Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple skärm eller annat märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och det är väldigt bekvämt samt att Eizos Colornavigator kör ett antal parametrar och gör flera kontrollrundor innan slutresultatet godkänns.

Men denna 27" som gör korrigerar varje natt?
Det kan ju knappast vara bra med tanke på de variationer som kan uppstå.
Eg. kan jag tycka att man gör denna korrigering inför varje nytt fotojobb.
Om fotojobbet varar i 3 veckor får man se till att inte det ändras för mycket.

En som också kan färghantering, profilering m.m är ju john hagby.
 
Senast ändrad:
Jag har både då och nu kommit fram till man sällan måste ha en skärm för 20000 kr.
Om man nu inte vill göra det extremt enkelt för sig.

Belysning: Philips TLD 950 är det som jag kör med och fungerar bra för betraktning av pappersbilder samt skärm.
 
Men denna 27" som gör korrigerar varje natt?
Det kan ju knappast vara bra med tanke på de variationer som kan uppstå.
Eg. kan jag tycka att man gör denna korrigering inför varje nytt fotojobb.
Om fotojobbet varar i 3 veckor får man se till att inte det ändras för mycket.


Du har helt rätt, därför ställer man därför in programmet på att göra denna kontroll en gång i månaden bara.

Stefan
 
Dell U2711

Jag har en Dell U2711 skärm hemma på prov för tillfället. Skärmen känns bra på många sätt, men har ett i min åsikt stort problem som i och för sig kanske bara hänger ihop med mitt exemplar. Skärmen brummar. Det finns alltså ett akustiskt missljud som kommer från dimmern för ljusstyrkan. Brummet försvinner inte förrän ljusstyrkan är uppe i 68-70 (av 100) på brightnesskalan vilket gör att skärmen är alldeles för ljus i min miljö. Detta gör att skärmen går bort för min del då jag är känslig för vissa typer av missljud. Det påverkar inte bildkvaliteten på något sätt, men gör att jag inte trivs med skärmen. Kanske är det ett produktionsfel på just detta ex? Skulle vara spännande att höra om fler har upplevt fenomenet både med denna skärm och med andra skärmar.

Tack för bra information i tråden.

/Johan
 
Jag har en Dell U2711 skärm hemma på prov för tillfället. Skärmen känns bra på många sätt, men har ett i min åsikt stort problem som i och för sig kanske bara hänger ihop med mitt exemplar. Skärmen brummar. Det finns alltså ett akustiskt missljud som kommer från dimmern för ljusstyrkan. Brummet försvinner inte förrän ljusstyrkan är uppe i 68-70 (av 100) på brightnesskalan vilket gör att skärmen är alldeles för ljus i min miljö. Detta gör att skärmen går bort för min del då jag är känslig för vissa typer av missljud. Det påverkar inte bildkvaliteten på något sätt, men gör att jag inte trivs med skärmen. Kanske är det ett produktionsfel på just detta ex? Skulle vara spännande att höra om fler har upplevt fenomenet både med denna skärm och med andra skärmar.

Tack för bra information i tråden.

/Johan

Jag har hört andra ha samma problem med Dell-skärmar, men ännu inte stött på det själv (och jag har kört många olika Dell-skärmar). Dessutom: Om Dell har det fenomenet är det inte alls otänkbart att det även dyker upp i andra märken - skärmar från Dell och många andra märken är uppbyggda med ungefär samma standardkomponenter.
 
Jag har en Dell U2711 och den funkar perfekt, finns ett läge för sRGB eller AdobeRGB som man sätter den på och sen är det bara att köra. Har ej testat att kalibrera den än, men tycker inte det behövs då färgerna är mycket bra och bilderna ser ut som på min Eizo ColorEdge CG222W utan några synbara skillnader.
 
Har läst endel här på forat och det förespråkas mycket för ips paneler. NEC 24" SpectraView Reference 241W verkar ju vara en nice skärm. Men så finns det dyrare skärmar som inte har ips?

Är så satans trött på min sunkiga skärm (billig som tusan) att jag nu vill ta steget mot något bra, dvs. ingen mellanmjölksvariant. Är ovannämnda skärm ett bra alternativ eller finns det billigare som är lika bra? Eller ska jag titta på någon annan skärm/märke i den prisklassen? Kanske bara är jag som stirrar mig blint på ips panel? :)
 
Det är möjligt, jag har inte haft någon Eizo, så kan inte avgöra.

Om du på allvar tror på den tanken kan jag ganska direkt göra dig besviken :)

Däremot finns paradoxalt nog lite av motsatsen.

Kom ihåg att de flesta skärmmärken kommer från företag som definitivt inte tillverkar några skärmar och i flera fall inte är speciellt inblandade ens i designen av dem. De stora datormärkena säljer skärmar i sitt namn, men bara få av dem tillverkar några skärmar - koreanerna LG och Samsung och taiwanesiska Acer är väl undantagen som bekräftar regeln. De flesta, som Apple, Dell, Fujitsu, HP och andra, beställer sina skärmar rakt av från underleverantörer enligt sin specifikation. Acer, LG och Samsung är som sagt särfallen. Just Acer är delägare i en av världens största tillverkare av tft-paneler, AU Optronics som huvudsakligen gör billiga tn-paneler. De dyrare ips-panelerna vi fotomänniskor oftast vill ha kommer däremot med mycket få undantag från LG. Använder vi en pva-panel kommer den från Samsung.

Så, i billigare Eizo-skärmar kan det mycket väl sitta paneler från till exempel AU Optronics, precis som många av deras halvdyra kontorsskärmar har pva-paneler från Samsung och de flesta av deras dyrare proffsskärmar har ips-paneler från LG. Men Eizo gör sin egen styrelektronik och såvitt jag känner till gör de inget sådant på licens åt andra. De befinner sig i den lyckliga och på skärmmarkanden ovanliga situationen att de kan extra betalt för sitt varumärke. Lite som Apple på dator- och telefonmarknaden.

Sedan finns det andra intressanta korskopplingar. Många fotomänniskor har använt skärmar från Lacie. De tillverkar inte heller skärmar, förr var deras skärmar Nec Spectraview-skärmar paketerade med annan programvara och ett lite annat plastskal. Numera är Lacie-skärmarna Samsung XL-skärmar med annan programvara och ett annat skal. Generellt kan påpekas att Lacie faktiskt inte har någon egen tillverkning av någonting - de designar prylar och sätter sitt varumärke på dem. Det finns fler som jobbar på det sättet.

Men, det tål att upprepas. Eizo, Nec och Quato har en speciell position på det sättet att de själva designar elektroniken för sina skärmar. Kom ihåg att Eizo och Nec är mycket dominerande på marknaden för specialskärmar för till exempel medcinskt bruk, skärmar för kontrollrum, flygledartorn och andra udda tillämpningar som ställer speciella krav. Märken som Apple, Dell, Fujitsu, HP och andra köper däremot i praktiken skärmar från underleverantörer och sätter sina namn på dem. Nu byggs de enligt deras specifikationer, så det finns skillnader, men ofta är komponenterna och mycket av elektroniken densamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.