Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elakt gjort, eller kul?

Produkter
(logga in för att koppla)
Debatten är igång

Inte konstigt att det blir debatt.

Jag vill också se det ur denna vinkel:
Har en fotograf eller ett förlag rätt att manipulera en gruppbild över huvud taget?
Det är ju en sak att retuschera bort finnar, dammkorn och dylikt.

Om den rätten finns så kan man ju bli mörkrädd. Vem står på tur att bli morfad till något kusligt som man tar avstånd mot? Du eller jag kanske.
 
Pinsamt !!!

Pinsamt och totalt brist på respekt att förnedra en 15-åring på detta vis.
Hade det hänt mej vid den åldern vetefan vad jag gjort !!!

Visst kan det kännas roligt vid första anblicken men att manipulera och avsiktligt utnyttja sitt jobb för en personlig förnedring är bland det jävligaste som finns...
Han kan lägga sin fotoutrustning på hyllan och syssla med något annat...
Kallar han sig fotograf vill inte jag beblanda mej med det ordet !!!

Hoppas faanskapet får betala riktigt surt för detta !!!

Om det nu nödvändigtvis behöver censureras så funkar det väl med att ta bort trycket eller lägga kraftig oskärpa på det !!! ???

Ju mer jag tänker efter ju mera förbannad blir jag, hoppas att killen är nog stark att stå emot ev trakasseringsförsök.

Vad gäller texten på tröjan så lägger jag ingen värdering i den utan tycker det är upp till ansvarig utgivare av katalogen samt föräldrar. Det jag vänder mej emot är makutövning och förnedring av minderårig där han på inget sätt kan försvara sig !!!

/Kristian
 
Saxtat från Aftonbladet
"Ett skånskt företag som gör skolfotokataloger får en varning av Walt Disney för att man retuscherat in en bild på Nalle Puh på ett klassfoto.

...

Händer det igen kommer det att bli ett rättsligt efterspel, säger Veronica Lindholm på Disney till Skånska Dagbladet.
"

-- Nicke
 
nicke47 skrev:
Saxtat från Aftonbladet
"Ett skånskt företag som gör skolfotokataloger får en varning av Walt Disney för att man retuscherat in en bild på Nalle Puh på ett klassfoto.

...

Händer det igen kommer det att bli ett rättsligt efterspel, säger Veronica Lindholm på Disney till Skånska Dagbladet.
"

-- Nicke

Tycker att Disney borde ta det till domstol redan nu. Bara för att ta parti för den stackars killen...

Är i hans ålder nu och hade inte tvivlat till att göra det till en rättssak om det varit mig det hänt.

Att ha den tröjan är hans val, och den enda som ser blir förlöjligad med den är ju isf han.... Blir så förbannad...
 
Justus skrev:
Tycker att Disney borde ta det till domstol redan nu. Bara för att ta parti för den stackars killen...

Ifall Disney tar det till domstol så är det ju inte för att ta parti för killen, utan för att skydda sin upphovsrätt.

De kan ju inte säga att det är synd om killen som blev påtvingad en Disney-figur.
 
Menade inte riktigt så Guffa :) Uttryckte mig lite knasigt. Men ifall de nu tar det till domstol så är det ju iaf en fördel för killen.
 
Guffa skrev:
Ifall Disney tar det till domstol så är det ju inte för att ta parti för killen, utan för att skydda sin upphovsrätt.

De kan ju inte säga att det är synd om killen som blev påtvingad en Disney-figur.
En Disney-figur??? Nalle Puh skrevs av AA Milne i början av 1900-talet, långt före Walt Disney.
 
Jag tycker fotografen gjorde fel. Han borde ha sagt åt killen att byta tröja. Nu hade visst skolan någon policy om att inte sprida uppmaningar om alkohol så lite är det skolans fel att inte dom också sagt åt killen att byta tröja.

Disney har visst funderingar på att stämma fotografen då denna inte har rätt att använda deras varumärke så det är rätt åt fotografen.

Som,liga straffas direkt andra får vänta som någon sagt ...

/Lars-Åke
 
Lennart Åström skrev "En Disney-figur??? Nalle Puh skrevs av AA Milne i början av 1900-talet, långt före Walt Disney."


Sant att Nalle puh skrevs före Walt disney men det var inte så länge sedan Disney köpte upp rättigheterna för Nalle Puh.


/Lasse
 
Om vi införde skoluniform skulle vi slippa diskusioner och problem som detta..

Tänk va fint! enhetliga prydliga barn, utan möjlighet att ha en egen stil. Och så kan vi tvinga på dem åsikter och....
 

Att respektera andra människor, deras åsikter, deras sätt att uttrycka sig och klä sig är något som de flesta säger sig göra, men i situationer där denna respekt skulle kunna komma till uttryck är den tyvärr allt för ofta frånvarande.

I de fall man vill få en ung man att ta till sig "sunda" värderingar är nog det sämsta sättet att visa att man inte respekterar honom.

Vuxna pratar ofta om hur hemskt det är att mobbing förekommer i skolorna, man söker fel i skolan, men vad annat kan man vänta sig om en stor andel barnen växer upp i hem där inte föräldrarna reflekterat över vad det innebär att respektera andra människor. Barn tar efter vuxna.

Om det som står i artikeln ger en rättvisande bild av det hela så tycker jag skolfotografen gjorde fel.
 
Senast ändrad:
pul skrev:
visserligen drog jag lite på smilbanden åt själva tilltaget från fotografen men det har en besk eftersmak tycker jag.
Det är inte snyggt att göra det mot...ja ett barn...som vill visa sig lite tuff...han kanske har det som en front för osäkerhet..nu lär ju de flesta i skolan kalla honom öknamn...knappast att bara "knäppa nån på näsan" tycker jag.

Fotografen skulle som nån sa naturligtvis fått honom att byta t-shirt eller helt enkelt bara suddat motivet.
Fotografen är i min mening inte där för att ta ställning till elevers klädval eller någon form av etiskt ställningstagande. Det tycker jag åligger skola eller föräldrar. Han kom dit för att ta ett klassfoto och inget annat. Jag kan inte låta bli att se en viss humor, men skulle för egen del ha polisanmält händelsen då jag uppfattar det som mycket kränkande. För övrigt finns det väl ganska många vuxna som springer omkring med dylika tröjor. Ska man be alla de att byta kläder varje gång de skall fotas.
 
J. Patric skrev:
Hade det verkligen varit en helt annan sak? Tänk om texten "Thank God I´m born white" skulle varit menad för att upplysa att "vita är mer prioriterade i samhället än färgade" och därmed i linje med kampanjer mot diskriminering?

Det skulle vara lika logiskt som att "Absolut hembränt"-tröjan är riktad mot hembränt...

Skolfoton är en "het" fråga. Det borde finnas en policy om NEUTRALA kläder, och OMASKERADE ansikten vid skolfotografering! Kläder fria från propaganda och sexuella anspelningar. Punkt.
Det tycker jag inte är en sund jämförelse. Thank god I`m born white är knappast en loga skapad för att förbättra de färgades situation i olika samhällen. Sen undrar jag vad som kan betraktas som neutral klädsel i sammanhanget. Med alla om som tycks föreligga i ditt resonemang kanske det är bäst att vara naken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.