Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elverk för rökmaskin

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarw1

Ny medlem
Hej!

Har ni något tips på bra sätt att driva en rökmaskin/hazer exempelvis https://www.thomann.de/se/eurolite_nh_10_hazer.htm när man ej kan få tag på el.

Kollat runt kring elverk men tar mer en gärna emot tips på elverk som klarar av att driva denna och inte är allt för dyra, samt om något tillbehör krävs för att inte förstöra maskinen (så att det inte får för mycket ström).
 
Ett elverk på 1000 kWa räcker. Du behöver aldrig vara orolig för att du har för stort elverk, det du kopplar in drar den den ström den behöver även om elverket har kapacitet för mycket mer. Du kan inte mata med för mycket effekt.
Elverk finns att hyra på Ljud & Bildmedia i alla tänkbara storlekar.
En annan möjlighet att ha rök är att använda en Artem rökmaskin som drivs på gas. den är tystare och väger mycket mindre. Den kan producera både väldigt lite och tunn rök eller väldigt mycket tjock rök.
Med vänlig hälsning,
Nikolaj
 
Jag är lite osäker på vilken enhet du använder.
kWa känner jag inte till.
Antar att du menar 1000W. 1000kW är en miljon W.
Alternativet är KVA men det är i princip lika mycket.
 
Jula har en 600 W spänningsomvandlare för 899:-. Drivs av ett bilbatteri.

Hur länge ett bilbatteri räcker beror på hur mycket effekt rökmaskinen drar i genomsnitt. Det kan vara svårt att veta. Jag gissar att den drar 400 W bara medan den värmer upp.
 
Ja, rökmaskinens effektförbrukning verkar till största delen bestå av värme, även om det finns lite annat i den också. Julas omvandlare är nämligen inte på 600 W, utan 600 VA. Fast den som skrev specifikationen på deras websida förstod inte det, så det står 600 W. Men det står också att den kortvarigt klarar högre belastning.

Du slipper avgaserna. Se till att ha rejäla kablar mellan batteri och omvandlare, bara. Med tanke på effektbehovet och verkningsgraden för omvandlaren behöver du klara åtminstone 40 A.
 
Något specifikt bilbatteri som ni kan rekommendera?
Typ av batteri tror jag inte spelar nån större roll, men hur länge tänker du köra rökmaskinen? Om jag vore du så skulle jag kontakta tillverkaren och fråga hur mycket den drar i snitt, så får du en uppfattning om hur länge batteriet räcker.
 
Hej!

Har ni något tips på bra sätt att driva en rökmaskin/hazer exempelvis https://www.thomann.de/se/eurolite_nh_10_hazer.htm när man ej kan få tag på el.

Kollat runt kring elverk men tar mer en gärna emot tips på elverk som klarar av att driva denna och inte är allt för dyra, samt om något tillbehör krävs för att inte förstöra maskinen (så att det inte får för mycket ström).
Köp en omvandlare 12volt-220 på Jula samt ett bilbatteri. Både billigare å lättare att bära ( i en. Verktygsväska)
 
En elektrisk rökmaskin lever väl på att upphetta en slags olja?
Ett vanligt Trangia kanske funkar istället?
Mycket billigare. Mycket lättare. Mycket mer användbart och enkelt att låna om man inte har.
 
Om rökmaskinen behöver 400 W så kommer en inverter att vilja ha litet mer, killgissat kanske 500 W vilket betyder drygt 40 A ur batteriet. I praktiken varken kan (pga spänningsfallet) eller vill (pga skadeverkan genom djupurladdning) man utnyttja mer än kanske hälften av kapaciteten hos ett typiskt bil- (eller fritids-) batteri. Således, om än grovt överslagsräknat, ett fullstort 80 Ah batteri för att driva rökmaskinen en timme. (I praktiken kommer batteriet att räcka längre eftersom rökmaskinen knappast drar 400 W kontinuerligt, men eftersom vi inte vet det väljer jag att räkna med kontinuerlig förbrukning.)
Det batteriet kostar 1500-2000 kr och väger 20-25 kg, sen tillkommer själva 12 V / 230 V invertern.

Ett fräscht begagnat inverterelverk på 1000-1300 VA kostar i storleksordningen 3000 kr, väger 12-15 kg och är lätt att bära i en hand, körs åtminstone 3-4 timmar på en tank (2-3 liter) bensin, och bullrar inte mer än en EU-moped på tomgång.
Jag väljer (läs: har valt) elverket.
 
Välj då ett Honda eller Kipor elverk.
Inte Biltema. Vi panikköpte ett par 2kW Biltemaelverk till jobbet och båda dog tämligen omgående.
De senare köpta Honda-verken går så tyst och fint.
 
Hur mycket rök ska du lägga?

Glömde att skriva att det finns också gasdrivna


Fungerar ganska bra, har varit ute på en åker och hade två gubbar som la ut rök där , var dock vindstilla och solnedgång.
 
Jag förstår inte problemet? Tillverkaren säger att invertern klarar 600 W. Jula säger att invertern klarar 600 W.
Tillverkaren vet nog bättre än så, även om det inte gör det på Jula. Invertern är på 600 VA, inte 600 W. Vilken effekt den klarar på förbrukaren beror på fasvinkeln. Jag har aldrig tittat närmare på en rökmaskin, men det verkar vara huvudsakligen värmelast. Då är skenbar och aktiv effekt ganska nära varandra. Så invertern lär fungera till en sån rökmaskin.

Jag har ett 2 kVA Biltemaverk. Det har fungerat oklanderligt i snart tio år. Det enda som gått sönder är ett lock till ett uttag, men det råkade jag själv ha sönder. Jag fick ett nytt gratis på Biltema.
Visst är ett Honda bättre, men jag anser det inte vara fyra gånger bättre, som priset kunde antyda.
 
Senast ändrad:
Tillverkaren vet nog bättre än så, även om det inte gör det på Jula. Invertern är på 600 VA, inte 600 W.
I det här fallet ser det ut som att det är du som inte vet vad du pratar om, inte tillverkaren. Går man till tillverkarens hemsida (LTC) och tittar i dokumentationen så specar de uteffekten i W, inte VA. Det är helt korrekt att göra så. Det betyder att deras inverter klarar en reell last på 600 W. Vilka reaktiva laster den klarar talar de inte om, så vi vet inte. Det betyder inte att siffran 600 W är felaktig.

Om du googlar på ups-er så ser du att man ofta anger kapaciteten i både W och VA, och VA är oftast högre. Man får inte överskrida någon av dom, och man kan alltså slå i VA-taket innan man slår i W-taket.

Det förekommer också att invertrar inte gillar reaktiva laster alls, eller inte gillar vissa typer av reaktiva laster. I det här fallet vet vi alltså inte.
 
Jodå, jag vet mycket väl vad jag pratar om. Det går inte att specificera en växelströmskälla i watt (W), utan att i så fall också ange fasvinkeln. Något man oftast inte gör, utan istället specificerar skenbar effekt (VA, volt-ampere). Det blir samma som aktiv effekt, under förutsättningen att faxvinkeln är noll, så cosinus phi är ett. Lasternas fasvinklar är dock sällan noll, om de inte är exempelvis ett rent värmeelement.

Effekten i VA blir alltid högre eller lika med effekten i W. Det behöver jag inte googla något för att veta.

Det enda du har rätt i är din sista slutsats, att vi inte vet, eftersom värdet på den skenbara effekten inte anges. Man kan däremot misstänka att de menar VA när de skriver W. Men, som du skriver, det vet vi inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.