Loj skrev:
Lika sannolikt är det att skolan innan fotograferingen haft klara och tydliga direktiv om lämplig klädsel och symboler på skolfotot.
Jag har aldrig under alla mina år i skolan 1-9 och 4 år på gymnasiet blivit informerad, direkterad eller rekomenderad klädsel på skolfotona.
Jag har haft barn i skolan nu i 4 år. Aldrig har jag blivit informerad, direkterad eller rekomenderad klädsel på mina barn.
Det är alltså högst osannolikt att någon informerat barnen om detta. Det är också högst osannolikt att man har ombyte med sig den dagen man ska fotas.
Det är inte så att skolan, fotografer eller andra ska uppfostra barnen i första hand.
Jag anser inte heller att detta är uppfostran eller sätta gränser. Detta är en lektion i hur man mobbar och rättar till misstag i efterhand där man misslyckats att övertyga. Av det kan man bara lära att det är så man kan göra.
Sätta gränser gör man på annat sätt. Numer får man dock visa "var gränsen går" på helt andra sätt än förr (jag menar inte aga).
Numer är det mer acceptabelt med hämd och bakom-ryggen-gående än en mer hård linje som du-tar-av-dig-tröjan-eller-skiter-i-att-bli-fotad.
Men det hade varit ett mer direkt och med ett antal alternativ som val, skita i att vara med, byta tröja, eller bli retuscherad (om man blivit informerad om det). Valet ligger hos dig som tröjbärare då, inte fotografen.
Att en fotograf visar var hans gränser ligger är inte fel. Men gör det DÅ, inte sedan.
Ju mer vi låter utomstående uppfostra barnen desto mer kommer kraven på att det ska vara så. Är Ni beredda på att uppfostra andras barn hela tiden? Det är inte jag.
En förälder på ett föräldramöte sa på allvar att hon hade problem med sin dotter som ville banta, och ville att skolan skulle prata med henne.
Jag ifrågasatte varför hon själv inte pratat med sin dotter och hon sa att hon tyckte det var skolans jobb!!!!!!!!