Annons

Elakt gjort, eller kul?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stadan skrev:
Tycker och tycker. Sydstatsflaggan symboliserar Sydstaterna, som motsatte sig avskaffandet av slaveriet. Skulle det vara mindre rasistiskt än Stjärnbaneret??? Ge dig nu.

Jodå, jag har nog det historiska sambandet klart för mej.
Vad jag vill framhålla med det om stjärnbaneret så är det att även om Slaveriet avskaffades(gudskelov) så blev knappast rasismen i USA mindre efter det.Stjärnbaneret står inte för Freedom for all utan Freedom for the chosen..
Även om det inte är rumsrent att säga så.

Men om man viker ut det lite till.
Hur hade snacket gått om grabben hade haft CCCP
UUSR, Hammaren o Skäran på sin tröja..

Nu var det ju inte det tråden handlade om utan i vanlig ordning så blir det många sidosteg.

Men kul med alla åsikter:)
Talibanen Göran
 
Re: Re: Re: Politiskt korrekt?

J. Patric skrev:
Det var en konstig tolkning. Jag är 100% vit, men inte fan anser jag det rätt att mörda och misshandla färgade! Texten "100% vit" betyder samma som "100% svart" men för andra användare. Tror dock att den riktiga texten är "100% svensk" som jag sett säljas på marknader på tröjor och kepsar. Jag tycker personligen mest att det är fånigt med "häftiga" texter på kläder. Hur många svenskar går inte omkring med kläder med USA:s flagga, eller beteckningar på amerikanska städer, som "NY" eller "LA" t.ex, oftast utan att ens varit där. Fånigt.

Vad jag har för mej är ursprungsuttrycket 100% WHITE och härstammar från Ku Klux Klan...som antagligen har knyckt det från bomullsindustrin..100% Cotton..som i o för sej använder slavarbetare än idag fast med andra namn..wetbacks etc...
 
121an skrev:
Jag assisterar en fotograf här i Sundsvall och har varit med om flera ggr att personer som "förstör" bilden antingen får skärpa till sig eller gå därifrån eller så blir det ingen bild han struntar i om han blir av med fotograferingen och att tillläga det har han heller aldrig blivit utan blivit tackad efteråt utav övriga...

Jag jobbade som skolfotograf förra året och det var precis så jag gjorde. Vi på företaget hade arbetat fram riktlinjer om vad vi ville ha med på bilderna, eller snarare vad vi inte ville ha. Sedan var det upp till mig som fotograf att se till att ingen "förstörde" bilden. Det kunde antingen vara att placera någon med en sådan tröja i mittenraden, sådär lite lagom trångt så att trycket inte syntes... Ett annat alternativ var att be personen ta av sig den eller gå därifrån. Det var i stort sett aldrig något problem.

Jag har försåelse för om företaget hade suddat ut trycket på tröjan, men att lägga till Nalle Puh det var klart ett solklart övertramp.
 
Re: Re: Re: Re: Juridik, etik?

J. Patric skrev:
Jag tycker att det var ok att radera motivet, men inte att lägga in Nalle Puh, eller något annat motiv som inte godkänts av eleven. Hittade ingen referens till organisationen bakom tröjan. De flesta organisationer, som t.ex. "Non smoking Generation" har ju namnet med på tröjorna.

Det kanske inte finns någon sådan officiell tröja? Man kan ju faktiskt göra en själv på ett enkelt sätt. (Scanna-printa-strykjärn)
 
forry4U skrev:
Men om man viker ut det lite till.
Hur hade snacket gått om grabben hade haft CCCP
UUSR, Hammaren o Skäran på sin tröja..

Det hade fotografen aldrig reagerat på, hur många vet vad CCCP står/stod för, eller ens hammaren o skäran... *s*.

Tänk om han haft en tröja med Michael Jackson på sej... hur skulle de ha gjort då?

/kg som hoppas på vykort från Kuba!
 
att lägga till nalle puh var väl att ta i (fast jag måste erkänna att jag garvade gott), det hade räckt med att göra tröjan vit bara, om man nu inte gillade budskapet eller trodde det kunde missförstås.

jag har dock svårt att tro att killen kommer bli svårt mobbad för det här.
hur jobbigt kan det vara att bli kallad för nalle i tre år?
jag hade gladeligen hellre blivit kallad för nalle än det jag verkligen blev kallad för och fick stå ut med i högstadiet.
dessutom (nu är jag väl fördomsfull, men bygger min åsikt på många års tråkig erfarenhet) tycker jag det ser ut som om man riskerar en rejäl box på läppen om man trackar den killen.
jag hade iaf aktat mig noga om jag var i hans ålder och inte hade kunskaper i försvar eller kampsport.
 
KGS skrev:
Det hade fotografen aldrig reagerat på, hur många vet vad CCCP står/stod för, eller ens hammaren o skäran... *s*.

Tänk om han haft en tröja med Michael Jackson på sej... hur skulle de ha gjort då?

/kg som hoppas på vykort från Kuba!

Tror du jag får ha med mina kameror där?? :)
På Kuba alltså.

/den numera terrosistmisstänkte Göran *s*
 
forry4U skrev:
Tror du jag får ha med mina kameror där?? :)
På Kuba alltså

Att tvinga en fotograf till Kuba UTAN kamera måste vara nåt av det grymmaste man kan göra... klart du får dokumentera, vad kan de ha att dölja??

Att Disney reagerar e ju inte helt oväntat, näst efter Rolls Royce e Disney de som bäst bevakar sina rättigheter...

Fast lite kul ere ju, det finns massor av "äkta" Puh tröjor som mångfaldigas på åtskilliga skolkort o det måste väl vara helt okej... tänk om jag fotar nån som har en "falsk" Disneytröja... hmmm... delikat va?

/kg som tänker i bilder...
 
mipert skrev:
Magnus Reed har aldrig haft problem med att ha kamera på Kuba

Precis! den lilla omständigheten att Göran ska fraktas till Guantanamo med förbundna ögon o buntas ihop med andra terrorister e ju inget som borde försvåra åtminstone lite digital fotografering!

/kg som ser fram mot galleri Kuba på fotosidan
 
KGS skrev:
Precis! den lilla omständigheten att Göran ska fraktas till Guantanamo med förbundna ögon o buntas ihop med andra terrorister e ju inget som borde försvåra åtminstone lite digital fotografering!

/kg som ser fram mot galleri Kuba på fotosidan

hmmmmmmmmm..måste jag skaffa en digital då...ajajajj...
Men jag såg i en branschtidning att det är på gång ett par brillor med inbyggd digitalkamera hos HP, så om jag håller mej undan ett tag så kan du få ditt efterlängtade galleri:)

Ha de gott
Göran
 
Efwa skrev:
Jag måste säga att det här var bra mycket roligare än den första artikeln.

Tänk att sitta där och tänka "Hehe, nu ska jag hämnas på den där sprätten. Jag som är fotograf kan ju ta vilken copyrightbild som helst utan reprimand"

Eller tror ni han inte tänkte alls? ;-)

Jag ställer mig också väldigt tveksam till om fotografen i fråga begåvats med förmågan att tänka.. =)

FAN, vad skönt det är när det slår tillbaka såhär! Skadestånd till killen och Disney vore helt på sin plats..

/En glad Adrian som hoppas att ni ursäktar hans franska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.