du däremot har ett rent värmeelement på 500 W behövs det inte mer är 500 VA för att driva det, då resistiv last har fasvinkeln noll, och cos(0)=1
Poängen som i irriterande många inlägg nu har flugit över ditt huvud är att även om det inte behövs mer än 500 VA för att driva elementet så behövs det en UPS MÄRKT med mer än 500 VA för att driva det. Läs dokumentet jag länkade till. UPS-er kan normalt inte leverera 500 VA vid noll grader även om de är märkta 500 VA.
 
Senast ändrad:
Och även om jag älskar att se dig gräva hålet ännu djupare så tror jag att jag ser vad du inte förstår. Därför ska jag bespara dig besväret och förklara så tror jag debatten är slut sen:

En inverter beter sig inte som en växelströmsgenerator. I en växelströmsgenerator är ut-strömmen begränsande, vilket du sade tidigare, Därför kan man märka den med VA. Den kan leverera samma VA vid alla fasvinklar, men förstås inte samma reella effekt.

En inverter har flera steg, och varje steg kan vara begränsande. Spänningskällan i inverten kan kanske leverera 500 W. Vid andra fasvinklar än 0 (vid utgången på invertern) kan spänningskällan fortfarande bara leverera 500 W. Därför kommer inverterns skenbara effekt-kapacitet (notera) att öka med ökande fasvinkel enligt 500 / cos(phi), men bara upp till en viss gräns, för sen kan du slå i nästa tak, inverterns maximala strömkapacitet i utgångssteget. Det är därför man ofta märker UPS-er med både Watt och VA. Allt det här förutsätter att invertern beter sig "snällt" och kan hantera de aktuella fasvinklarna överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.