Annons

Vilken kabel till Eizo bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Hej alla kunniga skärmexperter!

Jag har pensionerat min gamla trötta HP-skärm, där det vita mer och mer gick mot grått, hur jag än kalibrerade med min Spyder 5 Express och justerade skärmens alla reglage..... den hade gått 13420 timmar, så den kanske har gjort sitt?

Sitter nu med en nyinköpt Eizo FlexScan EV2450 och funderar över bildkvaliteten och vilken kabel som är den rätta.

Jag kör MacMini late 2012, som ju inte har "vanlig" displayport för att passa till Eizons medlevererade kabel. HDMI finns dock och till mitt första anslutningsförsök, använde jag en sådan kabel, framgrävd ur diverselådan.

Insåg dock snabbt att det inte var ett lyckat val, när jag i instruktionsmanualen till skärmen om HDMI läste "Use a product able to handle High Speed" (Eizo levererade ingen HDMI-kabel) och som ett brev på posten kom en bildkvalitet med den gamla kabeln, som inte var något att hurra för.

Hittade så en HDMI-kabel - också den av okänd ålder (men förmodligen nyare), som gav den bildkvalitet jag förväntade mig.

Men....... efter ett tag började mystiska saker hända:

Bilden blev sakta men säkert mörkare och mörkare fram till en punkt när jag var tvungen att kolla ljusstyrkan och den var åt fanders........

Jag använder värden från en test i

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_ev2450.htm

där lämplig ljusstyrka angavs till 42, ett värde som bekräftades av min Spyder.
Har även deras ICC-profil installerad.

Jag höjde värdet från det aktuella då (27) till runt 50 och fick vara nöjd ett tag. Ibland gick det några timmar, ibland längre innan skärmen mörknar.
Använder nu en DVI-kabel med mini-displayadapter i andra ändan (fanns också i diverselådan) och bildkvaliteten är suberb -men mörknar gör skärmen ändå - stegvis, men konstant.....

Jag inser att jag måste skaffa en ny kabel som kan hantera en modern skärms krav - men vilken typ och med vilken spec?
Har på NetOnNet hittat en som beskriv som "Mini DisplayPort till DisplayPort-kabel för MacBook, iMac"

Recensionerna på den kabeln gör mig bara förvirrad:

"Stödjer Displayport 1.2, funkar problemfritt med 4k upplösning i 60Hz."
"Kabeln fungerade i 4k@60Hz med ett Nvidia grafikkort men inte med mitt AMD kort där den maxade på 4k@24Hz."

Duger den?
Är detta överhuvud taget ett kabelproblem eller är Eizon inte riktigt kry?
Hjälp!

Jag skulle införskaffa en Displayport 1.2 (eller den nyaste, kommer inte ihåg ifall 1.2 är det)

Sedan skulle jag se över alla drivrutiner. Tyvärr är äldre AMD kort lite av en plåga att jobba med ifall vi pratar drivrutiner. Men hitta den senaste versionen och uppdatera till den. Sen går du till AMD's kontrollpanel o checkar så alla inställningar stämmer osv. Ifall inte skulle jag kolla med Ezio support helt ärligt. Borde egentligen bara vara plug and play.

Jag skulle införskaffa en Displayport 1.2 (eller den nyaste, kommer inte ihåg ifall 1.2 är det)

Sedan skulle jag se över alla drivrutiner. Tyvärr är äldre AMD kort lite av en plåga att jobba med ifall vi pratar drivrutiner. Men hitta den senaste versionen och uppdatera till den. Sen går du till AMD's kontrollpanel o checkar så alla inställningar stämmer osv. Ifall inte skulle jag kolla med Ezio support helt ärligt. Borde egentligen bara vara plug and play.

Ja, nu var det ju inte jag som hade problem med AMD, utan en av recensenterna av NoN-kabeln....

Jag ber om råd om vilken typ av kabel jag skall införskaffa för att koppla in min nya Eizo till MacMinin!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto